Logopedia kliniczna i szkolna z przygotowaniem dydaktyczno-metodycznym V WNP-P-MET-V
Przedmiotem zajęć jest omówienie wybranych zaburzeń mowy i języka (dyzartria, afazja, pragnozja, schizofazja) oraz dysfagii u osób dorosłych o charakterze nabytym na tle neurogennym lub psychogennym.
Celem zajęć jest:
1) zapoznanie słuchaczy z holistycznym podejściem diagnostyczno-terapeutycznym logopedy wobec wymienionych zaburzeń,
2) przedstawienie różnicowania poszczególnych zaburzeń na podstawie dotychczasowych ustaleń teoretycznych i praktyki klinicznej (z wykorzystaniem nagrań filmowych przypadków chorych).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz stosuje procedury w zakresie diagnozy, terapii i rehabilitacji w przypadku afazji, dysartrii, zaburzeń mowy towarzyszących chorobom neurodegeneracyjnym i zaburzeń połykania.
Kryteria oceniania
Do oceny z przedmiotu wliczane są:
- obecność,
- aktywność na ćwiczeniach,
- indywidualna prezentacja ustna dotycząca przygotowanego opracowania konspektu zajęć logopedycznych dla wybranego przypadku chorego spośród przypadków pokazywanych, analizowanych i omawianych na ćwiczeniach.
Literatura
A. Andrzejewska, J. Kochanowski, 2014, Ośrodkowy układ nerwowy [w:] A. Stępień (red.), Neurologia, t. 1, Warszawa.
M. Bitniok, 1998, Przesiewowy Test Badania Afazji Frenchay (FAST) — polska wersja. Maszynopis udostępniony przez autora do użytku klinicznego.
F.L. Darley, A.E. Aronson, J.R. Brown, 1975, Motor Speech Disorders, Philadelphia.
J.R. Duffy, 2019, Motor Speech Disorders: Substrates, Differential Diagnosis, and Management, St. Louis, Missouri.
P. Enderby, 1996, Frenchay Aphasia Screening Test: Validity and comparability,
„Disability and Rehabilitation”, 18(5), s. 238–240.
P. Enderby, R. Palmer, 2008, Frenchay Dysarthria Assessment — Second Edition.
P. Enderby, V. Wood, O. Wade, 1987, The Frenchay Aphasia Screening Test: a short, simple test for aphasia appropriate for non-specialists, „International Journal of Rehabilitation Medicine”, nr 8, s. 166–170.
I. Gatkowska, 2012, Diagnoza dyzartrii u dorosłych w neurologii klinicznej, Kraków.
S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red. nauk.), 2015, Logopedia. Standardy
postępowania logopedycznego, Lublin.
A. Herzyk, 1997, Taksonomia afazji. Kryteria klasyfikacji i rodzaje zespołów zaburzeń, „Audiofonologia”, 10, s. 83–101.
O. Jauer-Niworowska, 2007, Zaburzenia mowy w chorobie Wilsona, „Poradnik
Językowy”, z. 8, s. 66–79.
O. Jauer-Niworowska, 2009, Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, Warszawa.
O. Jauer-Niworowska, 2016, Zaburzenia mowy u osób z chorobą Parkinsona — nie tylko dyzartria. Złożoność uwarunkowań trudności w komunikacji werbalnej, Warszawa.
O. Jauer-Niworowska, 2021a, Psychologiczno-motoryczne podejście do diagnozy i terapii osób z dyzartrią [w:] Z. Tarkowski (red.), Afazjologia, Warszawa, s. 281–316.
O. Jauer-Niworowska, 2021b, Diagnoza różnicowa afazji i dyzartrii [w:] Z. Tarkowski (red.), Afazjologia, Warszawa, s. 265–280.
O. Jauer-Niworowska, J. Kwasiborska, 2009, Dyzartria. Wskazówki do diagnozy
różnicowej poszczególnych typów dyzartrii, Gliwice.
W. Kozubski, P. Liberski (red), 2006, Neurologia. Podręcznik dla studentów, Warszawa.
T. Lewicka, E. Krzystanek, 2017, Dysfagia po udarach mózgu — wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne, „Aktualności Neurologiczne”, nr 4 (17), Warszawa, s. 208–212.
A. Lis, M.I. Furmanek, 2019, Dyzartria w fazie podostrej pierwszego udaru
niedokrwiennego z lokalizacją ogniska w obrębie lewego jądra soczewkowatego — opis przypadku, „Aktualności Neurologiczne”, nr (1) 19, s. 39–44.
M. Litwin, 2020, Narzędzia diagnostyczne w neurologopedii dorosłych, „Forum Logopedy”, nr 35: www.forumlogopedy.pl/artykul/narzedzia-diagnostyczne-w-
neurologopedii-doroslych [dostęp: 15.11.2020].
E. Łojek, 2007, Bateria Testów do Oceny Funkcji Językowych i Komunikacyjnych Prawej Półkuli Mózgu (RHLB-PL), Warszawa.
E. Łojek-Osiejuk, 1996, Knowledge of Scripts Reflected in Discourse of Aphasics and Right-Brain-Damage Patients, „Brain and Language”, 53, s. 58–80.
W. Łucki, 1955 (i wydania kolejne), Zestaw prób do badania procesów poznawczych u pacjentów z uszkodzeniami mózgu, Warszawa.
J. Panasiuk, 2013, Afazja a interakcja. Tekst — metatekst — kontekst, Lublin.
J. Panasiuk, 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku pragnozji [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin, s. 919–951.
J. Panasiuk, 2017, Neurobiologiczne podstawy mowy [w:] S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii, „Logopedia XXI wieku”, Gdańsk, s. 359–409.
I. Pietrzyk, M. Litwin, 2016, Dać rzeczy słowo. Apraksja mowy, z. 1–6, Gliwice.
S. J. Robertson, 1982, Robertson Dysarthria Profile, Winslow.
M. Rutkiewicz-Hanczewska, 2016, Neurobiologia nazywania. O anomii proprialnej i apelatywnej, Poznań.
M. Sovák, 1978, Logopedia, Praha.
J. Szumska, 1980, Metody badania afazji, Warszawa.
W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), 2018, Gerontologopedia,
„Logopedia XXI wieku”, Gdańsk.
J. Żulewska, 2012, Prawa półkula mózgu a język — przegląd badań, „Poradnik Językowy”. z. 10, s. 77–92.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: