Diagnostyka w pedagogice specjalnej WNP-P-DPS
1. Diagnoza wielosystemowa (Okres prenatalny, natalny, postnatalny)
2. Jak przyszłość - okres prenatalny (Embriopatie , fetopatie, uwarunkowania, analiza genetyczna do 3 pokolenia wstecz, przebieg ciąży,BADANIA
3. Prenatalne – nieinwazyjne (echokardiografia. wczesne wykrycie wad serca, test PAPP, ultrasonografia, amniopunkcja, wady genetyczne)
4. Nwazyjne (biopsja trofoblastu, amniopunkcja, kordocenteza).
5. Okresy rozwoju płodowego (podejście biologiczne, etyczne w wyznaczeniu okresu płodowego.
6. Okres natalny (akcja porodowa, poród, noworodkowy do 4 mieś.)
7. książeczka zdrowia dziecka
8. Rozwój sensoryczno – motoryczny wg J. Piageta
9. Objawy opóźnienia w rozwoju (fazy rysowania, Denver II, Mental Retardation Activities of the Us Sep. of Education and Welfare)
10. Dysfunkcje intelektualne (GLOBALNE PARCJALNE)
11. Symptomologia upośledzenia umysłowego – niepełnosprawności intelektualnej
w oparciu o publikacje prof. Marty Bogdanowicz, prof. Janusza Kostrzewskiego, prof. Jana Pańczyk
12. Dojrzałość szkolna, dojrzałość szkolna - Kwestionariusz diagnozy dziecka: rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej Iwona Rokicińska)
13. Marianne Frosting i David Horne - Program podstawowy, program średni Program Wyższy
14. Profil psychoedukacyjny PEP-R - Sfery rozwoju
15. Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny (IPET)
16. AAPEP Profil Psychoedukacyjny dla Młodzieży i Dorosłych - Przykład – spróbujmy praktycznie opisać przypadek
17. Metoda Ruchu Rzowijającego - Marta Bogdanowicz
SKALE OBSERWACJI ZACHOWANIA DZIECI I RODZICÓW UCZESTNICZĄCYCH W ZAJĘCIACH RUCHU ROZWIJAJĄCEGO
18. SOZ-D – J. Błeszyńskiego
19. KOMPLETNY PROGRAM TERAPII SAZ PODRĘCZNIK TERAPEUTY Z PŁYTĄ DVD DLA OSÓB Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU W WIEKU ROZWOJOWYM …. Carolline Turnbull , Julie Knapp
20. Analiza wyników Ważnym elementem są zapisy efektywności prowadzonych oddziaływań terapeutycznych.
21. Metoda behawioralna – dyrektywna oparta jest na dokonywaniu analizy kształtowanych umiejętności.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
W1: zagadnienia związane z nazewnictwem i klasyfikowaniem technik diagnostycznych (K_W01).
W2: podstawowe elementy diagnostyki podstawowych zaburzeń, w tym zaburzeń spektrum autyzmu (K_W02),
W3: metody stosowane w profilaktyce i wsparciu pedagogicznym osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (K_W03).
Kryteria oceniania
Podstawy zaliczenia ćwiczeń:
- Uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80%);
- Aktywność świadcząca o znajomości literatury przedmiotu – W2, W4, U2, U3
- Przygotowanie referatu – W2, W3, U1, U3, K1
Zaliczenie Egzaminu pisemnego - W1, W2, U2, U3
ndst – poniżej 60%;
dst– 60%-68%;
dst plus – 69%-77%;
db – 78%-85%;
db plus – 86%-90%;
bdb – 91%-100%
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk.
Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa.
Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra.
Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11
Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9
Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15
Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357
Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34
Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9
Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25
Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32
Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23
Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29
Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22
Uwagi
W cyklu 2022/23:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: