Społeczeństwo w XIX wieku WNHS-P-GEN-SWW
SPOŁECZEŃSTWO W XIX WIEKU
1. WSPÓLNOTA WIEJSKA I JEJ STRUKTURA
Chłopi - grupa społeczna stanowiąca zdecydowaną większość społeczeństwa;
Ziemiaństwo - ewolucja ze stanu szlacheckiego;
Rozwarstwienie wśród mieszkańców wsi (od ziemiaństwa po żebraków).
2. STRUKTURA SPOŁECZNA MIAST
Znaczące zmiany cywilizacyjne i kulturowe oraz wpływ polityki zaborców na ludność miast, a także na różnorodność społeczną, narodowościową i religijną oraz problemy związane z migracją ludności wiejskiej.
Grupy społeczne: mieszczaństwo-drobnomieszczaństwo oraz burżuazja;
robotnicy; inteligencja.
3.RODZINA
Hierarchia, relacje oraz zależności w kontekście obowiązującego prawa (dziedziczenie, koligacje, opieka nad małoletnimi i starcami, modele utrzymywania domów).
4.WOJSKO I PROBLEMATYKA MILITARNA
Specyfika armii zaborczych, kto mógł robić karierę, przywileje, zasady poboru, czas służby. Zrywy narodowościowe, struktura armii powstańczych i konsekwencje dotyczące uczestników, nastawienie poszczególnych grup społecznych do działań zbrojnych.
5.MNIEJSZOŚCI ETNICZNE, NARODOWE I RELIGIJNE
Przedstawienie poszczególnych grup i opis relacji (Ukraińcy, Litwini, Białorusini, Niemcy, Żydzi, Ormianie, Tatarzy, Karaimi, Kaszubi, Mazurzy, prawosławni, unici, ewangelicy, starowiercy).
Problematyka związana z osadnictwem (odrębność kulturowa, językowa i religijna). Rozwój przemysłu i handlu w kontekście kształtowania się społeczeństwa drugiej połowy XIX wieku.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
W1: Student zna najważniejszą faktografię historii ziem polskich okresu zaborów 1795-1914.
W2: Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowania społeczeństwa na ziemiach polskich okresu zaborów.
W3: Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w XIX wieku w poszczególnych zaborach.
W4: Student posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.
W5: Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do pracy z zakresu genealogii.
Kryteria oceniania
Zasady zaliczenie zajęć (na ocenę końcową składa się):
1. Obecność na zajęciach
2. Egzamin - test końcowy
Obecność:
• Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. W trakcie semestru uznawana jest jedna nieobecność. Każda następna nieobecność
wymaga usprawiedliwienia.
Egzamin - test końcowy:
• Pozytywne zaliczenie testu końcowego. Należy uzyskać 60 procent poprawnych odpowiedzi, aby uzyskać zaliczenie.
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
na ocenę 3 (dst.):
W1: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu faktografię historii ziem polskich okresu zaborów 1795-1914.
W2: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania społeczeństwa na ziemiach polskich okresu zaborów.
W3: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w XIX wieku w poszczególnych zaborach.
W4: Student posiada podstawową wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.
W5: Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do pracy z zakresu genealogii.
na ocenę 4 (db.):
W1: Student posiada dobrą wiedzę z zakresu faktografię historii ziem polskich okresu zaborów 1795-1914.
W2: Student posiada dobrą wiedzę z zakresu funkcjonowania społeczeństwa na ziemiach polskich okresu zaborów.
W3: Student posiada dobrą wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w XIX wieku w poszczególnych zaborach.
W4: Student posiada dobrą wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.
W5: Student posiada dobrą umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do pracy z zakresu genealogii.
na ocenę 5 (bdb.):
W1: Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu faktografię historii ziem polskich okresu zaborów 1795-1914.
W2: Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu funkcjonowania społeczeństwa na ziemiach polskich okresu zaborów.
W3: Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w XIX wieku w poszczególnych zaborach.
W4: Student posiada bardzo dobrą wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.
W5: Student posiada bardzo dobrą umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do pracy z zakresu genealogii.
Literatura
Bilewicz A. red., Walasek S. red., Rola mniejszości narodowych w kulturze i oświacie polskiej w latach 1700-1939, Wrocław 1998.
Caban W., Służba rekrutów z Królestwa Polskiego w armii carskiej w latach 1831–1873, Warszawa 2000.
Chwalba A. red., Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, Warszawa 2008.
Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, R 1. IV - Stosunki społeczne, s. 86-103.
Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, R 1. IV - Stosunki społeczne, s.77-85.
Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, R 1. V - Rodzina. Kobiety w życiu publicznym, s. 104-116.
Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, R.1 VIII - Narody i stereotypy, s.149-168.
Epsztein T., Społeczeństwo i gospodarka: przemiany na ziemiach polskich 1796-1914, s. 41-175. [w:] Historie Polski w XIX wieku, t.1, Kominy, ludzie i obłoki: modernizacja i kultura.
I wojna światowa na ziemiach polskich. Materiały sympozjum poświęconego 70. rocznicy wybuchu wojny, Warszawa 1986; id., Polacy w armii rosyjskiej (1874–1914), „Studia i Materiały do Historii Wojskowości”, t. 30, 1988.
Ihnatowicz I., Mączak A., Zientara B., Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, r. XIX-XXV.
Inglot S. red., Historia chłopów polskich, t II: Okres zaborów, 1972.
Jakubiak K., Nawrot-Borowska M., Rodzina polska w XIX wieku jako środowisko wychowawcze i jej funkcja edukacyjna, "Studia Paedagogica Ignatiana" 2016/2 vol.19, s. 15-46.
Jakubiak K., Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91.
Jedynak B., Obyczaje domu polskiego w czasach niewoli 1795-1918, Lublin 1996.
Kaczyńska E., Dzieje robotników przemysłowych w Polsce pod zaborami, Warszawa 1970.
Kołodziejczyk R., Burżuazja polska w XIX i XX wieku, Warszawa 1979.
Legieć J., Służba rekrutów z Królestwa Polskiego w armii rosyjskiej w latach 1874–1913, Warszawa 2013.
Leskowska J. red., Społeczeństwo Królestwa Polskiego, [w:] Społeczeństwo polskie XVIII i XIX wieku: studia o rodzinie, T. 9, Warszawa 1991.
Łepkowski T., Polska-narodziny nowoczesnego narodu 1765-1870, Warszawa 1967.
Rychlikowa I., Ziemiaństwo polskie 1789-1864. Zróżnicowanie społeczne, Warszawa 1983.
Ż y r o m s k i M., Jakubiak K., XIX-wieczne wzorce polskiej rodziny i wychowania rodzinnego dziecka oraz ich oświeceniowe inspiracje.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Studenci studium podyplomowego "Genealogiczne Studia Podyplomowe" |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: