Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi WNP-P-PKN-KON-ZEIP
Podczas zajęć student zdobędzie wiedzę na temat metod pracy terapeutycznej z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi. Nabędzie umiejętności tworzenia celów pracy terapeutycznej i konstruowania programów terapeutycznych dla dzieci przeżywających problemowe zachowania i trudności przystosowawcze. Zdobędzie wiedzę dotyczącą technik socjoterapeutycznych (arteterapii, bajkoterapii, dramy i socjodramy, relaksacji itp.) Podczas zajęć uczestnikom zostaną przedstawione przykłady scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych, które można wykorzystać w pracy z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi. Student zdobędzie również wiedzę na temat pracy z dzieckiem z zaburzeniami lękowymi - nauczy się podstaw programu terapeutycznego dla dzieci STOP (program z nurtu poznawczo-behawioralnego).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student
wiedza
- zna, charakteryzuje różne techniki terapeutyczne z pracy z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi
- zna podstawowe założenia, cele i metody socjoterapii
- ma wiedzę na temat podstaw psychologii pozytywnej w pracy terapeutycznej
umiejętności
- potrafi tworzyć cele pracy terapeutycznej z dzieckiem przeżywającym trudności, z podziałem na cele rozwojowe, edukacyjne, terapeutyczne
- konstruuje programy socjoterapeutyczne dla dzieci przeżywających problemowe zachowania i trudności przystosowawcze
- umie zastosować techniki pracy terapeutycznej zgodnie z potrzebami dziecka
kompetencje społeczne
- ma świadomość indywidualizacji pracy terapeutycznej z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi
Kryteria oceniania
Metody oceny studenta:
- obecność na zajęciach
- aktywność na zajęciach i podczas zajęć w grupach
- kolokwium pisemne
Student na ocenę:
3 wymienia różne metody terapeutyczne wykorzystywane w pracy z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi, poprawnie tworzy cele terapeutyczne dla dziecka, które przejawia problemowe zachowania, potrafi z pomocą konstruować programy terapeutyczne, wymienia techniki behawioralne wykorzystywane w pracy z dzieckiem trudnym, zna w stopniu dostatecznym podstawy psychologii pozytywnej i krótko umie opisać jej zastosowanie w terapii dziecka z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi
3+wymienia, charakteryzuje i zna zastosowanie różnych metod terapeutycznych w pracy z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi, poprawnie tworzy cele terapeutyczne, rozwojowe i edukacyjne dla dziecka, które przejawia problemowe zachowania, potrafi z pomocą konstruować programy terapeutyczne, wymienia techniki behawioralne wykorzystywane w pracy z dzieckiem trudnym, zna w stopniu dostatecznym podstawy psychologii pozytywnej i krótko umie opisać jej zastosowanie w terapii dziecka z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi
4 (db) wymienia, charakteryzuje i zna zastosowanie różnych metod terapeutycznych w pracy z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi, dobrze tworzy cele terapeutyczne, rozwojowe i edukacyjne dla dziecka które przejawia problemowe zachowania, potrafi konstruować programy terapeutyczne, wymienia i charakteryzuje techniki behawioralne wykorzystywane w pracy z dzieckiem trudnym, zna dobrze podstawy psychologii pozytywnej, umie zastosować techniki wykorzystywane w psychoterapii pozytywnej
4+ (db+) wymienia, charakteryzuje i zna zastosowanie różnych metod terapeutycznych w pracy z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi, bardzo dobrze tworzy cele terapeutyczne, rozwojowe i edukacyjne dla dziecka które przejawia problemowe zachowania, potrafi konstruować programy terapeutyczne, wymienia i charakteryzuje techniki behawioralne wykorzystywane w pracy z dzieckiem trudnym, zna bardzo dobrze podstawy psychologii pozytywnej, umie zastosować techniki wykorzystywane w psychoterapii pozytywnej, ma świadomość indywidualizacji pracy terapeutycznej z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi
5 (bdb) wymienia, charakteryzuje i zna zastosowanie różnych metod terapeutycznych w pracy z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi, bardzo dobrze tworzy cele terapeutyczne, rozwojowe i edukacyjne dla dziecka które przejawia problemowe zachowania, potrafi konstruować programy terapeutyczne, wymienia i charakteryzuje techniki behawioralne wykorzystywane w pracy z dzieckiem trudnym, zna bardzo dobrze podstawy psychologii pozytywnej, umie zastosować techniki wykorzystywane w psychoterapii pozytywnej, ma świadomość indywidualizacji pracy terapeutycznej z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi, ma potrzebę samorozwoju w kwestii metodyki pracy z dzieckiem trudnym
Literatura
Bloomquist M.L., Trening umiejętności dla dzieci i zachowaniami problemowymi, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011.
Grudzikowska E., Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć, Difin, Warszawa 2015
Kendall P.C., Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci, GWP, Sopot 2013
Kendall P.C., Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży, GWP, Sopot 2013
Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko - przyjazna terapia behawioralna, GWP, Sopot 2016
Szczepanik R., Jaros A., Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym, Wydawnictwo UŁ., Łódź 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: