W cyklu 2023/24_Z:
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie: wiedzy: na temat świadomości i konieczności dbania o własny aparat głosowy, na co należy zwracać uwagę by prawidłowo używać aparatu głosowego, jakie są zagrożenia gdy praca aparatu głosowego jest nieprawidłowa lub pracuje w niekomfortowych warunkach zewnętrznych - otoczenie i wewnętrznych - własne ciało umiejętności: umie zdiagnozować nieprawidłowości w ciele i aparacie mowy, umie zadbać o komfort pracy aparatu mowy, zna ćwiczenia sprzyjające pracy bez napięć, stosuje rozgrzewkę przed pracą, dostosowuje warunki zewnętrzne do odpowiedniej higieny pracy, reaguje na zauważone zmiany w głosie u siebie lub innych, pamięta o wizytach u foniatry kompetencji społecznych: umie zauważyć i zdiagnozować napięcia i złą pracę aparatu mowy u dzieci i dorosłych, zwraca uwagę na prawidłową postawę dziecka i dorosłego, zachęca do ćwiczeń poprzez zabawę szczególnie dzieci, potrafi komunikować się z opiekunami i w przejrzysty sposób przedstawić problem i zachęcić do pracy dziecka i z dzieckiem Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia (syntetycznie opisane stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji założonych efektów kształcenia): Omówienie podstawowych sposobów pracy aparatu oddechowego z odwołaniem się do wiedzy słuchaczy studiów podyplomowych i na tej bazie omówienie ćwiczeń jakie są niezbędne do prawidłowego oddychania i stosowania techniki appogio (podparcie i oparcie dźwięku) czyli zdrowej pracy głosem: - ćwiczenie „ślimak” w pozycji skulonej na macie w rozluźnieniu ciała, przylepiona klatka piersiowa do ud , ręce wzdłuż ciała luźne i głowa opata czołem na macie. W tej pozycji wzięcie oddechu głębokiego , niskiego, który spowoduje rozszerzenie żeber na boki i do góry a przednia cześć klatki piersiowej nie jest wypychana do przodu dzięki przyleganiu do ud. Powtarzanie spokojne tego ćwiczenia spowoduje uświadomienie sobie na czym polega niski głęboki oddech spychający przeponę w dół w kierunku tłoczni brzusznej która będzie miała niezbędny wpływ na prawidłowe podparcie oddechowe i stopniowy wydech uzależniony od długości i dynamiki wypowiedzi. Ćwiczenie to wykonywane przez słuchaczy pod kontrolą wykładowcy uświadamia jak pracujemy oddechem, co należy poprawić i jak pracować aby osiągnąć zaplanowany efekt. Ćwiczenia: murmurando – swobodne wydobywanie długiego luźnego dźwięku przy zwartych strunach powodujące ich wibrację, westchnienie – głęboki oddech i luźny wydech przy otwartych strunach czasami z niskim dźwiękiem – nie powoduje wibracji strun głosowych natomiast rozluźnia wszystkie elementy krtani mówienie i śpiewanie w podparciu oddechowym i świadomości luźnego aparatu głosowego i artykulacyjnego ćwiczeń sylabicznych o różnej skali trudności – dabadaba, dabadaba….przy wykorzystaniu pełnego oddechu (sprawdzamy stoperem długość trwania pierwszego ćwiczenia ,a następnie pracujemy tak by czas się wydłużał) Ćwiczenie uświadamia pracę podparcia oddechowego, uczy ekonomii wykorzystania oddechu, sprawdza prawidłowość pracy aparatu artykulacyjnego. Wykonywane jest pod kontrolą wykładowcy i tłumaczone są na bieżąco nieprawidłowości i powody z jakich one mogą wynikać. Pomocne są również pytania ze strony studentów, które często wywołują żywą dyskusję wszystkich uczestników Doprowadzają do prezentacji kolejnych ćwiczeń wynikających z potrzeby rozwiązania problemu Ćwiczenia na rozluźnienie języka Ćwiczenia rozluźniające żuchwę Ćwiczenia rozluźniające ciało Ćwiczenia automasażu wspomagające rozluźnienie mięśni Wiele ćwiczeń uświadamiających luźną pracę całego aparatu głosowego (oddech, krtań, aparat artykulacyjny, rezonatory, słuch) opartych jest na obserwacji zwierząt i przenoszenie ich na pracę z dziećmi, które poprzez zabawę uczą się prawidłowych nawyków Omówienie warunków higieny pracy głosem Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej): niezbędna obecność na zajęciach warsztatowych obserwacja wykonywanych ćwiczeń i wprowadzanie korekt, aktywność w pracy i dyskusjach wykonanie przez studentów indywidualnie wybranego ćwiczenia oceny w skali od 2 do 5
|
W cyklu 2024/25_Z:
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie: wiedzy: na temat świadomości i konieczności dbania o własny aparat głosowy, na co należy zwracać uwagę by prawidłowo używać aparatu głosowego, jakie są zagrożenia gdy praca aparatu głosowego jest nieprawidłowa lub pracuje w niekomfortowych warunkach zewnętrznych - otoczenie i wewnętrznych - własne ciało umiejętności: umie zdiagnozować nieprawidłowości w ciele i aparacie mowy, umie zadbać o komfort pracy aparatu mowy, zna ćwiczenia sprzyjające pracy bez napięć, stosuje rozgrzewkę przed pracą, dostosowuje warunki zewnętrzne do odpowiedniej higieny pracy, reaguje na zauważone zmiany w głosie u siebie lub innych, pamięta o wizytach u foniatry kompetencji społecznych: umie zauważyć i zdiagnozować napięcia i złą pracę aparatu mowy u dzieci i dorosłych, zwraca uwagę na prawidłową postawę dziecka i dorosłego, zachęca do ćwiczeń poprzez zabawę szczególnie dzieci, potrafi komunikować się z opiekunami i w przejrzysty sposób przedstawić problem i zachęcić do pracy dziecka i z dzieckiem Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia (syntetycznie opisane stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji założonych efektów kształcenia): Omówienie podstawowych sposobów pracy aparatu oddechowego z odwołaniem się do wiedzy słuchaczy studiów podyplomowych i na tej bazie omówienie ćwiczeń jakie są niezbędne do prawidłowego oddychania i stosowania techniki appogio (podparcie i oparcie dźwięku) czyli zdrowej pracy głosem: - ćwiczenie „ślimak” w pozycji skulonej na macie w rozluźnieniu ciała, przylepiona klatka piersiowa do ud , ręce wzdłuż ciała luźne i głowa opata czołem na macie. W tej pozycji wzięcie oddechu głębokiego , niskiego, który spowoduje rozszerzenie żeber na boki i do góry a przednia cześć klatki piersiowej nie jest wypychana do przodu dzięki przyleganiu do ud. Powtarzanie spokojne tego ćwiczenia spowoduje uświadomienie sobie na czym polega niski głęboki oddech spychający przeponę w dół w kierunku tłoczni brzusznej która będzie miała niezbędny wpływ na prawidłowe podparcie oddechowe i stopniowy wydech uzależniony od długości i dynamiki wypowiedzi. Ćwiczenie to wykonywane przez słuchaczy pod kontrolą wykładowcy uświadamia jak pracujemy oddechem, co należy poprawić i jak pracować aby osiągnąć zaplanowany efekt. Ćwiczenia: murmurando – swobodne wydobywanie długiego luźnego dźwięku przy zwartych strunach powodujące ich wibrację, westchnienie – głęboki oddech i luźny wydech przy otwartych strunach czasami z niskim dźwiękiem – nie powoduje wibracji strun głosowych natomiast rozluźnia wszystkie elementy krtani mówienie i śpiewanie w podparciu oddechowym i świadomości luźnego aparatu głosowego i artykulacyjnego ćwiczeń sylabicznych o różnej skali trudności – dabadaba, dabadaba….przy wykorzystaniu pełnego oddechu (sprawdzamy stoperem długość trwania pierwszego ćwiczenia ,a następnie pracujemy tak by czas się wydłużał) Ćwiczenie uświadamia pracę podparcia oddechowego, uczy ekonomii wykorzystania oddechu, sprawdza prawidłowość pracy aparatu artykulacyjnego. Wykonywane jest pod kontrolą wykładowcy i tłumaczone są na bieżąco nieprawidłowości i powody z jakich one mogą wynikać. Pomocne są również pytania ze strony studentów, które często wywołują żywą dyskusję wszystkich uczestników Doprowadzają do prezentacji kolejnych ćwiczeń wynikających z potrzeby rozwiązania problemu Ćwiczenia na rozluźnienie języka Ćwiczenia rozluźniające żuchwę Ćwiczenia rozluźniające ciało Ćwiczenia automasażu wspomagające rozluźnienie mięśni Wiele ćwiczeń uświadamiających luźną pracę całego aparatu głosowego (oddech, krtań, aparat artykulacyjny, rezonatory, słuch) opartych jest na obserwacji zwierząt i przenoszenie ich na pracę z dziećmi, które poprzez zabawę uczą się prawidłowych nawyków Omówienie warunków higieny pracy głosem Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej): niezbędna obecność na zajęciach warsztatowych obserwacja wykonywanych ćwiczeń i wprowadzanie korekt, aktywność w pracy i dyskusjach wykonanie przez studentów indywidualnie wybranego ćwiczenia oceny w skali od 2 do 5
|