Nowoczesne metody dokumentacji zabytków ruchomych i nieruchomych WNHS-ZDK-NMDZ
Ćwiczenia te mają na celu wprowadzić w tematykę dokumentacji i inwentaryzacji zabytków ruchomych i nieruchomych z wykorzystaniem technik cyfrowych. Wstępem jest zaprezentowanie regulacji prawnych dotyczących dokumentacji pewnych grup zabytków i formy jaką dokumentacja ta ma posiadać. Rozwinięciem jest prezentacja nowoczesnych narzędzi służących do wykonywania dokumentacji. W tym bloku zaprezentowane zostaną techniki pomiaru, wykonywania rysunku i fotografii, zarówno w warunkach terenowych jak i studyjnych, a także sposoby wykorzystania technik skaningu laserowego, druku 3D i technologii VR w dokumentacji i prezentacji zabytków. Studenci także zapoznają się z praktycznym wykorzystaniem aplikacji komputerowej do tworzenia cyfrowych modeli 3D rzeczywistych obiektów w oparciu o serię zdjęć tych obiektów.
|
W cyklu 2023/24_L:
Ćwiczenia te mają na celu wprowadzić w tematykę dokumentacji i inwentaryzacji zabytków ruchomych i nieruchomych. Wstępem jest zaprezentowanie regulacji prawnych dotyczących dokumentacji pewnych grup zabytków i formy jaką dokumentacja ta ma posiadać. Rozwinięciem jest prezentacja nowoczesnych narzędzi służących do wykonywania dokumentacji. W tym bloku zaprezentowane zostaną techniki pomiaru, wykonywania rysunku i fotografii, zarówno w warunkach terenowych jak i studyjnych, a także sposoby wykorzystania technik skaningu laserowego, druku 3D i technologii VR w dokumentacji i prezentacji zabytków. |
W cyklu 2024/25_L:
Ćwiczenia te mają na celu wprowadzić w tematykę dokumentacji i inwentaryzacji zabytków ruchomych i nieruchomych. Wstępem jest zaprezentowanie regulacji prawnych dotyczących dokumentacji pewnych grup zabytków i formy jaką dokumentacja ta ma posiadać. Rozwinięciem jest prezentacja nowoczesnych narzędzi służących do wykonywania dokumentacji. W tym bloku zaprezentowane zostaną techniki pomiaru, wykonywania rysunku i fotografii, zarówno w warunkach terenowych jak i studyjnych, a także sposoby wykorzystania technik skaningu laserowego, druku 3D i technologii VR w dokumentacji i prezentacji zabytków. Studenci także zapoznają się z praktycznym wykorzystaniem aplikacji komputerowej do tworzenia cyfrowych modeli 3D rzeczywistych obiektów w oparciu o serię zdjęć tych obiektów. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Nakład pracy studenta za zajęcia został wyliczony na 2 ECTS:
- 1 ECTS - udział w zajęciach i wykonywanie w ich trakcie zaplanowanych zadań (bezpośrednia praca z nauczycielem),
- 1 ECTS - przygotowanie prac na zaliczenie zajęć (praca własna). | W cyklu 2023/24_L: Nakład pracy studenta za zajęcia został wyliczony na 3 ECTS:
- 1 ECTS - udział w zajęciach i wykonywanie w ich trakcie zaplanowanych zadań (bezpośrednia praca z nauczycielem),
- 2 ECTS - przygotowanie prac na zaliczenie zajęć (praca własna). | W cyklu 2024/25_L: Udział w zajęciach: 30 godz. (praca bezpośrednia z nauczycielem)
Przygotowywanie prac na zajęcia: 60 godz. (praca własna)
Suma godzin: 90 godz. = 3 ECTS | W cyklu 2025/26_Z: Nakład pracy studenta za zajęcia został wyliczony na 3 ECTS:
- 30 h - udział w zajęciach i wykonywanie w ich trakcie zaplanowanych zadań (bezpośrednia praca z nauczycielem),
- 30 h - praktykowanie wykonywania zdjęć według określonych wytycznych (praca własna),
- 30 h - praktykowanie obsługi oprogramowania do tworzenia modeli 3D w oparciu o serię zdjęć, a także wykonanie samodzielnie modelu 3D, jako pracy zaliczeniowej (praca własna w grupie studentów). |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - Wymienia terenowe metody pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania z wykorzystaniem nowych technologii (AR1_W06);
W2 - Posługuje się terminologią wykorzystywaną w dokumentacji cyfrowej zabytków archeologicznych (AR1_W06);
U1 - Wykonuje zdjęcia aparatem fotograficznym spełniające wymogi stawiane takiej formie dokumentacji archeologicznej (AR1_U07),
U2 - Interpretuje wyniki prospekcji aerofotograficznej i laserowego skanowania terenu (AR1_U07);
U3 - Posługuje się podstawowym programem komputerowym wykorzystywanym w praktyce archeologicznej do tworzenia modeli 3D z wykorzystaniem fotografii (fotogrametria 3D) (AR1_U07),
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
Efekty W1, W2:
- na ocenę 3 (dst) student wymienia główne ścieżki rozwoju archeologii w szczególności związane z zagadnieniami fotogrametrią i teledetekcją, wymienia sposoby wykorzystania tych metod w praktyce terenowej archeologa oraz wymienia najpopularniejsze terminy stosowane w dokumentacji cyfrowej zabytków archeologicznych;
- na ocenę 4 (db) student wymienia i szerzej opisuje główne ścieżki rozwoju archeologii w szczególności związane z zagadnieniami fotogrametrią i teledetekcją, wymienia i opisuje sposoby wykorzystania tych metod w praktyce terenowej archeologa oraz wymienia podstawowe terminy stosowane w dokumentacji cyfrowej zabytków archeologicznych;
- na ocenę 5 (bdb) student swobodnie opowiada o głównych ścieżkach rozwoju archeologii w szczególności związane z zagadnieniami fotogrametrią i teledetekcją, swobodnie opowiada o sposobach wykorzystania tych metod w praktyce terenowej archeologa oraz swobodnie posługuje się słownictwem stosowanym w dokumentacji cyfrowej zabytków archeologicznych;
Efekty U1, U2, U3:
- na ocenę 3 (dst) student potrafi wykonać serię zdjęć, z których duża część będzie spełniała wymogi stawiane tego typu dokumentacji archeologicznej i które będą mogły być wykorzystane do budowy modelu 3D z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania. Potrafi także dokonać interpretacji wybranego modelu 3D.
- na ocenę 4 (db) student potrafi wykonać zdjęcia, które będą spełniały wymogi stawiane tego typu dokumentacji archeologicznej i które będą mogły być wykorzystane do budowy modelu 3D z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania. Potrafi także dokonać interpretacji i opisać wybrany model 3D.
- na ocenę 5 (bdb) student biegle potrafi wykonać zdjęcia, które spełniają wymogi stawiane tego typu dokumentacji archeologicznej i które będą mogły być wykorzystane do budowy modelu 3D z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania. Potrafi także dokonać interpretacji i swobodnie opowiedzieć o wybranym modelu 3D.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
|
W cyklu 2023/24_L:
Aktualne standardy i wytyczne Generalnego Konserwatora Zabytków opublikowane przez Narodowy Instytut Dziedzictwa. |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
|
W cyklu 2023/24_L:
Brak. |
W cyklu 2024/25_L:
Brak. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Zarządzanie Dziedzictwem Kulturowym - studia I stopnia
- Zarządzanie Dziedzictwem Kulturowym - studia II stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: