Metody i techniki konserwacji znalezisk archeologicznych, obiektów zabytkowych i dzieł sztuki WNHS-ZDK-MiTKZA
Celem zajęć jest omówienie zasad postępowania konserwatorskiego, przyczyny niszczenia materii zabytkowej oraz sposoby przeciwdziałania tym zjawiskom. Ponadto zajęcia poświęcone będą opisom podstaw etycznych podejmowania działań konserwatorskich oraz podstawom naukowym stosowania różnych metod konserwacji i stosowania zasad konserwatorskich.
Omówione zostaną na konkretnych przykładach metody konserwacji:
- żelaza archeologicznego,
- żelaznych przedmiotów historycznych,
- przedmiotów wykonanych z metali kolorowych,
- przedmiotów z kości i rogu,
- archeologicznych zabytków skórzanych,
- przedmiotów skórzanych historycznych,
- drewna archeologicznego,
- przedmiotów drewnianych historycznych (mebli),
- ceramiki,
- szkła archeologicznego i szkła historycznego,
- papieru,
- tkanin,
- przedmiotów wykonanych z kamienia,
- malarstwa tablicowego i krosnowego,
- malarstwa ściennego,
- rzeźby drewnianej,
- obiektów architektonicznych drewnianych,
- obiektów architektonicznych murowanych,
- zabytkowych form ziemnych.
W cyklu 2021/22_Z:
Celem zajęć jest omówienie zasad postępowania konserwatorskiego, przyczyny niszczenia materii zabytkowej oraz sposoby przeciwdziałania tym zjawiskom. Ponadto zajęcia poświęcone będą opisom podstaw etycznych podejmowania działań konserwatorskich oraz podstawom naukowym stosowania różnych metod konserwacji i stosowania zasad konserwatorskich. Omówione zostaną na konkretnych przykładach metody konserwacji: |
W cyklu 2022/23_Z:
Celem zajęć jest omówienie zasad postępowania konserwatorskiego, przyczyny niszczenia materii zabytkowej oraz sposoby przeciwdziałania tym zjawiskom. Ponadto zajęcia poświęcone będą opisom podstaw etycznych podejmowania działań konserwatorskich oraz podstawom naukowym stosowania różnych metod konserwacji i stosowania zasad konserwatorskich. Omówione zostaną na konkretnych przykładach metody konserwacji: |
W cyklu 2023/24_Z:
Celem zajęć jest omówienie zasad postępowania konserwatorskiego, przyczyny niszczenia materii zabytkowej oraz sposoby przeciwdziałania tym zjawiskom. Ponadto zajęcia poświęcone będą opisom podstaw etycznych podejmowania działań konserwatorskich oraz podstawom naukowym stosowania różnych metod konserwacji i stosowania zasad konserwatorskich. Omówione zostaną na konkretnych przykładach metody konserwacji: OPIS ECTS: |
W cyklu 2024/25_L:
Celem zajęć jest omówienie zasad postępowania konserwatorskiego, przyczyny niszczenia materii zabytkowej oraz sposoby przeciwdziałania tym zjawiskom. Ponadto zajęcia poświęcone będą opisom podstaw etycznych podejmowania działań konserwatorskich oraz podstawom naukowym stosowania różnych metod konserwacji i stosowania zasad konserwatorskich. Omówione zostaną na konkretnych przykładach metody konserwacji: OPIS ECTS: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: OPIS ECTS:
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć (prezentacja, referat, zagadnienia związane z tematem zajęć): 60 godz.
Suma godzin: 90 godz.
Punkty ECTS 90:30= 3 pkt ECTS | W cyklu 2024/25_L: OPIS ECTS:
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć (prezentacja, referat, zagadnienia związane z tematem zajęć): 60 godz.
Suma godzin: 90 godz.
Punkty ECTS 90:30= 3 pkt ECTS
w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim – 35 godz. (1 ECTS) | W cyklu 2022/23_Z: OPIS ECTS:
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć: 50 godz.
Konsultacje: 10 godz
Suma godzin: 60 godz.
Punkty ECTS 90:30= 3 pkt ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
ZDK_W01, Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu zabytkoznawstwa i
konserwatorstwa w systemie nauk o społeczno-kulturowej
przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i
metodologicznej.
ZDK_W12: Ma podstawową wiedzę na temat surowców i materiałów
wykorzystywanych przez dawne społeczności oraz sposobów ich
obróbki i zastosowania.
ZDK_W20: Posiada wiedzę w zakresie możliwości rekonstrukcji różnych
procesów technicznych oraz zjawisk społecznych, jak również
wydarzeń historycznych.
ZDK_W21: Posiada wiedzę z zakresu metod konserwacji przedmiotów
archeologicznych i innych kategorii ruchomych przedmiotów
zabytkowych oraz o zagrożeniach poszczególnych kategorii
przedmiotów i odpowiednich sposobach postępowania
konserwatorskiego.
ZDK_W22: Posiada wiedzę z zakresu metod konserwacji przedmiotów
archeologicznych i innych kategorii ruchomych przedmiotów
zabytkowych oraz o zagrożeniach poszczególnych kategorii
przedmiotów i odpowiednich sposobach postępowania
konserwatorskiego.
ZDK_W23:Posiada wiedzę w zakresie historii konserwacji różnych kategorii
zabytków zarówno w aspekcie rozwoju metod i praktycznych
działań konserwatorskich jak i w dziedzinie instytucjonalnych
działań w dziedzinie ochrony zabytków w skali międzynarodowej.
ZDK_U10: Umie rozpoznawać style architektoniczne w powiązaniu z
technikami budowlanymi.
ZDK_K01: Jest gotów do ciągłego samokształcenia w zakresie dziedziny
zarządzania dziedzictwem kulturowym i ma świadomość
transdyscyplinarności wiedzy z tego zakresu.
ZDK_K03: Jest gotów odpowiednio określić priorytety służące realizacji
określonego przez siebie i innych zadania.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszcza się dwie nieobecności); przygotowanie prezentacji na wybrany temat; zreferowanie przygotowanego tematu
udział w dyskusji nad prezentowanymi tematami
Ocena:
dst: student ma wybiórczą wiedzę o metodach i technikach konserwacji znalezisk archeologicznych, obiektów zabytkowych i dzieł sztuki
db: student ma dobrą wiedzę o metodach i technikach konserwacji znalezisk archeologicznych, obiektów zabytkowych i dzieł sztuk
bdb: student ma odpowiednią wiedzę o metodach i technikach konserwacji znalezisk archeologicznych, obiektów zabytkowych i dzieł sztuki
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa
Z. Kobyliński (red.) Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, Warszawa 1998
W Ślesiński, Konserwacja zabytków sztuki, malarstwo sztalugowe i ścienne, Warszawa 1995
W. Ślesiński, Konserwacja zabytków sztuki, Rzeźba, Warszawa 1995
W. Ślesiński, Konserwacja zabytków sztuki, Rzemiosło artystyczne, Warszawa 1995
W. Borusiewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Warszawa 1985
Literatura uzupełniająca
zostania podana bezpośrednio na zajęciach
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa wiedza o różnych zabytkach ruchomych i nieruchomych, sposobach ich pozyskiwania i ekspozycji. |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowa wiedza o różnych zabytkach ruchomych i nieruchomych, sposobach ich pozyskiwania i ekspozycji. |
W cyklu 2023/24_Z:
Podstawowa wiedza o różnych zabytkach ruchomych i nieruchomych, sposobach ich pozyskiwania i ekspozycji. |
W cyklu 2024/25_L:
Podstawowa wiedza o różnych zabytkach ruchomych i nieruchomych, sposobach ich pozyskiwania i ekspozycji. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: