Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem przewlekle chorym i z niepełnosprawnością ruchową WNP-P-PKN-KON-PCHINR
Treści merytoryczne:
W ramach zajęć studenci opanują podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie: psychopedagogiki dziecka niepełnosprawnego ruchowo, podstaw prawidłowej stymulacji psychopedagogicznej dziecka, głównie w starszym wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym (klasy I-III) – modyfikacja ogólnie stosowanych metod, wpływu uszkodzeń neurologicznych i zaburzeń w funkcjonowaniu analizatorów na możliwość opanowania programu szkolnego oraz specyfikę nauczania tych dzieci, sposobu organizowania stanowiska nauki i doboru odpowiednich przyborów i pomocy szkolnych dla dzieci z mpdz, specyfiki warsztatu pracy nauczyciela pracującego z dziećmi niepełnosprawnymi ruchowo, niewerbalnych metod porozumiewania się, współpracy w ramach zespołu terapeutycznego oraz z rodzicami niepełnosprawnego dziecka.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student:
PKN_SPE_W11 - potrafi zdefiniować pojęcie niepełnosprawności ruchowej oraz choroby przewlekłej, umie omówić podstawy rewalidacji osób przewlekle chorych i niepełnosprawnych ruchowo, wskazać elementy składowe oraz czynniki wpływajace na jej skuteczność rewalidacji
PKN_SPE_W15 - jest w stanie zidentyfikować konsekwencje rozwojowe wynikające z niepełnosprawności ruchowej i choroby przewlekłej oraz zaprezentować formy pracy i pomocy osobom, które są nimi dotknięte
PKN_SPE_U09 - potrafi kreatywnie zaplanować proces rewalidacyjny, dobrać formy pracy, wykorzystać posiadaną wiedzę w projektowaniu pracy z osobami przewlekle chorymi i niepełnosprawnymi ruchowo
PKN_SPE_K02 - Wykazuje otwartą postawę i kreatywność w projektowaniu pracy z osobami przewlekle chorymi i niepełnosprawnymi ruchowo
Kryteria oceniania
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka informacji; potrafi posłużyć się podstawowymi metodami, technikami i narzędziami pracy edukacyjnej z uczniem z niepełnospr. ruchową lub przewlekle chorym. Potrafi wskazać elementarne sposoby dobierania form i metod pracy dla kształtowania i usprawniania określonych kompetencji dziecka w terapii pedagogicznej. Potrafi zaprojektować elementarny plan pracy terapeutycznej z wykorzystaniem urozmaiconych form i metod pracy. Wykazuje elementarną postawą w projektowaniu pracy edukacyjnej z uczniem z niepełnospr. ruchową lub przewlekle chorym.
- na ocenę 3,5 (dst +): poprawnie wykorzystuje informacje prezentowane podczas zajęć, oraz zawarte w literaturze. Umie dostatecznie omówić adekwatny zestaw zajęć ruchowych w pracy edukacyjnej z uczniem z niepełnospr. ruchową lub przewlekle chorym. Potrafi wskazać dostatecznie dobre sposoby dobierania form i metod pracy dla kształtowania i usprawniania określonych kompetencji dziecka w terapii pedagogicznej. Potrafi zaprojektować interesujący plan pracy terapeutycznej w stopniu dostatecznym. Wykazuje względnie aktywną postawę w projektowaniu pracy edukacyjnej z uczniem z niepełnospr. ruchową lub przewlekle chorym.
- na ocenę 4 (db.): umie dobrze omówić zestaw form i metod pracy edukacyjnej z uczniem z niepełnospr. ruchową lub przewlekle chorym. Potrafi dobrze wskazać sposoby dobierania sposobów pracy dla kształtowania i usprawniania określonych kompetencji dziecka w terapii pedagogicznej. Potrafi dobrze i interesująco zaprojektować plan pracy terapeutycznej. Wykazuje otwartą postawę i kreatywność w projektowaniu pracy edukacyjnej z uczniem z niepełnospr. ruchową lub przewlekle chorym.
- na ocenę 4,5 (db+): zadowalająco wykorzystuje informacje, potrafi je porównać; samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu. Umie zadowalająco omówić zestaw inspirujących zajęć w terapii pedagogicznej. Zadowalająco wskazuje sposoby dobierania form pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niepełnospr. ruchową lub przewlekle chorym. Potrafi zaprojektować plan pracy terapeutycznej w stopniu zadowalającym. Wykazuje zadowalająco otwartą postawę w projektowaniu pracy edukacyjnej z uczniem z niepełnospr. ruchową lub przewlekle chorym.
- na ocenę 5 (bdb.): umie omówić kreatywne formy realizacji . Potrafi wskazać urozmaicone sposoby dobierania form pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niepełnospr. ruchową lub przewlekle chorym. dla usprawniania określonych kompetencji dziecka. Potrafi kreatywnie zaprojektować plan pracy terapeutycznej. Wykazuje otwartą postawę i kreatywność w projektowaniu pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niepełnospr. ruchową lub przewlekle chorym.
Obowiązkowa obecność na zajęciach.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Dziecko przewlekle chore : opieka i wsparcie / Aleksandra Maciarz.
Dziecko przewlekle chore w rodzinie / Ewa Janion ; Uniwersytet Zielonogórski.
Dylematy pedagogiczne w rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / pod red. Wirginii Loebl.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: