Przesiewowe badanie mowy a diagnoza logopedyczna.
W ramach badania przesiewowego ocena: artykulacji, budowy i sprawność aparatu mowy (w tym wybrane funkcje prymarne takie jak oddychanie czy połykanie, pozycja spoczynkowa języka ) oraz orientacyjnie rozumienie, kontrolę słuchu fonemowego, ocenę narracji, gramatykę. a także w przypadku dzieci szkolnych czytanie i pisanie.
Diagnoza logopedyczna - elementy składowe procesu diagnostycznego::
-wywiad
- badanie logopedyczne-:
- dodatkowe badania specjalistyczne
Różnice w procesie diagnostycznym, zakresu obserwacji i badanych funkcji w zależności od wieku pacjenta.
Diagnoza dzieci: badanie noworodków i niemowląt, badanie dzieci w wieku przedszkolnym,, badanie dzieci w wieku szkolnym, dorośli.
Konieczność prowadzenia oddziaływań z zakresu wczesnej interwencji u noworodków i niemowląt związana ze stale zwiększającą się liczbą dzieci „ryzyka” oraz z wciąż dokonującego się postępu w neonatologii.
Zakres obserwacji :
pobieranie pokarmu, połykanie, oddychanie
Ocena zakresu porozumiewania się: obserwacja: sposobu eksploracji otoczenia, zainteresowania proponowanymi aktywnościami, sposobu nawiązywania kontaktu – kontakt wzrokowy, dzielenie wspólnego pola uwagi , mimika twarzy w przypadku dzieci niemówiących: używanie naturalnych gestów, zdolność do postrzegania intencji komunikacyjnych.
W ramach badania logopedycznego ocena i m.in. budowy aparatu artykulacyjnego, ogólną sprawność aparatu żucia (m.in. pozycja spoczynkowa języka, tor oddechowy) czy występowanie i efektywność odruchów neurologicznych sfery orofacjalnej .
Ocena budowy aparatu artykulacyjnego .Objawy dysfunkcji w obszarze ustno- twarzowym:
Zaburzenia słuchu wpływające na rozwój językowy dzieci.
Stosowane logopedyczne narzędzia diagnostyczne.
Ocena mowy dzieci przy użyciu Profilu Psychoedukacyjnego PEP-R Erica Schoplera.
Przegląd dostępnych programów multimedialnych wykorzystywanych do diagnozy i prowadzenia terapii logopedycznej.
Model pracy logopedy w placówce oświatowej : zakres obowiązków, warunki pracy, standardy.