Lingwistyczne podstawy logopedii WNP-P-LOK-LING
1. Istota języka.
2. Ontologia mowy - różne ujęcia.
3. Znaj - komunikacja, mowa, język.
4. Umiejscowienie językoznawstwa w systemie nauk.
5. Podejścia teoretyczne do fonetyki i fonologii.
6. Działy fonetyki
7. Metody badań zjawisk dźwięku.
8. Budowy układów oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego.
9. Głoska- sylaba - słowo.
10. Charakterystyka głosek.
11. Podziały cech dystynktywnych spółgłosek i samogłosek.
12. Regionalizmy.
W cyklu 2024/25_L:
1. Istota języka. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
W1: zagadnienia związane z nazewnictwem i klasyfikowaniem technik diagnostycznych (K_W01).
W2: podstawowe elementy diagnostyki podstawowych zaburzeń, w tym zaburzeń spektrum autyzmu (K_W02),
W3: metody stosowane w profilaktyce i wsparciu pedagogicznym osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (K_W03).
Kryteria oceniania
Podstawy zaliczenia ćwiczeń:
- Uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80%);
- Aktywność świadcząca o znajomości literatury przedmiotu
Zaliczenie Egzaminu pisemnego
ndst – poniżej 60%;
dst– 60%-68%;
dst plus – 69%-77%;
db – 78%-85%;
db plus – 86%-90%;
bdb – 91%-100%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Sołtys-Chmielowicz A., (2016). Zaburzenia artykulacji, Kraków: Impuls.
Szpyra-Kozłowska J., (2002). Wprowadzenie do współczesnej fonologii, Lublin: UMCS.
Wierzchowska B., (1980). Fonetyka i fonologia języka polskiego, Warszawa: Ossolineum.
Ostaszewska D., Tambor J. (2000). Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Warszawa: PWN.
Sambor B. (2016). NIEPOŻĄDANE CECHY FONETYCZNE SAMOGŁOSEK A ZABURZENIA CZYNNOŚCI PRYMARNYCH U OSÓB DOROSŁYCH, https://dspace.uni.lodz.pl:8443/xmlui/handle/11089/39631
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: