Żródłoznawstwo i historiografia okresu nowożytnego WNHS-R-NH-ŻiHON
W toku zajęć zostaną omówione różne typy i rodzaje źródeł nowożytnych. Wśród źródeł rękopiśmiennych omawianych na zajęciach znajdą się m.in. katalogi ksiąg, inwentarze gospodarcze, inwentarze pałacowe, kroniki dworskie i klasztorne, akta osobowe, korespondencja, instrukcje wychowawcze, dokumenty luźne o różnej tematyce. Z kolei wśród źródeł drukowanych będących przedmiotem dyskusji na zajęciach można wymienić chociażby pamiętniki, wspomnienia, dzienniki, diariusze, lustracje dóbr, prasa. W trakcie zajęć podejmowana będzie szczegółowa analiza poszczególnych źródeł pod kątem zawartych w nich informacji, a także umiejętności wykorzystania pozyskanych informacji w pracy naukowej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1: doktorant ma szczegółową i pogłębioną wiedzę na temat nowożytnych źródeł szczegółowych np. kronik klasztornych, kronik dworskich, dokumentów gospodarczych, fundacyjnych, testamentów, inwentarzy ksiąg.
EK 2: doktorant ma pogłębioną wiedzę na temat dziejopisarstwa polskiego okresu nowożytnego oraz historiografii zachodnioeuropejskiej okresu nowożytnego
EK 3: doktorant potrafi przeprowadzić szczegółową analizę różnych typów źródeł nowożytnych
EK 4: doktorant potrafi wykorzystywać szczegółową wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej do omówienia i analizy różnych typów źródeł
EK 5: doktorant ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę historyka w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
Uzasadnienie punktów ECTS
1. Udział w zajęciach
2. Przygotowanie do dyskusji odbywającej się na każdych zajęciach
3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
Literatura
1. Bobowski, K., Burski K., Turoń B., Encyklopedia nauk pomocniczych historii nowożytnej i najnowszej, Wrocław 1976.
2. Ihnatowicz I., Nauki pomocnicze historii XIX i XX w., Warszawa 1990.
3. Litak S., Akta wizytacyjne parafii z XVI-XVIII wieku jako źródło historyczne, „Zeszyty Naukowe KUL”, 5/1962, nr 3, s.41-58.
4. Maleczyński K., Studia nad dokumentem polskim, Wrocław 1971.
5. Marszalska J. M., Inwentarz klasztoru Karmelitów Bosych w Czernej z 1643 roku jako źródło do dziejów poznania klasztoru i jego spraw gospodarczych, „Nasza Przeszłość”, 106/2006, s. 301-314.
6. Marszalska J. M., Katalog Inkunabułów Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie, Tarnów – Tyniec 1997.
7. Marszalska J. M., Najważniejsze źródła rękopiśmienne do dziejów klasztoru oo. Cystersów w Szczyrzycu, „Nasza Przeszłość”, 2005/104, s. 37-70.
8. Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Poznań 1976.
9. Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2002.
10. Testamenty książąt Lubartowiczów – Sanguszków. Wybór tekstów źródłowych z lat 1750-1875, wyd. J.M. Marszalska, W. Graczyk, Kraków 2011.
11. Wyczawski E., Przygotowanie do studiów w archiwach kościelnych, wyd. 2, Kalwaria Zebrzydowska 2013
12. Wyczawski H. E., Księgi mszalne jako źródło historyczne: (uwagi na marginesie najstarszych bernardyńskich ksiąg mszalnych), „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne: organ Ośrodka Archiwów, Bibliotek i Muzeów Kościelnych przy Katolickim Uniwersytecie Lubelskim”, t. 7/1963, s. 43-76.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: