Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z trudnościami uczenia się i zachowania WNP-P-PKN-KON-C
W trakcie zajęć studenci zdobędą wiedzę umożliwiającą poznanie metodyki pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami mającymi trudności w uczeniu się i dostosowaniu zachowania do wymagań szkolnych.
Dzięki poznanym metodom będą mogli kompetentnie tworzyć plany pracy dla uczniów przedszkoli, szkól podstawowych i wyższych, którzy mają w/w trudności.
Studenci wyposażeni też zostaną w niezbędne narzędzia, by móc podjąć pracę z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Uczestnictwo w zajęciach uwrażliwi ich na potrzeby psychiczne, społeczne i fizyczne dzieci z problemami w rozwoju, tak by potrafili odczytywać je z różnego rodzaju zachowań dziecka i uwzględniać je w pracy z dzieckiem oraz jego ocenie.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK1
Student posiada wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów.
EK2
student zna i potrafi wyjaśnić koncepcje edukacji i terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
EK3
Student posiada pełną i usystematyzowaną wiedzę na temat koncepcji - REHABILITACJI, EDUKACJI, TERAPII OSÓB ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI I ROZUMIE CAŁOKSZTAŁT RÓŻNORODNYCH UWARUNKOWAŃ TYCH PROCESÓW
UMIEJĘTNOŚCI
EK4
Student trafnie posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji
EK5
Student trafnie dobiera i wykorzystuje dostępne materiały,środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz terapeutycznych oraz wykorzystywać nowoczesnych technologii do pracy dydaktycznej.
EK6
Student jest w samodzielny w zaprojektowaniu i przeprowadzeniu zajęć z dziećmi z różnymi dysfunkcjami z wykorzystaniem wymogów metodyki odpowiedniej subdyscypliny pedagogiki specjalnej prawidłowo realizuje cele i dobiera metody pracy.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
EK7
Student rozumie potrzeby dzieci o odmiennym rozwoju, wykazuje potrzebną wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne.
Kryteria oceniania
Analiza i interpretacja tekstów źródłowych
Dyskusja
Konsultacje
Rozwiązanie problemu i prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych.
Kryteria oceniania
OCENA 5
Student posiada kompletną i usystematyzowaną wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów.
Student zna i potrafi wyjaśnić koncepcje edukacji i terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie całokształt różnorodnych uwarunkowań tych procesów.
Student posiada pełną i usystematyzowaną wiedzę dotyczącą różnorodnych koncepcji edukacji i terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie całokształt uwarunkowań tych procesów.
UMIEJĘTNOŚCI
Student trafnie posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.
Student trafnie dobiera i wykorzystuje dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz terapeutycznych oraz wykorzystuje nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej.
Student jest samodzielny w zaprojektowaniu i przeprowadzeniu zajęć z dziećmi z różnymi dysfunkcjami z wykorzystaniem wymogów metodyki odpowiedniej subdyscypliny pedagogiki specjalnej, prawidłowo realizuje cele i dobiera metody pracy.
Kompetencje społeczne
Student rozumie potrzeby dzieci o odmiennym rozwoju, wykazuje potrzebną wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne.
Ocena 4,5
WIEDZA
Student posiada wiedzę na dobrym poziomie na temat współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów. Student zna i potrafi poprawnie wyjaśnić koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
Student posiada szeroką wiedzę na temat koncepcji edukacji, terapii osób ze specjalnymi edukacyjnymi i rozumie całokształt różnorodnych uwarunkowań tych procesów.
UMIEJĘTNOŚCI
Student trafnie posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.
Student trafnie dobiera i wykorzystuje dostępne materiały,środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz terapeutycznych oraz wykorzystuje nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej.
Student jest samodzielny w zaprojektowaniu i przeprowadzeniu zajęć z dziećmi z różnymi dysfunkcjami z wykorzystaniem wymogów metodyki odpowiedniej subdyscypliny pedagogiki specjalnej prawidłowo realizuje cele i dobiera metody pracy.
Kompetencje społeczne
Student rozumie potrzeby dzieci o odmiennym rozwoju, wykazuje potrzebną wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne
OCENA4
WIEDZA
Student posiada potrzebną wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów. Student zna i potrafi odpowiednio wyjaśnić koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
Student posiada potrzebną wiedzę na temat koncepcji edukacji, terapii osób ze specjalnymi edukacyjnymi i rozumie całokształt różnorodnych uwarunkowań tych procesów.
UMIEJĘTNOŚCI
Student prawidłowo posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.
Student nie popełnia błędów, kiedy dobiera i wykorzystuje dostępne materiały,środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz terapeutycznych oraz wykorzystuje nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej.
Student prawidłowo projektuje i przeprowadza zajęcia z dziećmi z różnymi dysfunkcjami z wykorzystaniem wymogów metodyki odpowiedniej subdyscypliny pedagogiki specjalnej prawidłowo realizuje cele i dobiera metody pracy.
Kompetencje społeczne
Student rozumie potrzeby dzieci o odmiennym rozwoju, wykazuje potrzebną wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne
ocena 3,5 (dostateczny plus)
WIEDZA
Student posiada wystarczającą i czasami dobrą wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów. Student dostatecznie zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
Student posiada potrzebną wiedzę na temat koncepcji edukacji, terapii osób ze specjalnymi edukacyjnymi i rozumie całokształt różnorodnych uwarunkowań tych procesów.
UMIEJĘTNOŚCI
Student dostatecznie i czasem dobrze posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.
Student poprawnie dobiera i wykorzystuje dostępne materiały,środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz terapeutycznych oraz wykorzystuje nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej.
Student potrafi wystarczająco zaprojektować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi z różnymi dysfunkcjami z wykorzystaniem wymogów metodyki odpowiedniej subdyscypliny pedagogiki specjalnej wystarczająco dobrze realizuje cele i dobiera metody pracy.
Kompetencje społeczne
Student dostatecznie rozumie potrzeby dzieci o odmiennym rozwoju, wykazuje potrzebną wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne.
Ocena 3
WIEDZA
Student posiada wystarczającą wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów. Student zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
Student posiada potrzebną wiedzę na temat koncepcji edukacji, terapii osób ze specjalnymi edukacyjnymi i rozumie całokształt różnorodnych uwarunkowań tych procesów.
UMIEJĘTNOŚCI
Student dostatecznie posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.
Student poprawnie dobiera i wykorzystuje dostępne materiały,środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz terapeutycznych oraz wykorzystuje nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej.
Student potrafi wystarczająco zaprojektować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi z różnymi dysfunkcjami z wykorzystaniem wymogów metodyki odpowiedniej subdyscypliny pedagogiki specjalnej wystarczająco dobrze realizuje cele i dobiera metody pracy.
Kompetencje społeczne
Student rozumie potrzeby dzieci o odmiennym rozwoju, wykazuje potrzebną wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne
Literatura
1. Gąsowska T. Pietrzak-Stępkowska Z. "Praca wyrównawcza z dziećmi z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu" WSiP, 1997
2. Zakrzewska B. "Trudności w czytaniu i pisaniu" WSiP, 2003
3. Sawa B. "Jeśli dziecko źle czyta i pisze" WSiP, 1987
5. Spitzer "Jak się uczy mózg" PWN, Warszawa 2008
6. Mountstephen M. "Jak wykryć zaburzenia rozwojowe u dzieci i co dalej?", Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2011
7. Borkowska M., Wagh K. "Integracja sensoryczna na co dzień", PZWL Warszawa 2010
8. Gruszczyk-Kolczyńska E. "Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczniu się matematyki" Harmonia Sopot
9. Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M. "Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej - diagnozowanie i postępowanie usprawniające" Wyd. DiG Warszawa 1997
10. Maas V. F. "Uczenie sie przez zmysły" Harmonia Sopot
11. Majewska J. Majewski A. "Zarys psychomotoryki. Główne nurty psychomotorycznego wspierania rozwoju dzieci i młodzieży" Harmonia Gdańsk 2012
12. Wójtowiczowa J. "O wychowaniu językowym" Warszawa 1997
13. Bartkiewicz W. Giczewska A. "Terapia ręki" ACentrum Warszawa
2015
14. Sikorska I. "Bufory Stresu. Jak rozwijać odporność psychiczną dziecka" Wyd. Edukacyjne
15. Landreth G. "Terapia zabawą" Wyd. UJ 2016
16. Kajka N., SZymona K. ""Terapia ADHD. Trening sukcesu w pracy z dzieckiem nadpobudliwym" Wyd. Czelej, Lublin 2014.
17. Baran J. "Co robić, żeby dziecko sprawniej czytało i pisał a dorosły przetrwał" Harmonia Gdańsk 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: