Pedagogika osób niepełnosprawnych intelektualnie WNP-P-OTPN
Przedmiot Pedagogika Niepełnosprawnych Intelektualnie prezentuje złożoną problematykę niepełnosprawności intelektualnej - Rozpoczynając od historii zagadnienia niepełnosprawności intelektualnej przez aktualną nozologię, kryteria jej diagnozowania oraz epidemiologię aż po zagadnienia edukacji, rehabilitacji, terapii, opieki i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz osób z niepełnosprawnością sprzężoną.
Treść wykładu przybliża wiedzę na temat stopni niepełnosprawności intelektualnej oraz na temat towarzyszących im zróżnicowanych zaburzeń sprawności motorycznej, poznawczej, emocjonalnej oraz motywacyjno-wolicjonalnej.
Ponadto przedmiot, o którym mowa ma na celu przybliżenie tematu twórczości osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz arteterapii jako formy rehabilitacji tych jednostek.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
PONIiT_W02 - słuchacz posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną obejmującą przedmiot, teleologię, terminologię oraz zakres teoretyczny;
PONIiT_W04 - słuchacz posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną obejmującą etiologię oraz konsekwencje fizyczno-zdrowotne, orientacyjno-poznawcze i psychospołeczne;
PONIiT_W12 - słuchacz posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego;
Umiejętności:
PONIiT_U02 - słuchacz potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu prowadzenia interpretacji i analiz procesów z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu;
PONIiT_U06 - słuchacz potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w celu przyszłej oceny przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z rehabilitacją, edukacją, wychowaniem, opieką i terapią osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu.
Kompetencje społeczne:
PONIiT_K01 - słuchacz dostrzega potrzeby jednostek z niepełnosprawnością intelektualną wykazując wrażliwość na specyfikę ich rozwoju fizycznego, intelektualnego i społecznego.
Kryteria oceniania
Wiedza:
PONIiT_W02 - słuchacz posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną obejmującą przedmiot, teleologię, terminologię oraz zakres teoretyczny;
- na ocenę 3 (dst.) - słuchacz wyjaśnia elementarne założenia pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną - jej przedmiot, teleologię, terminologię oraz zakres teoretyczny bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - słuchacz wyjaśnia elementarne założenia pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną znając jej zakres teoretyczny oraz samodzielnie rozróżniając cele, zadania i definicje bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 4 (db.) - słuchacz wyjaśnia elementarne założenia pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną znając jej zakres teoretyczny oraz samodzielnie rozróżniając cele, zadania i definicje. Tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia, odwołując się do norm i procedur stosowanych w pracy z jednostką z niepełnosprawnością intelektualną. Bazuje na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - słuchacz wyjaśnia elementarne i szczegółowe założenia pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną znając jej zakres teoretyczny oraz samodzielnie rozróżniając cele, zadania i definicje. Tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia, odwołując się do norm i procedur stosowanych w pracy z jednostką z niepełnosprawnością intelektualną. Bazuje na podstawowej i uzupełniającej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 5 (bdb.) - słuchacz wyjaśnia w sposób pogłębiony założenia pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną znając jej zakres teoretyczny oraz samodzielnie rozróżniając cele, zadania i definicje. Tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia, odwołując się do norm i procedur stosowanych w pracy z jednostką z niepełnosprawnością intelektualną. Bazuje na podstawowej i uzupełniającej literaturze przedmiotu. Wykazując się samodzielnym myśleniem podaje stosowne przykłady.
PONIiT_W04 - słuchacz posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną obejmującą etiologię oraz konsekwencje fizyczno-zdrowotne, orientacyjno-poznawcze i psychospołeczne;
- na ocenę 3 (dst.) - słuchacz posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną obejmującą etiologię oraz konsekwencje fizyczno-zdrowotne, orientacyjno-poznawcze i psychospołeczne z odwołaniem się do podstawowej literatury przedmiotu;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - słuchacz posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną obejmującą etiologię oraz konsekwencje fizyczno-zdrowotne, orientacyjno-poznawcze i psychospołeczne, które samodzielnie różnicuje. Umiejętnie korzysta z podstawowej literatury przedmiotu;
- na ocenę 4 (db.) - słuchacz posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną obejmującą etiologię oraz konsekwencje fizyczno-zdrowotne, orientacyjno-poznawcze i psychospołeczne, które samodzielnie różnicuje. Tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do podstawowej literatury przedmiotu;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - słuchacz posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną obejmującą etiologię oraz konsekwencje fizyczno-zdrowotne, orientacyjno-poznawcze i psychospołeczne, które samodzielnie różnicuje. Odwołuje się do podstawowej i uzupełniającej literatury przedmiotu;
- na ocenę 5 (bdb.) - słuchacz posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną obejmującą etiologię oraz konsekwencje fizyczno-zdrowotne, orientacyjno-poznawcze i psychospołeczne, które samodzielnie różnicuje. Odwołuje się do podstawowej i uzupełniającej literatury przedmiotu podając stosowne przykłady.
PONIiT_W12 - słuchacz posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego;
- na ocenę 3 (dst.) - słuchacz posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - słuchacz posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego, rozumiejąc przy tym potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego;
- na ocenę 4 (db.) - słuchacz posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego, rozumiejąc przy tym potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego akcentując twórczy rozwój własnej osobowości;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - słuchacz posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego oraz twórczego rozwoju własnej osobowości przy pełnej akceptacji podstawowych wartości systemu pedagogicznego;
- na ocenę 5 (bdb.) - słuchacz posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego oraz twórczego rozwoju własnej osobowości przy pełnej akceptacji podstawowych wartości systemu pedagogicznego. Za punkt wyjścia uważa empatyczną identyfikację z położeniem jednostek z niepełnosprawnością intelektualną.
Umiejętności:
PONIiT_U02 - słuchacz potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu przyszłego prowadzenia interpretacji i analiz procesów z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu;
- na ocenę 3 (dst.) - słuchacz potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu przyszłego prowadzenia interpretacji i analiz procesów z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - słuchacz potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną i powiązanych z nią dyscyplin w celu przyszłego prowadzenia interpretacji i analiz procesów z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 4 (db.) - słuchacz potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną i powiązanych z nią dyscyplin w celu przyszłego prowadzenia interpretacji i analiz procesów z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, bazując na podstawowej i uzupełniającej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - słuchacz potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną i powiązanych z nią dyscyplin w celu przyszłego prowadzenia interpretacji i analiz procesów z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, bazując na podstawowej, uzupełniającej i wybranej przez siebie literaturze przedmiotu;
- na ocenę 5 (bdb.) - słuchacz potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną i powiązanych z nią dyscyplin w celu przyszłego prowadzenia interpretacji i analiz procesów z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, bazując na podstawowej, uzupełniającej i wybranej przez siebie literaturze przedmiotu. Potrafi prowadzić dyskusję i konstruować wnioski.
PONIiT_U06 - słuchacz potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w celu przyszłej oceny przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z rehabilitacją, edukacją, wychowaniem, opieką i terapią osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu;
- na ocenę 3 (dst.) - słuchacz potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w celu przyszłej oceny przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z rehabilitacją, edukacją, wychowaniem, opieką i terapią osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - słuchacz potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w celu przyszłej oceny przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z rehabilitacją, edukacją, wychowaniem, opieką i terapią osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, bazując na podstawowej i uzupełniającej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 4 (db.) - słuchacz potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w celu przyszłej oceny przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z rehabilitacją, edukacją, wychowaniem, opieką i terapią osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, wykorzystując oprócz literatury wskazanej inne źródła wiedzy;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - słuchacz potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w celu przyszłej oceny przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z rehabilitacją, edukacją, wychowaniem, opieką i terapią osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, wykorzystując oprócz literatury wskazanej inne źródła wiedzy. Ponadto, potrafi odwoływać się do własnych przemyśleń;
- na ocenę 5 (bdb.) - słuchacz potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w celu przyszłej oceny przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z rehabilitacją, edukacją, wychowaniem, opieką i terapią osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, wykorzystując oprócz literatury wskazanej inne źródła wiedzy. Ponadto, potrafi odwoływać się do własnych przemyśleń. Prowadzi dyskusję i konstruuje własne wnioski.
Kompetencje społeczne:
PONIiT_K01 - słuchacz dostrzega potrzeby jednostek z niepełnosprawnością intelektualną wykazując wrażliwość na specyfikę ich rozwoju fizycznego, intelektualnego i społecznego;
- na ocenę 3 (dst.) - słuchacz dostrzega potrzeby jednostek z niepełnosprawnością intelektualną wykazując wrażliwość na specyfikę ich rozwoju fizycznego, intelektualnego i społecznego;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - słuchacz dostrzega i rozumie potrzeby jednostek z niepełnosprawnością intelektualną wykazując wrażliwość na specyfikę ich rozwoju fizycznego, intelektualnego i społecznego;
- na ocenę 4 (db.) - słuchacz dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej wykazując wrażliwość na specyfikę ich rozwoju fizycznego, intelektualnego i społecznego;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - słuchacz dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej wykazując wrażliwość na specyfikę ich rozwoju fizycznego, intelektualnego i społecznego. Buduje życzliwą, ciepłą relację opartą na dyscyplinie i optymizmie pedagogicznym;
- na ocenę 5 (bdb.) - słuchacz dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej wykazując wrażliwość na specyfikę ich rozwoju fizycznego, intelektualnego i społecznego oraz dokonując empatycznej identyfikacji z położeniem osób z niepełnosprawnością intelektualną. Buduje życzliwą, ciepłą relację opartą na dyscyplinie i optymizmie pedagogicznym.
Na ocenę końcową składa się przystąpienie słuchacza do egzaminu i pozytywne jego zaliczenie (wiedza z zajęć wykładowych oraz znajomość literatury podstawowej i uzupełniającej).
Literatura
Podstawowa:
1. Dykcik W. (red.): "Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych", UAM, Poznań 1996;
2. Hulek A. (red.): "Pedagogika rewalidacyjna", PWN, Warszawa 1980;
3. Kielin J.: "Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim", GWP, Gdańsk 1999;
4. Kirenko J.: "Edukacja i rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym", WSPP, Lublin 2006;
5. Krause A.: "Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej", Impuls, Kraków 2010;
6. Sękowska Z.: "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej", APS, Warszawa 2001;
7. Smith D.D.: "Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki", PWN, Warszawa 2008;
8. Wyczesany J.: "Dydaktyka specjalna - wybrane zagadnienia", Harmonia, Gdańsk 2014.
Uzupełniająca:
1. Gajdzica Z., Klinik A. (red.): "Wątki zaniedbane, zaniechane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych", UŚ, Katowice 2004;
2. Kaczmarek B. (red.): "Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa - teoria i praktyka", Impuls, Kraków 2008;
3. Łosiowski Z., Serejski J. (red.): "Mózgowe porażenie dziecięce. Aspekty medyczne, pedagogiczne i socjalne", OB-RPNiSS, Warszawa 1985;
4. Sadowska S.: "Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych", Akapit, Toruń 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: