Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z dysfunkcją słuchu WNP-P-PKN-KON-B
Pojecie ucznia z wadą słuchu (słabosłyszący, niesłyszący) - 1 godz.
Charakterystyka ucznia z wadą słuchu (rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny) - 1 godz.
Specyficzne trudności ucznia z wadą słuchu - 2 godz.
Potrzeby edukacyjne ucznia z wadą słuchu - diagnoza pedagogiczna - 1 godz.
Zajęcia kompensacyjno-korekcyjne z uczniem z wadą słuchu - 3 godz.
Modyfikacja procesu kształcenia ucznia z wadą słuchu - dobór efektywnych metod, form pracy i środków dydaktycznych - 3 godz.
Współpraca teamu specjalistycznego wspierającego ucznia z wadą słuchu z jego rodziną i nauczycielami - 1 godz.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
PKN_SPE_W04 - student posiada wiedzę na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji uczniów z wadą słuchu, oraz na temat ich potrzeb edukacyjnych
PKN_SPE_W10 - posiada wiedzę pedagogiczną na temat podmiotów działalności pedagogicznej (uczniów z wadą słuchu, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży z wadą słuchu
PKN_SPE_W11 - posiada wiedzę pedagogiczną na temat specyfiki funkcjonowania uczniów z wadą słuchu
UMIEJĘTNOŚCI
PKN_SPE_U03 - potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu surdopedagogiki oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej
w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania odpowiednich metod, form i środków w pracy z uczniem z wadą słuchu na poszczególnych etapach edukacyjnych
PKN_SPE_U07 - potrafi ocenić i dobrać odpowiednie metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych oraz terapeutycznych w pracy z uczniem z wadą słuchu związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnym
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PKN_SPE_K04 - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów z uszkodzonym słuchem
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 12
Przygotowanie się do zajęć, lektury 10
Przygotowanie się do egzaminu 15
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15
Inne formy
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
3,0 - student posiada podstawową wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi wymienić efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem z wadą słuchu
3,5 - student posiada podstawową wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi dobrać efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem do rzeczywistych potrzeb ucznia z wadą słuchu
4,0 - student posiada dobrą wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi ocenić i dobrać efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem do rzeczywistych potrzeb ucznia z wadą słuchu. Rozumie potrzebę indywidualnego wsparcia ucznia z wadą słuchu
4,5 - student posiada dobrą wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi na dobrym poziomie ocenić i dobrać efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem do rzeczywistych potrzeb ucznia z wadą słuchu. Rozumie potrzebę indywidualnego wsparcia ucznia z wadą słuchu - potrafi przygotować zestaw ćwiczeń rewalidacyjnych do wsparcia dziecka z wadą słuchu
5,0 - student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi na bardzo dobrym poziomie ocenić i dobrać efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem do rzeczywistych potrzeb ucznia z wadą słuchu. Rozumie potrzebę indywidualnego wsparcia ucznia z wadą słuchu - potrafi przygotować scenariusz rewalidacyjnych do wsparcia dziecka z wadą słuchu. Potrafi organizować proces wsparcia rodziców dziecka z wadą słuchu
konwersatorium, kolokwium
Literatura
Bieńkowska-Robak K. Problemy i uwarunkowania kształcenia uczniów z uszkodzonym słuchem (w:) Głodkowska J. (red.): Uczeń ze specjalnymi problemami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. APS, Warszawa, 2011
Bieńkowska K.,Wereszka K.(red.): Tradycja, teraźniejszość i perspektywy w polskiej surdopedagogice,Wyd. SW im. Bogdana Jońskiego, Warszawa 2014;
Csanyi Y.: Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. PKA, Warszawa 1995;
Eckert U.: Pedagogika niesłyszących i niedosłyszacych-surdopedagogika, [w:] W. Dykcik (red.): Pedagogika specjalna, Poznań 2009,
Korzon A., Plutecka K. Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej, IMPULS, Kraków 2010
Perier O.: Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. WSiP, Warszawa 1992;
Szczepankowski B.: Niesłyszący-głusi-głuchoniemi, WSiP, Warszawa 1999;
Woźnicka E.: Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych. PZG, Łódź 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: