Zajecia korekcyjno-kompensacyjne w szkole WNP-P-PKN-ZKK
Przedmiot "Zajęcia korekcyjno kompensacyjne w szkole" ma na celu przekazanie studentom aktualnej wiedzy (zarówno prawnej jak i praktycznej) dotyczącej zasad organizacji i prowadzenia tego typu zajęć.
Studenci będą mogli zaktualizować swoja wiedzę na temat skutecznych metod pracy w tym zakresie.
Zdobędą też wiedzę pozwalająca im udoskonalić swe umiejętności, tak by mogli samodzielnie tworzyć plany pracy korekcyjno kompensacyjnej dla pojedynczego ucznia i grupy.
W czasie zajęć studenci będą samodzielnie tworzyć przykładowe ćwiczenia i wspólnie je omawiać.
Aby móc skutecznie pracować z dziećmi studenci poznają charakterystyczne cechy zaburzeń rozwojowych będących przyczynami niepowodzeń szkolnych.
Poza tym omówione zostaną najczęstsze problemy z jakimi borykają się nauczyciele oraz uczniowie z problemami w uczeniu się i zachowaniu.
Przedstawione zostaną tez sposoby pracy z rodzicami ucznia z w/w zaburzeniami.
Omówione tez zostaną zasady współpracy z innymi instytucjami oświatowymi zajmującymi się pomocą tym uczniom.
Udział w zajęciach da studentom okazję do przemyślenia konieczności stałego rozwoju zawodowego i osobistego jako niezbędnego warunku do skutecznej pracy z uczniem.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK1 student posiada uporządkowaną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat zaburzeń rozwojowych będących przyczynami trudności szkolnych i potrafi rozpoznać ich objawy oraz zna różnorodne metody pracy k-k
EK2 student posiada aktualną wiedzę obejmującą obowiązujące zasady i normy (w tym prawo oświatowe) dotyczące planowania i organizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
UMIEJĘTNOŚCI
EK3 student potrafi zdiagnozować specyficzne potrzeby edukacyjne i dostrzec zasoby ucznia
EK4 student potrafi tworzyć programy różnorodnych zajęć k-k
EK5 student potrafi dobrać skuteczne metody pracy i dostosować je do indywidualnych potrzeb ucznia
EK6 student potrafi włączać rodziców w proces terapii pedagogicznej oraz wspierać ich
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
EK 7 student potrafi rozpoznać zachowanie ucznia jako objaw specyficznych trudności, jest uwrażliwiony na dostrzeganie wysiłku ucznia, zamiast skupiania się tylko na osiągniętych efektach
udział w zajęciach:12 godz
przygotowanie do ćwiczeń: 10 godz
konsultacje:3 godz
czytanie wskazanej literatury:" 20 godz
przygotowanie pracy zaliczeniowej: 15 godz
suma godzin 60 godz
liczba ects:2
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Rozwiązywanie problemu i prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Analiza i interpretacja tekstów źródłowych
Dyskusja
kolokwium pisemne
konsultacje
Kryteria oceniania
ocena 3
-posiada niepełną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych.
-posiada niepełną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat głównych środowisk wychowawczych i rehabilitacyjnych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących
Umiejętności
-ma trudności w ocenie przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz terapeutycznych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi
- potrafi wystarczająco wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz terapeutycznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej
-potrafi wystarczająco pracować z uczniami indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce
-potrafi samodzielnie projektować działania, wspierające rozwój dziecka zapobiegające powstawaniu trudności rozwojowych, jak też działania niwelujące lub zmniejszające zaburzenia w funkcjonowaniu dziecka
kompetencje społeczne
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych i terapeutycznych
ocena 3,5 (dostateczny plus)
-ma luki w wiedzy psychologiczno i pedagogicznej na temat podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych.
-posiada niepełną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat głównych środowisk wychowawczych i rehabilitacyjnych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących
Umiejętności
-dostatecznie wprawnie ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz terapeutycznych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi
- potrafi poprawnie wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz terapeutycznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej
-potrafi poprawnie pracować z uczniami indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce
-potrafi poprawnie projektować działania, wspierające rozwój dziecka zapobiegające powstawaniu trudności rozwojowych, jak też działania niwelujące lub zmniejszające zaburzenia w funkcjonowaniu dziecka
kompetencje społeczne
- ma wystarczającą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych i terapeutycznych
ocena 4
-posiada zadowalającą wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych.
-posiada zadowalającą wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat głównych środowisk wychowawczych i rehabilitacyjnych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących
Umiejętności
-student dobrze ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz terapeutycznych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi
-student dobrze potrafi wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz terapeutycznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej
-potrafi pracować z uczniami indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce
-potrafi samodzielnie projektować działania, wspierające rozwój dziecka zapobiegające powstawaniu trudności rozwojowych, jak też działania niwelujące lub zmniejszające zaburzenia w funkcjonowaniu dziecka
kompetencje społeczne
- ma dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych i terapeutycznych
ocena 4,5 (dobry plus)
-student posiada uporządkowaną, zadowalającą wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych.
-posiada uporządkowaną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat głównych środowisk wychowawczych i rehabilitacyjnych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących
Umiejętności
-student dobrze i bardzo dobrze ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz terapeutycznych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi
-student dobrze i bardzo dobrze potrafi wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz terapeutycznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej
-potrafi dobrze pracować z uczniami indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce
-potrafi sprawnie i samodzielnie projektować działania, wspierające rozwój dziecka zapobiegające powstawaniu trudności rozwojowych, jak też działania niwelujące lub zmniejszające zaburzenia w funkcjonowaniu dziecka
kompetencje społeczne
- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych i terapeutycznych
ocena 5
-student posiada usystematyzowaną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych.
-posiada rozległą wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat głównych środowisk wychowawczych i rehabilitacyjnych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących
Umiejętności
-sprawnie i trafnie ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz terapeutycznych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi
- potrafi bardzo dobrze wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz terapeutycznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej
-potrafi bardzo dobrze pracować z uczniami indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce
-potrafi samodzielnie, poprawnie projektować działania, wspierające rozwój dziecka zapobiegające powstawaniu trudności rozwojowych, jak też działania niwelujące lub zmniejszające zaburzenia w funkcjonowaniu dziecka
kompetencje społeczne
- ma głęboką świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych i terapeutycznych
Literatura
1. Pauli S. Kisch A. "Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania" PZWL 2004
2. Zakrzewska B. "Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu", Warszawa 1976 WSiP
3. Bogdanowicz M. "Leworęczność u dzieci", Warszawa 1989, WSiP
4. Grabowska A., Rymarczyk K. (red.) "Dysleksja. Od badan mózgu do praktyki" Instytut Biologii PAN, Warszawa 2004
5. Fischer-Tietze R."Nie ma głupich dzieci. Jak dochodzi do zaburzeń w nauce i jak temu zaradzić", Jedność, Kielce 2002.
6. Gruszczyk-Kolczyńska E. "Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczniu się matematyki" WSiP Warszawa 2008
7. Cooper P. Ideus K. "Zrozumieć dziecko z nadpobudliwością psychoruchową" APS Warszawa, 2001
8. Binder G. Michaelis R. "Trudności w nauce. Skuteczne sposoby pracy z dzieckiem" PZWL Warszawa 2003
9. Berthet D. "Wprowadzenie do nauki pisania" Cyklady Warszawa 2002
10. Rimland B. "Dziecko dys-logiczne" Fraszka Edukacyjna Warszawa 2008
11. Goddard Blythe S. "Jak osiągnąć sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja" PWN warszawa 2011
12. Kovecs H. Kaltenthaler B. "Moje dziecko uczy się przez zabawę" Jedność Kielce 2008
13. Bogdanowicz M. "Portrety nie tylko sławnych osób z dysleksją" Harmonia Gdańsk 2008.
14. Ayers J. A "Dziecko a integracja sensoryczna" Harmonia 2016
15. Bogdanowicz M, "Metoda dobrego startu", Warszawa 1989, WSiP
16. Pawlik G., "100 ćwiczeń poprawiających koncentrację uwagi" słuch i wzrok", Atut Warszawa
17. Kułakowska Z. Borkowska M. Zychowicz B. "Terapia psychomotoryczna dzieci metodą Procus i Block" PZWL warszawa
18. Bogdanowicz M. Okrzesik D. "Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego" Harmonia Gdańsk 2011
19. Mah R. "Łatwe sposoby na trudne dziecko" Fraszka Edukacyjna Warszawa 2010
20. Thomas J. Azzopardi G. "Gdy dziecko nie może się skupić" Hachette Warszawa 2007
21. Faber A. Mazlish E. "Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole" Media Rodzina Poznań 2006
22. Łaba A. "Bajki rymowane w bibioterapii" Impuls Kraków 2010
23. Sapeta J. "Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach" Impuls Kraków 2003
24. Miciorek M. "Materiały pomocnicze do zajęć korekcyjno kompensacyjnych" WOM, Bielsko-Biała 1995
25. Porter J. "Autyzm a czytanie ze zrozumieniem" Harmonia Gdańsk 2016
26. Pisarski R. "Rzekła rzepa rzepakowi. Gramatyka i ortografia na wesoło" Wyd. Greg 2016.
27. Skorek E. (red.) "Terapia pedagogiczna" t. I "Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci" Impuls, Kraków 2005
28. Wypych A. "Wspieranie werbalnego rozwoju dziecka w oparciu o eksperymenty językowe, tropy stylistyczne i dobrą literaturę" Harmonia, Gdańsk 2008
29. Graban J., Sprawka R. "Trening słuchu", Harmonia Gdańsk 2012
30. Borowiecka R. "Dziecko w równowadze", Centrum diagnozy i terapii, Warszawa 2010
31. Kołakowski A., Pisula A. "Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna" GWP, Sopot 2014
32. Blasius J. "3 minuty ruchu" Jedność Kielce 2009
33. Astruc S. "Origami" Centrum Edukacji Dziecięcej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: