Etyka zawodu dyrektora WNP-P-E
1. Zagadnienia wstępne - właściwe rozumienie etyki, kodeksy etyczne
2. Teoria osoby; dobro wspólne; społeczeństwo a wspólnota; struktury – instytucje – osoby; szkoła jako instytucja i wspólnota
3. Władza – posłuszeństwo – służba; autorytet; zaufanie; przymus; kwestia karania i nagradzania; odpowiedzialność (wobec… uczniów, nauczycieli, rodziców, władz państwowych);
4. Umiejętność rządzenia i rozkazywania (o. Jacek Woroniecki);
5. Prawo; prawo naturalne
6. Sprawiedliwość;
7. Polityka; polityka społeczna państwa;
8. Specyfika relacji wobec: uczniów, nauczycieli, rodziców, społeczeństwa (społeczności lokalnych), władz (samorządowych, państwowych)
9. Kontrowersyjne koncepcje pedagogiczne
10. Problemy szczegółowe - dialog, konflikty, ocenianie
11. Problem ideologii gender, LGBTQ+ w szkole
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. posiada wiedzę na temat społecznych i moralnych uwarunkowań procesu kierowania,
2. posiada umiejętność wykorzystania zasad moralnych do efektywnego kierowania,
3. ma świadomość zachowania profesjonalnego i przestrzegania zasad etycznych.
liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.)
wykłady - 8 godz.
przygotowanie do zajęć - 20 godz.
lektury - 22 godz.
suma godzin - 50
Kryteria oceniania
Kryteria ogólne:
- aktywność na zajęciach;
- umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji;
- zdolność krytycznej lektury tekstów etycznych;
Literatura
Etyka biznesu, (red.) Jerzy Dietl, Wojciech Gasparski, Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa 1997.
Maksymowska Ewa, Konflikty w szkole : niezbędnik dyrektora, Wolters Kluwer Polska, Warszawa - Kraków 2009.
Novak Michael , Wolne osoby i dobro wspólne, "Znak", Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków 1998.
Skorowski Henryk, Moralność społeczna. Wybrane zagadnienia z etyki społecznej, gospodarczej i politycznej, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1996.
Starnawski W., Bycie osobą, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011
Starnawski Witold, Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna (e-book dostępny za darmo) https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/ksiegarnia/683--e-book-pedagogia-osoby-jana-pawla-ii.html
Stelmach Waldemar , Ciemne strony kierowania, "Placet", Warszawa 2005.
Szpet Jan, Prawa i obowiązki rodziców w szkole, Księgarnia Św. Wojciecha, Poznań 1996.
Woroniecki, Jacek, Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Albertinum, Poznań 2001.
Zagadnienie etyki zawodowej, (red.) Artur Andrzejuk, "Navo", Warszawa 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: