Dawne techniki i technologie WNHS-ZDK-DTT
Konwersatorium poświęcone jest zagadnieniu starożytnych technik. Na wstępie, studenci zapoznają się z rodzajami źródeł, z których czerpiemy informacje na temat dawnych technologii i technik. W dalszej części zaprezentowane zostaną najważniejsze surowce jakie pozyskiwano i przetwarzano w dawnych czasach. Uczestnicy konwersatorium poznają metody pozyskiwania, przeróbki oraz wykorzystywania gotowych wyrobów z kamienia, drewna, kości, metalu, szkła i ceramiki oraz włókien roślinnych i zwierzęcych.
W cyklu 2024/25_L:
Konwersatorium poświęcone jest zagadnieniu starożytnych technik. Na wstępie, studenci zapoznają się z rodzajami źródeł, z których czerpiemy informacje na temat dawnych technologii i technik. W dalszej części zaprezentowane zostaną najważniejsze surowce jakie pozyskiwano i przetwarzano w dawnych czasach. Uczestnicy konwersatorium poznają metody pozyskiwania, przeróbki oraz wykorzystywania gotowych wyrobów z kamienia, drewna, kości, metalu, szkła i ceramiki oraz włókien roślinnych i zwierzęcych. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_L: Aktywność studenta/ nakład pracy w godzinach:
udział w zajęciach - 30 godzin
czas na przygotowanie prezentacji - 20 godzin
przygotowanie do zajęć - 20 godzin
przygotowanie pracy semestralnej - 20 godzin
SUMA GODZIN - 90
LICZBA ECTS - 90 GODZIN = 3 ECTS | W cyklu 2024/25_L: Aktywność studenta/ nakład pracy w godzinach:
udział w zajęciach - 30 godzin
czas na przygotowanie prezentacji - 10 godzin
przygotowanie do zaliczenia - 20 godzin
SUMA GODZIN - 60
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
- Zna i rozumie podstawową terminologię archeologii, antropologii kultury, historii, historii sztuki, zabytkoznawstwa, konserwatorstwa, geografii i kulturoznawstwa;
- Ma uporządkowaną podstawową wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię nauk historycznych i społecznych;
- Ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki.
- Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno kulturowych zachodzących w przeszłości; potrafi zidentyfikować ich przyczyny i skutki;
- Posiada umiejętności rozpoznawania i identyfikowania chronologicznego i funkcjonalnego różnych struktur materialnych;
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. aktywny udział w zajęciach
2. prezentacja ustna na zadany temat
3. kolokwium końcowe
Każdy student zobowiązany jest do przygotowania i przedstawienia jednej prezentacji w czasie semestru. Tematy prezentacji oraz ich terminy zostaną przedstawione studentom na pierwszych zajęciach. Prezentacja nie może być krótsza niż 15 minut. Ocenie podlega dobór materiału, klarowność prezentacji, struktura wystąpienia, wizualna atrakcyjność przekazu (liczy się atrakcyjność przekazu, która rzeczywiście ułatwia odbiór prezentowanych treści) i przygotowanie prelegenta. Oceniana jest także aktywność studenta podczas zajęć.
Zajęcia kończy kolokwium obejmujące materiał poznany w czasie semestru. Posiada pytania testowe oraz otwarte.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
C. Renfrew, P. Bahn. Archeologia. Teorie, Metody, Praktyka. Warszawa: Prószynski i S-ka, 2002
H.M-L. Miller. Archaeological Approaches to Technology, Elsevier, 2007
A. Lasota-Moskalewska, Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości, Warszawa 2005,
Mikroprzeszłość. Badania specjalistyczne w archeologii, red. Kurzawska A., Sobkowiak-Tabaka I., Poznań 2021, ss.454.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: