Partnerstwo edukacyjne: placówka, nauczyciel, uczeń, rodzic, instytucje, lokalna społeczność WNP-P-PE
Omawiane zagadnienia:
-Idea partnerstwa w edukacji przedszkolnej, szkolnej; zdefiniowanie pojęć: „partnerstwo”, „współpraca”, „współdziałanie”;
-Współdziałanie pedagogiczne placówek oświatowych ze środowiskiem lokalnym;Modele współpracy przedszkola/szkoły ze środowiskiem lokalnym;
-Stan współuczestnictwa rodziców w procesie edukacji dziecka w świetle badań;
-Prawne uwarunkowania współpracy rodzice - nauczyciele;
-Czynniki determinujące i zakłócające współpracę; Rozpoznawanie wzajemnych oczekiwań rodziców i nauczycieli;
-Znaczenie umiejętności komunikacyjnych nauczyciela w budowaniu pozytywnej współpracy;
-Sposoby włączania rodziców w życie grupy przedszkolnej/klasy szkolnej; formy współpracy;
- Projektowanie i planowanie współpracy z rodzicami;
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student
zdobywa wiedzę na temat:
- znaczenia partnerstwa nauczycieli i rodziców w edukacji dziecka na różnych jego poziomach,
- uwarunkowań prawno - organizacyjnych uczestnictwa rodziców w edukacji dzieci
-form współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym
-różnych technik komunikacyjnych ważnych dla budowania partnerstwa
-potrafi zaprojektować i zaplanować współpracę z rodzicami wykorzystując różnorodne formy
Kryteria oceniania
-przygotowanie scenariusza spotkań z rodzicami (wybrane formy współpracy)
-Obecność na zajęciach
-Przygotowanie do zajęć
Literatura
Literatura podstawowa:
Andrzejewska J., Wspieranie rozwoju dziecka poprzez współpracę nauczyciela z rodziną, W.:S.Guz, J.Andrzejewska, Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, 2005
Andrzejewska J., Współudział rodziców w planie rozwoju i działalności przedszkola, W: A.Karpińska (red.), Teoria i praktyka kształcenia w dialogu i perspektywie
Bulera M., Żuchelkowska, Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców
Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych.
Żłobicki W., Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej,
Christopcher C. J., Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się,
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów,
Mendel M., Rodzice i szkoła-jak współuczestniczyć w edukacji dzieci,
Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy
Lulek B., Współpraca szkoły, rodziny i środowiska.
Sitarczyk M., Działalność informacyjno - edukacyjna przedszkola w kształtowaniu postaw wychowawczych rodziców, W: S.Guz, Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: