Pedagogika specjalna WNP-P-PKN-PS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia i opis ECTS
WIEDZA
EK 1
Student posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw.
EK 2
Student zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
EK 3
Student posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
EK 4
Student posiada wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela.
UMIEJĘTNOŚCI
EK 5
Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.
EK 6
Student potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
EK 7
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych.
ECTS [1 ECTS = 25(30) godz.]:
Udział w wykładzie - 30 godz.
Konsultacje - 10 godz.
Praca własna:
Przygotowanie do zajęć - 10 godz.
Czytanie wskazanej literatury - 60 godz.
Przygotowanie do egzaminu - 40 godz.
Suma godzin - 150 [150/25(30) = 5
Liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
METODY DYDAKTYCZNE:
Wykład informacyjny
Wykład konwersatoryjny
Wykład problemowy
Dyskusja
Rozwiązywanie problemu i prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
Analiza i interpretacja tekstów źródłowych (indywidualna lektura tekstów)
Egzamin pisemny; pisemny sprawdzian (test z pytaniami otwartymi, w tym pytania problemowe)
KRYTERIA OCENIANIA:
Ocena 3.0 (dst.)
Wiedza
Student w elementarnym stopniu posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw.
Student słabo zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i z trudem rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
Student w podstawowym stopniu posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Student posiada elementarną wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela.
Umiejętności
Student z błędami potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.
Student z trudem potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego.
Kompetencje społeczne
Student posiada słabą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; z trudem rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; z błędami dokonuje oceny własnych kompetencji i z trudem doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych.
Ocena 3.5 (dst. plus)
Wiedza
Student w dostatecznym stopniu posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw.
Student dostatecznie zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dostatecznie rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
Student w dostatecznym stopniu posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Student posiada dostateczną wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela.
Umiejętności
Student dostatecznie potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.
Student poprawnie potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego.
Kompetencje społeczne
Student posiada dostateczną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; dostatecznie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; poprawnie dokonuje oceny własnych kompetencji i dostatecznie doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych.
Ocena 4.0 (db)
Wiedza
Student w zadowalającym stopniu posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw.
Student dość dobrze zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i zadowalająco rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
Student w zadowalającym stopniu posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Student posiada zadowalającą wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela.
Umiejętności
Student dość dobrze potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.
Student zadowalająco potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego.
Kompetencje społeczne
Student posiada dość dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; zadowalająco rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dość dobrze dokonuje oceny własnych kompetencji i zadowalająco doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych.
Ocena 4.5 (db plus)
Wiedza
Student w wystarczającym stopniu posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw.
Student dobrze zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dobrze rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
Student w wystarczającym stopniu posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Student posiada wystarczającą wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela.
Umiejętności
Student dobrze potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.
Student wystarczająco potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego.
Kompetencje społeczne
Student posiada dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; wystarczająco rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dobrze dokonuje oceny własnych kompetencji i wystarczająco doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych.
Ocena 5.0 (bdb)
Wiedza
Student posiada kompletną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw.
Student bardzo dobrze zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i w pełni rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
Student posiada pełną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.
Student posiada kompletną wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela.
Umiejętności
Student bezbłędnie potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.
Student bardzo dobrze potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego.
Kompetencje społeczne
Student posiada pełną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rehabilitacji dziecka w kontekście różnych dysfunkcji; bezbłędnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; bardzo dobrze dokonuje oceny własnych kompetencji i w pełni doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i terapeutycznych.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Z. Sękowska, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa, APS, 2001.
Pedagogika specjalna, (red.) W. Dykcik, Poznań, UAM, 2001.
D.D. Smith, Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, Warszawa, PWN, APS, 2009.
J.J. Błeszyński, Pedagogika specjalna, [w:] Pedagogika, Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, T. 3, (red.) B. Śliwerski, Gdańsk, GWP, 2006, (113-137).
A. Zawiślak, Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej, Kraków, Impuls, 2009.
M. Dycht, Rozwój polskiej pedagogiki specjalnej w świetle dokonań jej twórców, Warszawa, UKSW, 2006.
M. Dycht, Wybrane aspekty zmiany tożsamości współczesnej polskiej pedagogiki specjalnej w perspektywie transformacji cywilizacyjnej, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, 2014, nr 2(24), (7-20), ISSN 1734-5537.
M. Dycht, Ku nowej tożsamości pojęciowej pedagogiki specjalnej, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, 2014, nr 3(25), (55-70), ISSN 1734-5537.
J. Kulbaka, Niepełnosprawni. Z dziejów kształcenia specjalnego, Warszawa, APS, 2012.
W. Gasik, Dydaktyka specjalna, z przeszłości w przyszłość, [w:] Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (red.) J. Głodkowska, Warszawa, APS, 2012, (66-90).
D. Al-Khamisy, Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w powszechnym systemie oświatowym, [w:] Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (red.) J. Głodkowska, Warszawa, APS, 2012, (113-139).
W. Dykcik, Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauki. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji, [w:] Pedagogika specjalna, (red.) W. Dykcik, Poznań, UAM, 2009, (13-137).
M. Wałachowska, Dydaktyka specjalna, dział pedagogiki specjalnej i dydaktyki ogólnej, [w:] Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (red.) J. Głodkowska, Warszawa, APS, 2012, (35-65).
M. Kilian, Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, [w:] Dylematy (niepełno)sprawności, rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, (red.) M. Dycht, L. Marszałek, Warszawa, Wydawnictwo Salezjańskie, 2009, (316-341).
Literatura uzupełniająca:
A. Krause, Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków, Impuls, 2011.
Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, (red.) J. Wyczesany, Z. Gajdzica, Kraków, Impuls, 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: