Dokumentacja historyczna zabytków oraz podstawy inwentaryzacji WNHS-ZDK-DHIS
Zajęcia obejmują teorię oraz ćwiczenia praktyczne polegające na samodzielnym lub grupowym opracowywaniu poszczególnych zagadnień, inwentaryzację zabytków ruchomych, dyskusję. Zajęcia odbywają się stacjonarnie, w terenie - wybrane instytucje oraz obiekty (m.in. parki z rzeźbami i małą architekturą):
I semestr – 30 godzin w tym - 6 godzin zajęcia w terenie (4 zajęcia), 6 godzin (4 zajęcia) w e-learningu MTeams (prace semestralne).
Tematy zajęć:
1. Zabytkowy obiekt ruchomy – nauka opisu na podstawie analizy formalnej (wymiary, technika, materiał, forma, styl, datowanie, ikonografia). Znaczenie poprawnego opisu dla badań naukowych w zakresie historii i historii sztuki – praca w grupach.
2. Analiza historyczna zabytku na podstawie analizy formalnej, stanu zachowania, biografii autora oraz osoby/osób przedstawionych, analogii i źródeł. Metody badań historycznych - przegląd instytucji (muzea, archiwa, biblioteki, zasoby cyfrowe, inne).
3. Wybrane zagadnienia dotyczące badania proweniencji zabytków - prezentacje studentów.
4. Inwentaryzacja - opracowanie pełnego opisu i dokumentacji historycznej danego zabytku/zespołu zabytków (białej karty) – praca na zaliczenie – praca w grupach.
W cyklu 2020/21_Z:
Zajęcia obejmują teorię oraz ćwiczenia praktyczne polegające na samodzielnym lub grupowym opracowywaniu poszczególnych zagadnień, inwentaryzację zabytków ruchomych, dyskusję. Zajęcia odbywają się stacjonarnie, w terenie - wybrane instytucje oraz obiekty (m.in. parki z rzeźbami i małą architekturą): Tematy zajęć: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Zna i rozumie elementarne zasady inwentaryzacji dokumentacji historycznej w instytucjach związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego i
powiązanych z nimi bibliotekach i archiwach.
Umiejętności:
2. Student - korzystając z wiedzy teoretycznej, przy użyciu specjalistycznej terminologii stosowanej w ochronie dziedzictwa kulturowego – potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do inwentaryzacji, interpretowania i analizowania zabytków.
Nakład pracy studenta to udział w ćwiczeniach w wymiarze:
– udział w zajęciach 30 godzin,
- zapoznanie się ze wskazaną literaturą i przygotowanie prezentacji/referatu - 30 godzin,
- wykonanie pracy semestralnej (praca w terenie i opracowanie dokumentacji) - 30 godzin = 90 godzin - 3 ECTS
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia obywa się poprzez:
- obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona; druga nieobecność nieusprawiedliwiona to - 5 pkt. od oceny semestralnej, 2 kolejne nieusprawiedliwiona nieobecności to - 9 pkt. każda.
- aktywność podczas zajęć - udział w dyskusjach, samodzielność w stawianiu problemów i poszukiwaniu ich rozwiązań, przedstawienie prezentacji na zadany temat
- przygotowanie pracy semestralnej (praca w grupach) - praca w terenie, inwentaryzacja i wypełnienie białej karty wybranej rzeźby parkowej + opracowanie dotyczące autora rzeźby/historii parku
OCENA SEMESTRALNA MAX 100 PKT - SKŁADA SIĘ Z 3 ELEMENTÓW:
1.OBECNOŚCI – MAX 30 PKT – dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona; druga nieobecność nieusprawiedliwiona to - 5 pkt. od oceny semestralnej, 2 kolejne nieusprawiedliwiona nieobecności to - 9 pkt. każda.
2. PRZEDSTAWIENIE WSKAZANEGO ARTYKUŁU – praca w grupach – zal. 15 pkt- max 25 pkt.
3. PRACA SEMESTRALNA - BIAŁA KARTA (RZEŹBA) – praca w grupach - zal 27 pkt - MAX 45 PKT.
Prace semestralne są elementami realizacji zajęć w e-learningu/mailingu.
ILOŚĆ PUNKTÓW ZALICZAJĄCA KURS = 60.
SKALA OCEN SEMESTRALNYCH:
60 - 79 PKT - 3,0 / 80 -84 - 3,5 / 85 -94 - 4,0 / 95- 97- 4,5 / 98 - 100 - 5,0
Praktyki zawodowe
NIE DOTYCZY
Literatura
Literatura podstawowa:
1. ABC Podstawy prowadzenia badań proweniencyjnych, NIMOZ 2015, nr 9.
Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991.
2. Artykuły wskazane w e-learningu do opracowania i przedstawienia prezentacji na ich temat.
Literatura uzupełniająca:
Derejczyk E., Archiwalia Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie, Warszawa, KOBIDZ, 2005.
Krejca A., Techniki sztuk graficznych. Podręcznik metod warsztatowych i historii grafiki artystycznej, Warszawa 1984.
Masłowska A., Kronika wystaw Muzeum Narodowego w Warszawie 1882-2002, Warszawa 2002.
Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria, praktyka, prawo. Materiały seminariów zorganizowanych w 2010 roku przez Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych (NIMOZ) przy udziale Stowarzyszenia Antykwariuszy Polskich oraz Domu Aukcyjnego Rempex, red. Robert Pasieczny, Warszawa 2012.
Romanowska - Zadrożna M., Zadrożny T., Straty wojenne. Malarstwo obce, Warszawa 2000.
Tyczyńska A., Znojewska K., Straty wojenne: malarstwo polskie: obrazy olejne, pastele, akwarele utracone w latach 1939-1945 w granicach Polski po 1945, Poznań 1998.
Uwagi
W cyklu 2020/21_Z:
Ukończony 2 rok I stopnia ZDK. |
W cyklu 2021/22_Z:
Ukończony 2 rok I stopnia ZDK. |
W cyklu 2022/23_Z:
Ukończony 2 rok I stopnia ZDK. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: