Wstęp do archeologii WNHS-ZDK-WDAw
Wykład tłumaczy czym jest archeologia jako nauka: jakie są jej cele, jakimi źródłami się posługuje i w jaki sposób one powstają, zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i metodami archeologii: archeologią niedestrukcyjną i badaniami wykopaliskowymi, metodami datowania absolutnego i relatywnego, najważniejszymi paradygmatami badawczymi w archeologii oraz możliwościami poznawczymi wynikającymi ze współpracy z biologią, chemia, geologią i geografią.
W cyklu 2023/24_Z:
Wykład tłumaczy czym jest archeologia jako nauka: jakie są jej cele, jakimi źródłami się posługuje I w jaki sposób one powstają, zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i metodami archeologii: archeologią niedestrukcyjną i badaniami wykopaliskowymi, metodami datowania absolutnego i relatywnego, najważniejszymi paradygmatami badawczymi w archeologii oraz możliwościami poznawczymi wynikającymi ze współpracy z biologią, chemia, geologią i geografią. |
W cyklu 2024/25_Z:
Wykład tłumaczy czym jest archeologia jako nauka: jakie są jej cele, jakimi źródłami się posługuje I w jaki sposób one powstają, zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i metodami archeologii: archeologią niedestrukcyjną i badaniami wykopaliskowymi, metodami datowania absolutnego i relatywnego, najważniejszymi paradygmatami badawczymi w archeologii oraz możliwościami poznawczymi wynikającymi ze współpracy z biologią, chemia, geologią i geografią. Co to jest archeologia; Antropogeneza; |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
K_W01: Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk o społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W02: Zna i rozumie podstawową terminologię archeologii, antropologii kultury, historii, zabytkoznawstwa i konserwatorstwa, geologii i geografii
K_W03: Ma uporządkowaną podstawową wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię nauk historycznych i społecznych
K_W05: Ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki
K_W06: Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii
K_W07: Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych
K_W08: Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_W09: Rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń
K_W15: Ma podstawową wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania
K_W16: Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w pracy archeologa.
2. UMIEJĘTNOŚCI
K_U03: Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii
K_U04: Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii
K_U06: Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury badanych archeologicznie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
3. KOMPETENCJE
K_K02: Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role
OPIS ECTS:
Udział w wykładzie: 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
Konsultacje: 10 godz
Suma godzin: 60 godz.
Liczba ECTS: 60 godz./25(30) = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy
Literatura
Dorota Ławecka – Wstęp do archeologii, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN
Colin Renfrew i Paul Bahn , Archeologia. Teorie – metody - praktyka, Warszawa, Prószyński i S-ka
Wendy Ashmore i Robert Sharer, Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii, Kraków, Avalon
Kurzawska A., Sobkowiak-Tabaka I. (red.); 2021; Mikroprzeszłość. Badania specjalistyczne w archeologii; Poznań.
W cyklu 2023/24_Z:
Dorota Ławecka – Wstęp do archeologii, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN |
W cyklu 2024/25_Z:
Ławecka D.; 2012; Wstęp do archeologii, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: