Dydaktyka ogólna WNP-P-PPN-DOW
Na zajęciach zostaną omówione podstawy teoretyczne dydaktyki ogólnej, zatem przedmiot i zadania, podstawowe pojęcia z tego zakresu. Przedstawione zostaną podstawy systemów dydaktycznych i ich przedstawiciele. Omówiony zostanie proces kształcenia i jego składniki, a także temat niepowodzeń szkolnych, stylów kierowania klasą, organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb uczniów.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- charakteryzuje przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki
- analizuje usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki
- opisuje relację dydaktyki ogólnej do dydaktyki szczegółowej
- opisuje style kierowania klasą, procesy społeczne zachodzące w klasie
- opisuje warunki sprzyjające postępom w nauce
- dobiera sposób nauczania uczniów zróżnicowanych pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego
Kryteria oceniania
Efekty w obszarze wiedzy weryfikowane egzaminem pisemnym.
Efekty w obszarze umiejętności – ocenianie ciągłe.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych - ocenianie ciągłe.
Opis składowych oceny końcowej
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność nieobowiązkowa na wykładzie; warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń;
2. egzamin pisemny
Ocena końcowa
Egzamin pisemny – 30 pkt
30-28 – ocena 5,0
27-24 – ocena 4,5
23-21– ocena 4,0
20-18 – ocena 3,5
17-15 - ocena 3,0
14 i poniżej – ocena 2,0
Literatura
Obowiązkowa
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Kraków 2012.
Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.
Uzupełniająca
Dewey, J., Moje pedagogiczne credo. Warszawa 2005.
Herbart znany i nieznany. W dwusetną rocznicę wydania Pedagogiki ogólnej, J. Piskurewicz, D. Stępkowski (red.), Warszawa 2006.
Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1999.
wybrane artykuły z Pedagogika. Podręcznik akademicki. T.2. Z. Kwieciński, B. Śliwerski. (red.), Warszawa 2006.
Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Płock 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: