Dokumentacja badań archeologicznych WNHS-ZDK-OB.DBA
Zajęcia mają na celu szczegółowe omówienie dokumentacji, która powstaje w trakcie badań archeologicznych (m.in. KEZAL, dokumentacja rysunkowa, dokumentacja fotograficzna, inwentarze zabytków) i przygotowanie studenta do jej samodzielnej interpretacji i weryfikacji. Punktem wyjścia są obowiązujące w tym względzie zalecenia Generalnego Konserwatora Zabytków
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ZDK_W06 - Definiuje podstawowe zagadnienia związane z badaniami archeologicznymi
ZDK_U03 - Streszcza i wyciąga wnioski z dokumentacji archeologicznej
ZDK_K04 - Dyskutuje na temat właściwych metod sporządzania dokumentacji archeologicznej
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są trzy nieusprawiedliwione nieobecności. W wypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu, student zobowiązany jest dostarczyć krótką pracę pisemną. Brak nieobecności stanowi dodatkowe pół oceny do oceny końcowej.
2. Ocena kolokwium.
3. Przedstawienie na zajęciach (w formie prezentacji) wybranego przykładu dokumentacji archeologicznej (np. WUOZ).
4. Przygotowanie krótkiej pracy pisemnej stanowiącej analizę krytyczną wybranej dokumentacji archeologicznej
Efekt ZDK_W06:
• na ocenę bardzo dobrą – student definiuje samodzielnie wszystkie pojęcia z zakresu dokumentacji badań archeologicznych, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu;
• na ocenę dobrą – student definiuje większość pojęć z zakresu dokumentacji badań archeologicznych, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu;
• na ocenę dostateczną – student definiuje niektóre pojęcia z zakresu dokumentacji badań archeologicznych z pomocą i podpowiedzią nauczyciela, korzysta z literatury przedmiotu.
Efekt ZDK_U03:
• na ocenę bardzo dobrą – student posiada kompletną umiejętność przygotowania pracy pisemnej na podstawie dokumentacji archeologicznej, bez problemów porusza się w literaturze źródłowej, potrafi bezbłędnie sporządzić przypisy i bibliografię;
• na ocenę dobrą – student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania pracy pisemnej na podstawie dokumentacji archeologicznej, potrafi prawidłowo przygotować aparat naukowy;
• na ocenę dostateczną – student posiada podstawową umiejętność przygotowania pracy pisemnej na podstawie dokumentacji archeologicznej; korzysta z literatury źródłowej, potrafi w ograniczony sposób przygotować aparat naukowy
Efekt ZDK_K04:
• na ocenę bardzo dobrą – student potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat, potrafi podawać argumenty za i przeciw, potrafi bronić swoich tez podczas dyskusji;
• na ocenę dobrą – student potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat, potrafi podawać argumenty za i przeciw;
• na ocenę dostateczną – student potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. NID 2019; Standardy prowadzenia badań archeologicznych, Cz. 1 i 2; oprac.: Z. Misiuk, J. Wrzosek, A. Oniszczuk, M.
Sekuła, M. Sabaciński i K. Czajkowski.
2. EAC 2017. Standard i przewodnik po najlepszych praktykach sporządzania i przechowywania dokumentacji badań archeologicznych oraz
pozyskanych źródeł w Europie; oprac.: K. Perrin, D.H. Brown, G. Lange, D. Bibby, A. Carlsson, A. Degraeve, M. Kuna, Y. Larsson, S.U.
Pálsdóttir, B. Stoll-Tucker, C. Dunning, A. Rogalla von Bieberstein; Namur (Belgium): Europae Archaeologia Consilium (EAC); EAC
Guidelines 1
3. Ławecka, D. 2012. Wstęp do archeologii. Warszawa: PWN.
Literatura uzupełniająca:
1. Renfrew, C. i P. Bahn 2002. Archeologia. Teorie, metody, praktyka. Warszawa: Prószyński i S-ka.
2. Barker, P. 1994. Techniki wykopalisk archeologicznych. Warszawa: ODZ.
3. Rabiega, K., P. Szkiłądź i K. Zdeb 2018. Modern digital technologies in the archaeological documentation on the example of urban fortifications and residential buildings, [w:] Proceedings of the International Symposium Heritage for Planet Earth® 2018, 228–232. Firenze: Fondazione Romualdo Del Bianco i Nardini Editore.
4. Gawrysiak-Leszczyńska W. 2003, Jak rysować zabytki archeologiczne. Podstawowe zasady dokumentacji. Biskupin: Muzeum Archeologiczne w Biskupinie
5. Zapłata R. 2012, Dokumentacja w archeologii, [w:] Przeszłość społeczna w perspektywie długiego trwania. Próba konceptualizacji. Badania nad przeszłością
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: