Sztuka starożytna WNHS-ZDK-SSw
Krótki zarys historii sztuki starożytnej w poszczególnych okresach - od Sumerów do Cesarstwa Rzymskiego. Podczas wykładów studenci zapoznają się z cechami charakteryzującymi sztukę poszczególnych kultur, ich architekturę, rzeźbę etc., na wybranych przykładach.
W cyklu 2021/22_Z:
Krótki zarys historii sztuki starożytnej w poszczególnych okresach - od Sumerów do Cesarstwa Rzymskiego. Podczas wykładów studenci zapoznają się z cechami charakteryzującymi sztukę poszczególnych kultur, ich architekturę, rzeźbę etc., na wybranych przykładach. |
W cyklu 2022/23_Z:
Krótki zarys historii sztuki starożytnej w poszczególnych okresach - od Sumerów do Cesarstwa Rzymskiego. Podczas wykładów studenci zapoznają się z cechami charakteryzującymi sztukę poszczególnych kultur, ich architekturę, rzeźbę etc., na wybranych przykładach. |
W cyklu 2023/24_Z:
Krótki zarys historii sztuki starożytnej w poszczególnych okresach - od Sumerów do Cesarstwa Rzymskiego. Podczas wykładów studenci zapoznają się z cechami charakteryzującymi sztukę poszczególnych kultur, ich architekturę, rzeźbę etc., na wybranych przykładach. |
W cyklu 2024/25_L:
Krótki zarys historii sztuki starożytnej w poszczególnych okresach - od Sumerów do Cesarstwa Rzymskiego. Podczas wykładów studenci zapoznają się z cechami charakteryzującymi sztukę poszczególnych kultur, ich architekturę, rzeźbę etc., na wybranych przykładach. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
ZDK_W02, Zna i rozumie podstawową terminologię archeologii, antropologii kultury, historii, historii sztuki, zabytkoznawstwa, konserwatorstwa, geografii i kulturoznawstwa
ZDK_W14, Ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki, obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki
ZDK_W15, Ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym filozofii i literatury na sztuki plastyczne.
ZDK_W17, Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii sztuki, rozumie procesy historyczne, których przejawem są zmiany formalne i jakościowe w sztuce.
Udział w wykładzie: 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 30 godz.
Suma godzin: 60 godz.
Liczba ECTS: 60 godz./25(30) = 2 ECTS
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności)
- egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Bieliński P., Starożytny Bliski Wschód. Od początków gospodarki rolniczej do wprowadzenia pisma, Warszawa 1985
Janson H.W., Historia sztuki od czasów najdawniejszych po dzień dzisiejszy, Warszawa 1993
Papuci-Władyka E., Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa–Kraków 2001
Porębski M., K. Piwocki, Dzieje sztuki w zarysie, t.1, Od Paleolitu po wieki średnie, Warszawa 1976
Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009
Zeman-Wiśniewska K. 2022, “Figuring out terracotta figurines and figures within their archaeological context”, in: J. Wawrzeniuk (ed.), Archeologia Symboliczna, Wydawnictwo Naukowe UKSW, 43-56.
Zeman-Wiśniewska, K., 2014, “Teracotta Figurines from Priniatikos Pyrgos: Some Preliminary Notes", in Molloy and Duckworth (eds), A Cretan Landscape through Time: Priniatikos Pyrgos and environs. BAR International Series. Oxford: Archaeopress, 143-148.
W cyklu 2021/22_Z:
Bieliński P., Starożytny Bliski Wschód. Od początków gospodarki rolniczej do wprowadzenia pisma, Warszawa 1985 Janson H.W., Historia sztuki od czasów najdawniejszych po dzień dzisiejszy, Warszawa 1993 Papuci-Władyka E., Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa–Kraków 2001 Porębski M., K. Piwocki, Dzieje sztuki w zarysie, t.1, Od Paleolitu po wieki średnie, Warszawa 1976 Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009 Zeman-Wiśniewska, K., 2016, “Dancing with the Goddess: Some Remarks on Different Ways to Interpret “Goddesses with Upraised Arms”, in Jacobs and Cosyns (eds.), Cypriot material culture studies from picrolite carving to Proskynitaria analysis. Brussels: Academic and Scientific Publications, 153-160. Zeman-Wiśniewska, K., 2014, “Teracotta Figurines from Priniatikos Pyrgos: Some Preliminary Notes, in Molloy and Duckworth (eds), A Cretan Landscape through Time: Priniatikos Pyrgos and environs. BAR International Series. Oxford: Archaeopress, 143-148. |
W cyklu 2022/23_Z:
Bieliński P., Starożytny Bliski Wschód. Od początków gospodarki rolniczej do wprowadzenia pisma, Warszawa 1985 Janson H.W., Historia sztuki od czasów najdawniejszych po dzień dzisiejszy, Warszawa 1993 Papuci-Władyka E., Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa–Kraków 2001 Porębski M., K. Piwocki, Dzieje sztuki w zarysie, t.1, Od Paleolitu po wieki średnie, Warszawa 1976 Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009 Zeman-Wiśniewska, K., 2016, “Dancing with the Goddess: Some Remarks on Different Ways to Interpret “Goddesses with Upraised Arms”, in Jacobs and Cosyns (eds.), Cypriot material culture studies from picrolite carving to Proskynitaria analysis. Brussels: Academic and Scientific Publications, 153-160. Zeman-Wiśniewska, K., 2014, “Teracotta Figurines from Priniatikos Pyrgos: Some Preliminary Notes, in Molloy and Duckworth (eds), A Cretan Landscape through Time: Priniatikos Pyrgos and environs. BAR International Series. Oxford: Archaeopress, 143-148. |
W cyklu 2023/24_Z:
Bieliński P., Starożytny Bliski Wschód. Od początków gospodarki rolniczej do wprowadzenia pisma, Warszawa 1985 Janson H.W., Historia sztuki od czasów najdawniejszych po dzień dzisiejszy, Warszawa 1993 Papuci-Władyka E., Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa–Kraków 2001 Porębski M., K. Piwocki, Dzieje sztuki w zarysie, t.1, Od Paleolitu po wieki średnie, Warszawa 1976 Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009 Zeman-Wiśniewska, K., 2016, “Dancing with the Goddess: Some Remarks on Different Ways to Interpret “Goddesses with Upraised Arms”, in Jacobs and Cosyns (eds.), Cypriot material culture studies from picrolite carving to Proskynitaria analysis. Brussels: Academic and Scientific Publications, 153-160. Zeman-Wiśniewska, K., 2014, “Teracotta Figurines from Priniatikos Pyrgos: Some Preliminary Notes, in Molloy and Duckworth (eds), A Cretan Landscape through Time: Priniatikos Pyrgos and environs. BAR International Series. Oxford: Archaeopress, 143-148. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
wiedza ogólna na poziomie szkoły średniej |
W cyklu 2022/23_Z:
wymagana wiedza ogólna na poziomie szkoły średniej |
W cyklu 2023/24_Z:
wymagana wiedza ogólna na poziomie szkoły średniej |
W cyklu 2024/25_L:
wymagana wiedza ogólna na poziomie szkoły średniej |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: