Technologia informacyjna w zarządzaniu dziedzictwem kulturowym WNHS-ZDK-TIZDK
Zajęcia mają na celu przedstawienie podstawowych aplikacji komputerowych wykorzystywanych podczas studiów oraz w praktyce archeologa (zarówno podczas badań terenowych, jak i przy opracowywaniu wyników badań), zaprezentowanie ich możliwości oraz nauczenie podstaw pracy z nimi.
Omawiane aplikacje wybrane spośród darmowych i open source to:
- pakiet Office 365 (Teams, Word, Excel, PowerPoint)
- aplikacja służąca do budowy macierzy Harrisa - Stratify,
- edytor grafiki rastrowej - GIMP,
- środowisko GIS - QuantumGIS.
Omawiane zagadnienia to:
- formatowanie tekstu na potrzeby publikacji,
- różnice pomiędzy grafiką rastrową i wektorową,
- filozofia pracy w środowisku GIS,
- przygotowanie materiału graficznego do druku.
2 ECTS
- Udział w zajęciach: 30 godz.
- Przygotowywanie prac na zajęcia: 30 godz.
Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia mają na celu przedstawienie podstawowych aplikacji komputerowych wykorzystywanych podczas studiów oraz w praktyce archeologa (zarówno podczas badań terenowych, jak i przy opracowywaniu wyników badań), zaprezentowanie ich możliwości oraz nauczenie podstaw pracy z nimi. Omawiane zagadnienia to: Udział w zajęciach: 30 godz. |
W cyklu 2022/23_Z:
Zajęcia mają na celu przedstawienie podstawowych aplikacji komputerowych wykorzystywanych podczas studiów oraz w praktyce archeologa (zarówno podczas badań terenowych, jak i przy opracowywaniu wyników badań), zaprezentowanie ich możliwości oraz nauczenie podstaw pracy z nimi. Omawiane zagadnienia to: Udział w zajęciach: 30 godz. |
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia mają na celu przedstawienie podstawowych aplikacji komputerowych wykorzystywanych podczas studiów oraz w praktyce archeologa (zarówno podczas badań terenowych, jak i przy opracowywaniu wyników badań), zaprezentowanie ich możliwości oraz nauczenie podstaw pracy z nimi. Omawiane zagadnienia to: |
W cyklu 2024/25_Z:
Zajęcia mają na celu przedstawienie podstawowych aplikacji komputerowych wykorzystywanych podczas studiów oraz w praktyce archeologa (zarówno podczas badań terenowych, jak i przy opracowywaniu wyników badań), zaprezentowanie ich możliwości oraz nauczenie podstaw pracy z nimi. Omawiane zagadnienia to: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
ZDK_U01 - Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
ZDK_U19 - Potrafi pozyskiwać dane z właściwych baz danych aby przygotować mapę cyfrową, zawierającą szereg informacji przydatnych do rozwiązywania problemów technicznych z zakresu inżynierii środowiska, potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz odczytywać i interpretować informacje przestrzenne zamieszczone na mapach cyfrowych.
ZDK_K05 - Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego ludzkości oraz za dostarczanie społeczeństwu jego popularnej interpretacji opartej na rzetelnej wiedzy naukowej
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. aktywny udział w zajęciach (możliwe dwie nieobecności, trzecia - nawet usprawiedliwiona, wymaga zaliczenia dodatkowej pracy)
2. wykonywanie zadanych ćwiczeń (praca domowa)
3. jedno samodzielne zadanie na ocenę.
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
- na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy na temat aplikacji komputerowych wykorzystywanych w archeologii i omówionych na zajęciach oraz nie umie ich używać,
- na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę na temat aplikacji komputerowych wykorzystywanych w archeologii i omówionych na zajęciach oraz umie je wykorzystać w podstawowym zakresie,
- na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę na temat aplikacji komputerowych wykorzystywanych w archeologii i omówionych na zajęciach oraz umie się nimi posługiwać do wykonania stawianych zadań,
- na ocenę 5 (bdb) student ma dużą wiedzę na temat aplikacji komputerowych wykorzystywanych w archeologii i omówionych na zajęciach oraz potrafi się nimi swobodnie posługiwać łącząc funkcje z różnych aplikacji.
Literatura
Brak - całość informacji przekazywana na zajęciach.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa umiejętność pracy z komputerem. |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowa umiejętność pracy z komputerem. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: