OB. Muzealnictwo WNHS-ZDK-Muz
Przedyskutowane zostaną problemy związane z następująca tematyką poświęconą:
- historii muzealnictwa, szczególnie historią muzealnictwa w Polsce
- ustawie o muzeach z dnia 21 listopada 1996 r.
- organizacji życia muzealnego w Polsce
- archeologii w muzeach
- Muzeach powiązanych z ośrodkami naukowo-badawczymi przy stanowiskach archeologicznych (parki, skanseny archeologiczne, etnoarcheologiczne w kraju i na świecie - na wybranych przykładach)
- Muzeach dokumentujących Zagładę – archeologia współczesności
- Sposobom promocji dziedzictwa kulturowego - zwłaszcza archeologicznego oraz znaczeniu Edutainment w działalności muzeów
Specyfice pracy i zadań muzeów
W cyklu 2024/25_Z:
Treści programowe: |
W cyklu 2025/26_Z:
1. Wprowadzenie do zajęć, omówienie warunków zaliczenia, przedstawienie wytycznych wg. przygotowania, prezentacji wybranego muzeum, scenariuszy wystawy; |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
AR1_W10: Ma podstawową wiedzę o współczesnym muzealnictwie i instytucjach kultury oraz orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym
AR1_W13: Ma podstawową wiedzę na temat teoretycznych podstaw zarządzania dziedzictwem kulturowym, sposobów jego interpretowania i popularyzacji
AR1_U20: Potrafi, na podstawie wyszukanych informacji, napisać jasny i spełniający warunki formalne tekst na wiele tematów ogólnych oraz związanych ze studiowaną dyscypliną. Posiada umiejętność przekazywania na piśmie informacji oraz wyrażania swojego zdania podając argumenty za i przeciw.
AR1_K05: Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego ludzkości oraz za dostarczanie społeczeństwu jego popularnej interpretacji opartej na rzetelnej wiedzy naukowej
AR1_K06: Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
3 pkt ETCS - 30 godz. udział w zajęciach; 30 godz. samodzielne przygotowywanie pracy semestralnej; 30 godz przygotowywanie do zajęć (literatura)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa (OK) składa się z ocen cząstkowych:
-Prezentacja – ocena śródokresowa (OŚ) = 0,4
- Aktywność, znajomość literatury (PZ) = 0,1
- Test wiedzy czyli Egzamin ustny (E) = 0,5
OK = E x 0,5 + OŚ x 0,4 + PZ x 0,1
(dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności)
Uszczegóławiając:
- na ocenę bdb - Student osiągnie wszystkie efekty uczenia się założone dla przedmiotu wówczas, gdy będzie znał i posługiwał się w wypowiedziach terminologią muzealniczą, paradygmatami badawczymi i koncepcjami opracowanymi w ramach muzealnictwa, będzie włączał się w elementy dyskusji podczas zajęć i prezentacji związanej z oceną śródokresową a Jego postawa będzie świadczyła o poszanowaniu i gotowości ochrony dziedzictwa kulturowego;
- na ocenę dobrą, Student osiągnie również prawie wszystkie zamierzone efekty uczenia się, ale w bardziej skromnym zakresie, np. bez wskazań na autorów koncepcji naukowych itp.
- ocena dostateczna zostanie osiągnięta wówczas, gdy wiedza i umiejętności Studenta będą opanowane tylko w stopniu pozwalającym na uzyskanie oceny pozytywnej z przedmiotu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Brzeziński W., 2000, Muzea jako instytucje ochrony i prezentacji dziedzictwa archeologicznego, w: K. Gutowska (red.) Problemy zarządzania dziedzictwem kulturowym, Warszawa;
2. Fabiszak M, Owsiński M., 2013, Obóz -Muzeum. Trauma we współczesnym wystawiennictwie, Kraków (wybrane artykuły);
3. Folga-Januszewska D.; 2008; Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?; Muzealnictwo 49: 200-202.
4. Folga-Januszewska D. (red.); 2012; Muzea polskie; Olszamica
5. Grzonkowska J., Rogowski M. (red.); 2012; ABC organizacji wystaw czasowych w muzeach; Warszawa; Szkolenia Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
Literatura uzupełniająca
1. MUZEA W POLSCE. RAPORTY NA PODSTAWIE DANYCH Z PROJEKTU "STATYSTYKA MUZEÓW" (2013-2015); Warszawa 2016; Seria Biblioteka Narodowego Instytutu Muealnictwa i Ochrony Zbiorów 009.
2. Majewski P. (red.); 2013; Muzea i uczenie się przez całe życie – podręcznik europejski; Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów; Biblioteka Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
3. + materiały dodatkowe przygotowane pod kątem realizowanej tematyki zajęć
Strony www:
Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów:
Stowarzyszenie Muzealników Polskich:
Stowarzyszenia Muzeów na Wolnym Powietrzu w Polsce:
Czasopisma: Muzealnictwo
W cyklu 2024/25_Z:
Fabiszak M, Owsiński M., 2013, Obóz -Muzeum. Trauma we współczesnym wystawiennictwie, Kraków (wybrane artykuły); Strony www: |
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo, aktywność w trakcie zajęć (30 %) oraz praca semestralna w formie przygotowanego scenariusza wystawy (70%). Dopuszczalne są trzy nieobecności (powyżej konieczne jest przedstawienie usprawiedliwienia oraz zaliczenie treści programowych). |
W cyklu 2025/26_Z:
Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo, aktywność w trakcie zajęć (30 %) oraz praca semestralna w formie przygotowanego scenariusza wystawy (70%). Dopuszczalne są trzy nieobecności (powyżej konieczne jest przedstawienie usprawiedliwienia oraz zaliczenie treści programowych). |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: