OB2. Archeologia a historia WNHS-ZDK-OB.AaH
Pomimo tego, że archeologia i historia to nauki w wielu aspektach podobne, obie bowiem zajmują się odkrywaniem przeszłości, nie zawsze udaje się nawiązać współpracę między tymi dwoma dziedzinami nauki. Wynikać to może z faktu, że historycy często skupiają się na źródłach pisanych, a ignorują materialne ślady przeszłości, lub traktują je tylko jako ilustrację tego, co zostało zapisane. Archeolodzy z kolei nie zawsze są świadomi teorii i modeli wypracowanych przez historyków, nie próbują ich zatem weryfikować przy użyciu obiektów odkrytych podczas wykopalisk. Głównym celem wykładu jest pokazanie kiedy i w jaki sposób współpraca interdyscyplinarna pozwala najpełniej ‘zrekonstruować’ przeszłość. Będzie on oparty na kilku ‘case studies’ , głównie z kręgu świata śródziemnomorskiego. WYKŁAD ON-LINE za pomocą Ms Teams
W cyklu 2021/22_Z:
Pomimo tego, że archeologia i historia to nauki w wielu aspektach podobne, obie bowiem zajmują się odkrywaniem przeszłości, nie zawsze udaje się nawiązać współpracę między tymi dwoma dziedzinami nauki. Wynikać to może z faktu, że historycy często skupiają się na źródłach pisanych, a ignorują materialne ślady przeszłości, lub traktują je tylko jako ilustrację tego, co zostało zapisane. Archeolodzy z kolei nie zawsze są świadomi teorii i modeli wypracowanych przez historyków, nie próbują ich zatem weryfikować przy użyciu obiektów odkrytych podczas wykopalisk. Głównym celem wykładu jest pokazanie kiedy i w jaki sposób współpraca interdyscyplinarna pozwala najpełniej ‘zrekonstruować’ przeszłość. Będzie on oparty na kilku ‘case studies’ , głównie z kręgu świata śródziemnomorskiego. WYKŁAD ON-LINE za pomocą Ms Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ackpQjZKA7VztSfOzuyDjRhXOiJiAPP2qoyyz8bEPUSs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a6aab5b-aea0-41c8-ac7b-50076a06ce5e&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Zakres tematów: Archeologia a historia: podobieństwa i różnice In vino veritas - początki uprawy winorośli w Italii Czy kobiety w archaicznym Rzymie mogły pić wino? Co mówią historycy, a co źródła archeologiczne? W poszukiwaniu straconego smaku - wina w świecie starożytnym wg. źródeł pisanych i materialnych Ekonomia starożytna: tekst vs. materiał archeologiczny Epigrafika w warsztacie historyka i archeologa Pecunia non olet - numizmatyka a historia i archeologia W objęciach Erosa - stosunki homoseksualne w starożytnej Grecji w świetle źródeł literackich i archeologicznych Igrzyska śmierci - tekst, obiekt, ikonografia a sport w starożytnej Grecji Historia Jana z Efezu a odkrycie Faras Historia ‘smoczego sztandaru’ Wycinka Amazonii a zagadka podboju Ameryki przez Kolumba ‘Archeologia mitu’ - w poszukiwaiu El Dorado Kronika a pozostałości kultury materialnej - tajemnicze tabliczki i krwawe ofiary |
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AR_W01, Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie
nauk o społeczno‐kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice
przedmiotowej i metodologicznej.
AR_W06, Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł
archeologicznych
AR_U02, Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznokulturowych
zachodzących w przeszłości; potrafi zidentyfikować ich
przyczyny i skutki.
AR_U01, Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
AR_K01, Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i
zarządzania dziedzictwem kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego
samokształcenia w tym zakresie
Kryteria oceniania
Egzamin
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: