Pedagogika przedszkolna dzieci z niepełnosprawnością intelektualną z warsztatem metodycznym WNP-P-OTPP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student potrafi: -wymienić i omówić elementy składowe procesu rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego
- umie wskazać podstawowe komponenty i założenia wieloaspektowej rehabilitacji i edukacji dziecka ze zróżnicowanymi defektami rozwojowymi.
Umiejętności:
Student: - analizuje i interpretuje problemy edukacji i rehabilitacji dziecka w kontekście wiedzy interdyscyplinarnej.
- potrafi samodzielnie zaprojektować zajęcia, uwzględniając zróżnicowane możliwości rozwojowe dziecka w grupie. Projektuje działania zapobiegające pogłębianiu się niepełnosprawności.
Kompetencje:
Student- jest wrażliwy na zróżnicowane potrzeby dziecka z zaburzeniami rozwojowymi i w sposób racjonalny i optymalny planuje zajęcia, celem zaspokojenia potrzeb rozwojowych.
- wykazuje się odpowiedzialnością w zakresie wymagań edukacyjno- terapeutycznych, dostosowując je do możliwości dziecka.
Uzasadnienie ECTS;
godziny kontaktowe 15 /5 Wykład, 10 ćwiczenia/
przygotowanie sie do zajęć-20
przygotowanie się do zajęć warsztatowych - 25
przygotowanie się zo egzaminu/ zaliczenia/ - 30
liczba ECTS 3 / w tym : Wykład-1 ćwiczenia -2/
Kryteria oceniania
wykład konwersatoryjny, dyskusja seminaryjna,prezentacje z wykorzystaniem środków multimedialnych, zajęcia warsztatowe.
ocena ciągła, opracowane projekty, scenariusze zajęć
Wiedza;
ocena dst/3/ student w ograniczonym stopniu operuje terminologią metodyczną,częściowo potrafi wskazać najważniejsze czynniki warunkujące prawidłową rehabilitację , w ograniczonym stopniu selekcjonuje treści programowe, ma ograniczoną wiedzę z zakresu doboru metod i form pracy z dzieckiem niepełnosprawnym.
ocena db/4/ Student zna w pełni podstawowe uwarunkowania efektywnej pracy z dzieckiem niepełnosprawnym, właściwie dobiera metody, formy, środki dydaktyczne do możliwości rozwojowych dziecka.Posiada częściową wiedzę na temat specyfiki psychofizycznych uwarunkowań funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego w grupie.
ocena bdb/5/ Student posiada kompletną wiedzę na temat specyfiki psychofizycznych uwarunkowań funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego w grupie. Zna w pełni uwarunkowania efektywniej i optymalnej edukacji i rehabilitacji dziecka z trudnościami rozwojowymi.
Umiejętności:
ocena dst/3/Student w ograniczonym stopniu wykorzystuje i łączy wiedzę z zakresu dydaktyki, ortodydaktyki w celu planowania zajęć z dzieckiem niepełnosprawnym. Z trudem różnicuje wymagania w odniesieniu do zróżnicowanych możliwości dziecka. Ograniczona znajomość warsztatu metodycznego. Częściowo analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur metodycznych do możliwości rozwojowych dziecka.
ocena db/4/ Student właściwie wykorzystuje i łączy wiedzę metodyczną w celu planowania zajęć , dostosowując wymagania do możliwości rozwojowych dziecka.Dobra znajomość warsztatu metodycznego, ale schematyczne jego wykorzystanie. Trafnie dobiera metody, formy pracy dostosowując je do potrzeb dziecka/grupy/.
ocena bdb/5/ Student łączy i wykorzystuje wiedzę interdyscyplinarną w celu analizowania i interpretacji problemów edukacji i rehabilitacji dziecka. Samodzielnie planuje i projektuje działania dydaktyczne trafnie dobierając warsztat metodyczny. Trafnie ocenia przydatność typowych metod edukacyjno- terapeutycznych do możliwości rozwojowych dziecka.
Kompetencje:
ocena dst/3/ Student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować pracę z dzieckiem na poziomie placówki edukacyjnej, okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, w ograniczonym stopniu rozumie potrzeby dziecka z trudnościami w rozwoju.
ocena db/4/ Student potrafi właściwie pod względem metodycznym zaplanować pracę z dzieckiem niepełnosprawnym, jednak jego świadomość metodyczna jest ograniczona, nie potrafi uzasadnić dokonanych wyborów.Rozumie potrzeby dziecka i w sposób racjonalny projektuje sytuacje dydaktyczne celem ich zaspokojenia.
ocena bdb/5/ Student w pełni rozumie potrzeby dziecka, jest wrażliwy na sposób ich zaspakajania.Samodzielnie i twórczo projektuje sytuacje dydaktyczne, wykorzystując przy tym innowacyjne metody edukacyjno terapeutyczne. Z zaangażowaniem i z przekonaniem realizuje swoje pomysły.
Literatura
1. Wybrane problemy edukacji dziecka w przedszkolu i w szkole /red/ Guz S, Andrzejewska J: Lublin Wydawnictwo UMCS 2005 cz.I.
2.Al-Kamisy D.: Edukacja przedszkolna i integracja społeczna. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie "Żak" 2006 R.III
3. Wyczesany J.: Oligofrenopedagogika. Kraków Impuls 1998.
4. Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny /red./ Dykcik W., Szychowiak B., Poznań UWM, 2002
5. Aktualne przewodniki i poradniki metodyczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: