Dydaktyka specjalna WNP-P-DS
Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna
Związek dydaktyki specjalnej z pedagogiką specjalną i jej subdyscyplinami
Interdyscyplinarny charakter dydaktyki specjalnej
Dydaktyki specjalistyczne
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako podmiot dydaktyki specjalnej
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle obowiązujących regulacji prawnych
Modele kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świecie
Wzorce i zasady dydaktyki specjalnej.
Nauczanie diagnostyczne w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Cele i metody nauczania specjalnego
Praca z tekstem jako element dydaktyki specjalnej.
Poznawcze, lingwistyczne i psychospołeczne uwarunkowania procesu czytania a funkcjonowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wybrane metody diagnozy i terapii umiejętności pracy z tekstem u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Konstruowanie gier i pomocy dydaktycznych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Projektowanie scenariusza zajęć
Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Adaptacja otoczenia do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uniwersalne projektowanie w edukacji.
Technologie wspomagające kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Pedagog specjalny w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Rodzice w procesie rozwijania umiejętności uczenia się dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Znaczenie partnerstwa edukacyjnego
Współczesne badania empiryczne w obszarze dydaktyki specjalnej - wybrane zagadnienia
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wykład:
PLOG_DYS_1 klasyfikuje dydaktykę specjalną jako naukę teoretyczną, empiryczną i interdyscyplinarną
PLOG_DYS_2 2 charakteryzuje koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego
ćwiczenia:
PLOG_DYS_3 organizuje proces kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PLOG_DYS_4 organizuje proces kształcenia dzieci i uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju
PLOG_DYS_5 organizuje pracę w zespole
PLOG_DYS_6 planuje złożone działania pedagogiczne
PLOG_DYS_7 realizuje złożone działania pedagogiczne
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe wykład, ćwiczenia 30h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h
Przygotowanie się do egzaminu 30h
Inne formy 20h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 4
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin pisemny (test wiedzy)
punktacja:
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
Ćwiczenia - zaliczenie
Ocena projektu zespołowego polegającego na przygotowaniu i omówieniu scenariusza zajęć dydaktycznych
Kryteria oceny:
zgodność treści z tematem (0-2p.), dostosowanie zajęć do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci (0-2p.), struktura (0-2p.), możliwość realizacji zajęć w oparciu o scenariusz (0-2p.), poprawność językowa (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie scenariusza (0-2p.)
punktacja:
14-13p. ocena: bardzo dobry(5)
12 p. ocena: dobry plus (4.5)
11-10 p. ocena: dobry (4)
9 p. ocena: dostateczny plus (3.5)
8-7 p. ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Białas, M. (2007), Głusi, język, metafora. Rozumienie metaforycznego znaczenia wyrażeń językowych przez uczniów niesłyszących. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie.
Chrzanowska, I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Impuls.
Dłużniewska A., Rozumienie tekstów literackich przez uczniów z uszkodzeniami słuchu. Kraków: Impuls 2021.
Dłużniewska A, Borowicz A, Kołodziejczyk R. Krakowiak K., (2018), Koncepcja szkolenia oraz materiały merytoryczne służące podnoszeniu kompetencji nauczycieli języka polskiego. Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach ogólnodostępnych. Realizacja podstawy programowej kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Warszawa ORE.
Głodkowska, J. (red.)(2020), Dydaktyka specjalna. Od konstruktów teoretycznych do modeli badawczych tom 2., Warszawa: Wydawnictwo APS.
Głodkowska J., (red.)(2018), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Głodkowska J.(2018), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Głodkowska J., (red.) (2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa: Wydawnictwo APS.
Guzy, A., Krzyżyk, D. (red.)(2012), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.Tom I, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Guzy, A., Niesporek-Szamburska, B. (red.) (2013), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom II, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Korendo, M. (2009), Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Kuracki, K. (2018), Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (W:) E. Śmiechowska -Petrovskij, E. Kwiatkowska (red), Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku. Terapia i wspieranie.,Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW
Wyczesany J., (red.)(2014),Dydaktyka specjalna wybrane zagadnienia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Szczygieł B.(2007), Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: