Rzeźba polska XX w. WNHS-ZDK2-M.RZP
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby polskiej XX wieku, z uwzględnieniem zmieniającego się kontekstu sytuacji (społecznej, ekonomicznej, politycznej) rodzimych twórców w okresie niewoli, latach międzywojennych i po 1944 r.
Istotne miejsce znajdą również artystki - rzeźbiarki, pionierki walczące o możliwość edukacji i pracy.
Wybrane sylwetki twórcze , wystawy i realizacje zostaną omówione w szerszym kontekście sztuki (rzeźby) europejskiej i amerykańskiej oraz polskich realiów ówczesnego życia artystycznego i społecznego.
W ramach wykładu przewidziana jest możliwość odbycia zajęć terenowych w Warszawie (w instytucjach kultury, galeriach, muzeach, galeriach rzeźby plenerowej).
W cyklu 2023/24_L:
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby polskiej XX wieku, z uwzględnieniem zmieniającego się kontekstu sytuacji (społecznej, ekonomicznej, politycznej) rodzimych twórców w okresie niewoli, latach międzywojennych i po II 1944 r. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych
Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o rozwoju sztuki, obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki
Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym filozofii i literatury na sztuki plastyczne
Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację
Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych. Posiada umiejętność przekazywania na piśmie informacji oraz wyrażania swojego zdania podając argumenty za i przeciw.
Ma pogłębioną świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny zarządzania dziedzictwem kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności (studentka/student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności) i pracy pisemnej.
- Ocenę dostateczną (3) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział wykazując zainteresowanie pogłębieniem wiedzy w zakresie prezentowanej problematyki; wykazuje wiedzę w zakresie dziejów sztuki i oddziaływania nurtów i teorii humanistyki na sztuki plastyczne - w zakresie objętym programem wykładu.
- Ocenę dobrą (4) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pracę pisemną o tematyce z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki.
- Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pisemną pracę dotyczącą wybranego zagadnienia z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, przygotowania tekstu naukowego z aparatem badawczym i poprawnie opracowanym materiałem ilustracyjnym, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki oraz stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii.
W przypadku studentów/studentek studiów 1 st. wymagany jest tekst analityczny, w przypadku studentów/studentek studiów 2 st. - umiejętność przeprowadzenia analizy i prezentacji merytorycznie uzasadnionych wniosków.
Literatura
- Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku, autorka scenariusza i kuratorka wystawy Ewa Ziembińska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2023.
- Katarzyna Chrudzimska-Uhera, Modernizacje i stylizacje. O rzeźbie i rzeźbiarzach w Zakopanem w latach 1879-1939, Warszawa 2013.
- Figura w rzeźbie polskiej XIX i XX wieku, Galeria Sztuki
Wspólczesnej Zachęta, Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego
oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, Centrum Rzeźby
Polskiej w Orońsku, Warszawa 1999.
- Dorota Gruba-Thiede, Nurt figuracji w powojennej rzeźbie polskiej,
Warszawa-Toruń 2016.
- Agata Jakubowska, Sztuka i emancypacja kobiet w socjalistycznej Polsce. Przypadek Marii Bereś, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2022.
- Anna Maria Leśniewska, Nowe miejsce rzeźby w sztuce polskiej lat
60. XX wieku jako wyraz przemian w sztuce przestrzeni, Warszawa
2016.
- Moc natury. Henry Moore w Polsce, Eulalia Domanowska (red.),
Orońsko 2018.
- Nowoczesna rzeźba Polska 1955-1992, Centrum Rzeźby Polskiej w
Orońsku, Orońsko 1995.
- Rzeźba Polska 1944-1984, Gal. BWA Arsenał, Poznań 20.IX-21.X
1984.
- Wobec Formy Otwartej Oskara Hansena. Idea-utopia-reinterpretacja,
Lublin 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: