1. Cele przedmiotu:
- Przygotowanie słuchaczy do planowania, organizowania i prowadzenia zajęć w zakresie edukacji matematyczno-przyrodniczej.
- Zapoznanie z podstawami dydaktyki szczegółowej matematyki, przyrody i przedmiotów pokrewnych.
- Kształcenie umiejętności doboru metod i form pracy dostosowanych do wieku i możliwości uczniów.
- Doskonalenie umiejętności integrowania treści matematyczno-przyrodniczych w procesie dydaktycznym.
- Rozwijanie refleksyjnego podejścia nauczyciela do własnej praktyki edukacyjnej.
2. Efekty uczenia się:
- Zna podstawowe koncepcje dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.
- Orientuje się w strukturze podstawy programowej i wymaganiach egzaminacyjnych.
- Zna metody aktywizujące i nowoczesne technologie stosowane w nauczaniu matematyki i przyrody.
- Potrafi planować proces dydaktyczny (rozkład materiału, scenariusze zajęć, projekty).
- Umie stosować różnorodne metody i formy pracy na lekcjach matematyki i przyrody.
- Analizuje i ocenia osiągnięcia uczniów oraz dostosowuje wymagania do ich potrzeb edukacyjnych.
- Potrafi integrować treści matematyczno-przyrodnicze w projektach i zadaniach interdyscyplinarnych.
- Rozumie rolę nauczyciela jako organizatora procesu uczenia się.
- Jest gotów do współpracy w zespole nauczycielskim i do dzielenia się doświadczeniem.
- Jest świadomy potrzeby uczenia się przez całe życie i doskonalenia własnego warsztatu dydaktycznego.
3. Treści programowe zajęć:
- Podstawy dydaktyki szczegółowej matematyki i przyrody.
- Cele i zadania edukacji matematyczno-przyrodniczej.
- Podstawa programowa i jej analiza.
- Planowanie procesu dydaktycznego – program, rozkład materiału, scenariusze zajęć.
- Metody aktywizujące w nauczaniu matematyki i przyrody (m.in. metoda projektu, eksperyment, gry dydaktyczne).
- Środki dydaktyczne i TIK w edukacji matematyczno-przyrodniczej.
- Diagnoza i ocenianie osiągnięć uczniów.
- Indywidualizacja nauczania w klasie zróżnicowanej.
- Integracja treści matematyczno-przyrodniczych – praca interdyscyplinarna.
- Przykłady dobrych praktyk i innowacji dydaktycznych.
4. Metody dydaktyczne:
- wykład interaktywny,
- ćwiczenia i warsztaty,
- analiza przypadków i scenariuszy,
- mini-lekcje prowadzone przez studentów),
- dyskusje problemowe,
- projekty zespołowe.
5. Forma i warunki zaliczenia
- obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności),
- przygotowywanie i prezentacja scenariuszy lekcji,
- opracowanie projektów dydaktycznych.