Współczesne problemy myśli konserwatorskiej WNHS-ODKS-WPMK
Zakres zajęć:
1-2. Omówienie zakresu wykładu „Współczesne problemy myśli konserwatorskiej”.
3-10. Konserwacji zabytków i architektury w Warszawie - zajęcia terenowe.
11-20. Współczesne problemy ochrony zabytków w Warszawie - zajęcia terenowe.
21-28. Wybrane realizacje konserwatorskie w XX i XXI wieku - zajęcia terenowe.
29-30.Podsumowanie zajęć.
W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. Jest to bardzo ważna część zajęć. Planowane są wyjścia w teren (Warszawa) i obejrzenie efektów prac konserwatorskich i pracowni konserwatorskich w:
- Wydział Konserwacji ASP i Wydział Architektury P.W.
- Zamek Królewski w Warszawie
- Muzeum w Łazienkach – pracownie konserwatorskie i ogród
- Muzeum w Wilanowie – pracownie konserwatorskie i ogród
- relikty Pałacu Saskiego
- kamienice po remontach konserwatorskich Śródmieście, Praga – ul. Foksal i inne
Zajęcia terenowe są planowane są w proponowanych terminach: 16, 23, 30 X, 6, 13, 20, 27 XI, 6, 13, 20 XII 2024, 8, 15, 22 I 2025. Uwaga – terminy mogą ulec zmianie. Dokładne godziny będą podawane przed zajęciami w zależności od możliwych terminów wyjść terenowych. W wypadku niemożności wyjścia w środy, po uzgodnieniu ze studentami możliwy jest inny termin zajęć terenowych.
W cyklu 2021/22_Z:
Zakres zajęć: |
W cyklu 2021/22_L:
Zakres zajęć: |
W cyklu 2022/23_Z:
Zakres zajęć: |
W cyklu 2022/23_L:
Zakres zajęć: |
W cyklu 2023/24_Z:
Zakres zajęć: |
W cyklu 2023/24_L:
Zakres zajęć: |
W cyklu 2024/25_Z:
Celem zajęć jest poznanie współczesnych tendencji w ochronie i konserwacji zabytków. Zajęcia odbywają się w terenie. |
W cyklu 2024/25_L:
Zakres zajęć: |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: opis ECTS [1 ECTS = 30-25 godz.]:
-praca w bezpośrednim kontakcie (uczestnictwo w zajęciach): 30 godz.
-praca własna (samodzielna lektura, przygotowanie do egzaminu): 20-30 godz.
suma godzin: 60-50=2 pkt. ECTS | W cyklu 2024/25_Z: opis ECTS [1 ECTS = 30-25 godz.]:
-praca w bezpośrednim kontakcie (uczestnictwo w zajęciach): 30 godz.
-praca własna (samodzielna lektura, przygotowanie do egzaminu): 20-30 godz.
suma godzin: 60-50=2 pkt. ECTS | W cyklu 2024/25_L: Opis ECTS [1 ECTS = 30-25 godz.]:
-praca w bezpośrednim kontakcie (uczestnictwo w zajęciach): 30 godz.
-praca własna (samodzielna lektura, przygotowanie do egzaminu): 20-30 godz.
suma godzin: 60-50=2 pkt. ECTS | W cyklu 2022/23_Z: OPIS 2 ECTS
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć: 10 godz.
Konsultacje: 5 godz.
Samodzielna lektura: 10 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
Łącznie: 65 godz. / 2 pkt. ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ODKiŚ1_W03 Zna i rozumie elementarne fakty i pojęcia z zakresu ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce z uwzględnieniem problematyki konserwacji i archeologii oraz zależności między nimi. W tym ma wiedzę o rozwoju sztuki od starożytności do współczesności.
ODKiŚ1_W05 W zakresie poszczególnych specjalizacji w obszarze ochrony dóbr kultury i historii sztuki zna i rozumie elementarne fakty oraz zależności między nimi.
ODKiŚ1_W09 Ma elementarną wiedzę w zakresie najważniejszych nurtów i koncepcji filozofii europejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz rozumie zależności między nimi, a także rozumie elementarne fakty i pojęcia w obszarze norm etycznych obowiązujących w ochronie środowiska przyrodniczego oraz ochronie zabytków.
ODKiŚ1_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków.
ODK ODKiŚ1_K03 Jest gotowy do brania odpowiedzialności za dziedzictwo minionych epok.
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie referatu i rozmowy sprawdzającej ze studentem lub pracy testowej studenta. Na pozytywną ocenę całościową składa się wartość merytoryczna wypowiedzi (30%), poprawność wypowiedzi (30%), podawane przykłady (30%), forma pracy (10%).
Brak uczestnictwa w 3 zajęciach skutkuje nie zaliczeniem przedmiotu.
Kryteria oceny:
- na ocenę 2 (nast..): nie umie zaprezentować przyswojonego materiału lub jest on nie na temat; uzyskano mniej niż 50 % wymaganych punktów.
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje część przyswojonego materiału; uzyskano co najmniej 50 % wymaganych punktów.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje przyswojony materiał oraz potrafi go porównać; uzyskano co najmniej 65 wymaganych punktów.
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowany w trakcie zajęć materiał, potrafi go porównać i przeanalizować; uzyskano co najmniej 85 % wymaganych punktów.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura:
Podstawowa
- Zakładka ze strony NID - podpunkty dotyczące podstaw ochrony i konserwacji zabytków.
- Zasady konserwatorskie – zakładka ze strony NID
- Vademecum konserwatora zabytków ze strony ICOMOS-u.
Uzupełniająca:
- Zarys problematyki ochrony zabytków. Skrypt dla uczestników kursów Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, Warszawa 1996.
Andrzej Kadłuczka, Ochrona zabytków architektury, T. I, Zarys doktryn i teorii (Vademecum), Warszawa 2000.
Mieczysław Kurzątkowski, Mały słownik ochrony zabytków, Warszawa 1989.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Podstawowa: |
W cyklu 2021/22_L:
1. Podstawowa: |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Podstawowa: |
W cyklu 2022/23_L:
1. Podstawowa: |
W cyklu 2023/24_Z:
- Zakładka ze strony NID - podpunkty dotyczące podstaw ochrony i konserwacji zabytków. |
W cyklu 2023/24_L:
- Zakładka ze strony NID - podpunkty dotyczące podstaw ochrony i konserwacji zabytków. |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
W ramach zajęć są planowane kilkukrotne zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. Jest to bardzo ważna część zajęć. Planowane są wyjścia w teren (Warszawa) i w miarę możliwości jeden wyjazd na obszar Mazowsza. |
W cyklu 2021/22_L:
Omówienie przedstawianych zagadnień z użyciem sprzętu multimedialnego. |
W cyklu 2022/23_Z:
Omówienie przedstawianych zagadnień z użyciem sprzętu multimedialnego. |
W cyklu 2022/23_L:
W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. Jest to bardzo ważna część zajęć. Planowane są wyjścia w teren (Warszawa) i obejrzenie efektów prac konserwatorskich i pracowni konserwatorskich w: |
W cyklu 2023/24_Z:
W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. Jest to bardzo ważna część zajęć. Planowane są wyjścia w teren (Warszawa) i obejrzenie efektów prac konserwatorskich i pracowni konserwatorskich. |
W cyklu 2023/24_L:
Zaliczenie w formie referatu i rozmowy sprawdzającej ze studentem lub pracy testowej studenta. Na pozytywną ocenę całościową składa się wartość merytoryczna wypowiedzi (30%), poprawność wypowiedzi (30%), podawane przykłady (30%), forma pracy (10%). |
W cyklu 2024/25_Z:
W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. Jest to bardzo ważna część zajęć. Planowane są wyjścia w teren (Warszawa) i obejrzenie efektów prac konserwatorskich i pracowni konserwatorskich. |
W cyklu 2024/25_L:
Zaliczenie w formie referatu i rozmowy sprawdzającej ze studentem lub pracy testowej studenta. Na pozytywną ocenę całościową składa się wartość merytoryczna wypowiedzi (30%), poprawność wypowiedzi (30%), podawane przykłady (30%), forma pracy (10%). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: