Ortodoncja dla logopedów WNP-P-ODL
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a3JuvPqxbTC9Zcwlb3vaDScIdstJdWHUAU3lVbHYepIA1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2d2ab473-9dbb-43b5-be47-d4146a3cb88a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com (w cyklu 2022/23)
Ortodoncja a logopedia.
Dysfuncje twarzowo-zgryzowo-szczękowe a wady wymowy, nieprawidłowe spoczynkowe pozycje oralne, nienormatywny przebieg funkcji fizjologicznych w obrębie narządu mowy.
Analiza twarzy. Zespół długiej twarzy (LFS). Zespół krótkiej twarzy (SFS).
Norma układu stomatognatycznego. Zgryz prawidłowy (w uzębieniu mlecznym, w uzębieniu stałym).
Klasyfikacje wad zgryzu: Bauma, Angle'a, Orlik-Grzybowskiej.
Leczenie wad zgryzu. Aparaty ortodontyczne. Akcesoria ortodontyczne. Przegląd stymulatorów do leczenia zaburzonych funkcji jamy ustnej.
Wzrost i rozwój narządu żucia.
Higiena jamy ustnej.
Praca w zespole interdyscyplinarnym (logopeda, ortodonta, fizjoterapeuta itd.).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1. Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (10 godzin zajęć - platforma MS Teams, konsultacje, zaliczenie zajęć).
2. Praca własna (przygotowanie do zajęć, zapoznanie się z literaturą, samokształcenie). | W cyklu 2024/25_Z: 1. Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (10 godzin zajęć stacjonarnych, konsultacje, zaliczenie zajęć).
2. Praca własna (przygotowanie do zajęć, zapoznanie się z literaturą, samokształcenie). | W cyklu 2022/23: 1. Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (10 godzin zajęć , w tym 6 z wykorzystaniem platformy MS Teams, konsultacje, zaliczenie zajęć).
2. Praca własna (przygotowanie do zajęć, zapoznanie się z literaturą, samokształcenie). |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy: student zna i rozumie budowę i funkcjonowanie narządu żucia, metody oceny i sposoby usuwania nieprawidłowosci zgryzowych.
W zakresie umiejętności: potrafi rozpoznać konieczność konsultacji ortodontycznej.
W zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do współpracy w zespole specjalistów.
Kryteria oceniania
1. Czynny udział w zajęciach.
2. Zaliczenie zadania (test jednokrotnego wyboru).
Literatura
Karłowska I., Zarys współczesnej ortodoncji, PZWL, Warszawa 2023.
Majewski S., Gnatofizjologia stomatologiczna. Normy okluzji i funkcje układu stomatognatycznego, PZWL, Warszawa 2007.
Gorzechowski K., Rehabilitacja stomatologiczna, Wydawnictwo Kargo, Białystok 2016.
Jarka J., Angerman A., O powstawaniu wad zgryzu, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2022.
Gruba J., Zadurska M., Siemiańska-Piekarczyk B., Wybrane zagadnienia logopedyczne. Część II, Wydawnictwo Komlogo, Gliwice 2010 (rozdział 1).
Pluta-Wojciechowska D., Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, Wydawnictwo Erg-Sum, Bytom 2022 (rozdział 2).
Lorenc A., Borowiec A., Normatywna pozycja spoczynkowa języka. Badanie wstępne z wykorzystaniem systemu EMA i techniki CBCT, Prace Językoznawcze, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2024.
Kulewicz M., Wzrost i rozwój twarzoczaszki, Acta Clinica, tom 2, 2002.
Sobieska E., Fester A., Ciok E., Zadurska M., Zespół długiej twarzy - etiologia i diagnostyka, J Stoma 2015.
Sobieska E., Ciok E., Zadurska M., Zespół krótkiej twarzy - etiologia i diagnostyka, Forum Ortodontyczne 2016.
W cyklu 2022/23:
Majewski S., Gnatofizjologia stomatologiczna. Normy okluzji i funkcje układu stomatognatycznego, PZWL, Warszawa 2007. |
W cyklu 2023/24_Z:
Majewski S., Gnatofizjologia stomatologiczna. Normy okluzji i funkcje układu stomatognatycznego, PZWL, Warszawa 2007. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: