Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w placówkach oświatowych WNP-P-OTMK
1.Specyfika programowo- organizacyjna procesu dydaktyczno-wychowawczego w szkole podstawowej i w gimnazjum specjalnym /cele edukacyjne, operacjonalizacja celów i procedury ich osiągania, formy pracy, kryteria doboru metod edukacyjno- terapeutycznych w poszczególnych etapach edukacyjnych, odmienność w doborze i wykorzystaniu środków dydaktycznych/
2. Metoda ośrodków pracy, jako najczęściej stosowany i efektywny system kształcenia zintegrowanego w I etapie edukacyjnym / budowa dziennego ośrodka pracy, sposoby i możliwości korelacji treści przedmiotowych, zakres treściowy poszczególnych edukacji i ich rola w budowie dziennego ośrodka pracy, rehabilitacyjny wymiar MOP/.
3. Wybrane zagadnienia metodyczne z zakresu edukacji środowiskowej, polonistycznej, matematycznej, artystycznej i sposoby ich realizacji w MOP.
4. Przykładowe scenariusze zajęć - opracowywanie i analiza metodyczna.
5. Typy i modele lekcji najczęściej stosowanych w nauczaniu skorelowanym i przedmiotowym. Budowa lekcji określonego typu, ze szczególnym uwzględnieniem lekcji wieloogniwowej.
6. Planowanie pracy w II i w III etapie edukacyjnym. Przykładowe
scenariusze zajęć z zakresu przedmiotów ogólnokształcących.
7. Sposoby pracy wielopoziomowej i nauczania zróżnicowanego na lekcjach różnych przedmiotów ogólnokształcących.
8. Wybrane zagadnienia metodyczne i sposoby ich realizacji na poziomie II i III etapu edukacyjnego.
9.Ewaluacja osiągnięć ucznia- sposoby, rodzaje , wartości wychowawcze, motywacyjne i rehabilitacyjne kontroli i oceny ucznia.
Uwaga; Integralną częścią programu są hospitacje zajęć w I,II i III etapie edukacyjnym szkoły podstawowej i gimnazjum specjalnym dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Warunek ten uzależniony jest jednak od możliwości organizacyjnych Słuchaczy.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student: - wykazuje się elementarną i uporządkowaną wiedzą na temat psychofizycznego funkcjonowania osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz dobiera formy i sposoby pracy z nimi.
- zna specyfikę organizacyjno- programową w poszczególnych etapach edukacyjnych szkoły podstawowej i gimnazjum.
- zna zasady planowania jednostki dydaktycznej w ramach przedmiotów ogólnokształcących i w nauce całościowej.
- potrafi wymienić i omówić elementy składowe procesu edukacji i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego
Umiejętności:
Student: - analizuje i interpretuje problemy edukacji i rehabilitacji dziecka w kontekście wiedzy interdyscyplinarnej.
- potrafi samodzielnie zaplanować zajęcia, uwzględniając możliwości rozwojowe dziecka i etap edukacyjny jego kształcenia.
- ocenia przydatność typowych metod i procedur metodycznych stosowanych w edukacji i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego
- projektuje działania zapobiegające pogłębianiu się niepełnosprawności.
Kompetencje:
Student: -Rozumie potrzeby rozwojowe uczniów niepełnosprawnych i adekwatnie do ich możliwości organizuje działania edukacyjne.
-jest świadomy konieczności stosowania w praktyce, szeroko rozumianej indywidualizacji, na każdym szczeblu edukacji.
- wykazuje się odpowiedzialnością w zakresie realizacji treści programowych, dostosowując je do możliwości rozwojowych dziecka.
Uzasadnienie ECTS:
godziny kontaktowe 30
przygotowanie się do zajęć 25
opracowanie projektu 30
przygotowanie się do zaliczenia
/analiza literatury przedmiotu/ 30
Kryteria oceniania
Metody; dyskusja seminaryjna, prezentacje z wykorzystaniem środków multimedialnych, indywidualne projekty studenckie
Ocena ciągła- opracowane projekty, scenariusze zajęć
Wiedza:
na ocenę dst/3/ Student w ograniczonym stopniu operuje terminologią metodyczną, częściowo wskazuje czynniki warunkujące proces dydaktyczno- wychowawczy i efektywną rehabilitację dziecka w zespole klasowym, w ograniczonym stopniu selekcjonuje treści programowe, ma ograniczona wiedzę z zakresu celowości doboru metod, form i środków dydaktycznych do potrzeb i poziomu nauczania.
na ocenę db/4/ Student: zna podstawowe uwarunkowania efektywnej pracy z dzieckiem niepełnosprawnym, właściwie dobiera elementy składowe warsztatu metodycznego do możliwości rozwojowych ucznia, jednak jego działania są odtwórcze, schematyczne.
na ocenę bdb/5/ Student: posiada całościową, uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki psychofizycznych uwarunkowań aktywności dziecka w grupie. Wykazuje się uporządkowaną wiedzą interdyscyplinarną, wspomagającą proces edukacji i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego.
Umiejętności:
ocena dst/3/ Student: w ograniczonym stopniu wykorzystuje wiedzę dydaktyczną, ortodydaktyczną do planowania zajęć dydaktycznych. Z trudem różnicuje wymagania w odniesieniu do zróżnicowanych możliwości i potrzeb dziecka niepełnosprawnego. Ograniczona znajomość warsztatu metodycznego, dlatego samodzielnie nie jest w stanie poprawnie, pod względem metodycznym, zaplanować jednostkę dydaktyczną.
ocena db/4/ Student: właściwie wykorzystuje i łączy wiedzę metodyczną i merytoryczną do racjonalnego planowania jednostki dydaktycznej. Jego działalność jest mało kreatywna. Dobra znajomość warsztatu metodycznego, jednak schematyczne jego wykorzystanie.
ocena bdb/5/ Student: Łączy i wykorzystuje wiedzę interdyscyplinarną w celu analizowania i interpretacji problemów edukacji i rehabilitacji dziecka. Samodzielnie, kreatywnie planuje zajęcia dydaktyczne, trafnie dobierając elementy warsztatu metodycznego do możliwości i potrzeb dziecka. Uzasadnia swoje wybory.
Kompetencje:
na ocenę dst /3/ Student: potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować pracę z dzieckiem na poziomie placówki edukacyjnej, okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, zna potrzeby rozwojowe dziecka , jednak w ograniczonym stopniu organizuje sytuacje, w których te potrzeby powinny być zaspakajane.
ocena db/4/ Student potrafi właściwie, pod względem metodycznym, zaplanować pracę edukacyjną , jednak jego świadomość metodyczna jest ograniczona, nie potrafi uzasadnić dokonanych wyborów. Zna i rozumie potrzeby dziecka i w sposób racjonalny projektuje sytuacje dydaktyczne, celem ich zaspokojenia.
ocena bdb/5/ Student w pełni zna i rozumie potrzeby rozwojowe dziecka, jest wrażliwy na sposób ich zaspakajania. Samodzielnie i twórczo projektuje działania edukacyjne, wykorzystując przy tym innowacyjne metody pracy z dzieckiem niepełnosprawnym. Jest bardzo zaangażowany i aktywny na zajęciach. Wyjaśnia, interpretuje i uzasadnia swoje wybory i sugestie metodyczne.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Programy nauczania szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym etap I, II, III / zróżnicowane wydania, zróżnicowani Autorzy/.
2.Tkaczyk G., Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. UMCS, Lublin 2014
3. Mikrut A., Wyczesany J., Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. WAP Kraków 2010.
4. Kosińska A., Polak A., Uczę metodą ośrodków pracy. WSiP Warszawa 2007
5.Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Oficyna Wydawnicza "Impuls" Kraków 2012
6. Smykowska D., Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim. Oficyna Wydawnicza "Impuls" Kraków 2006
7. Tkaczyk G., Serafin T., Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. ODN Lublin 2001.
8. Aktualne poradniki i przewodniki metodyczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: