Wstęp do ochrony dóbr kultury i środowiska WNHS-ODKS-WODKS
Zajęcia są wprowadzeniem do studiów na kierunku „Ochrona dóbr kultury i środowiska” (dalej ODKiŚ). Celem zajęć jest zapoznanie studentów/ek z interdyscyplinarnością kierunku, podstawowymi terminami i zagadnieniami. Zajęcia mają formę ćwiczeń. Zajęcia mają również na celu przedstawienie podstawowych publikacji naukowych związanych z ODKiŚ, przykładowymi działaniami, metodami itp., a także instytucji m.in. w Polsce, związanych z ODKiŚ. Zajęcia stanowią również wprowadzenie do przygotowania do pracy w sektorze ODKiŚ, z uwzględnieniem wybranych zagadnień związanych z pisaniem i czytaniem: prac naukowych, dokumentacji specjalistycznych, wyników badań, jak i ekspertyz itp.. Tematyka zajęć odnosi się do zagadnień z pogranicza humanistyki (nauki o sztuce, filozofia, archeologia itp.), nauk ścisłych i przyrodniczych (nauki biologiczne), a także nauk społecznych (nauki o zarządzaniu, nauki prawne).
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia prowadzone są w formule ćwiczeń, która zakłada aktywność studentów. Wykładowca na kilku pierwszych zajęciach wprowadza studentów w specyfikę kierunku. Studenci następnie są zobowiązani do aktywnego przygotowywania się na zajęcia. Na podstawie wyznaczonych lektur, wskazanej literatury fachowej i samodzielnie wyszukanych publikacji naukowych przygotowują referaty, prezentacje i prace pisemne, z których ocena jest komponentem oceny zaliczeniowej. |
W cyklu 2022/23_Z:
Zajęcia prowadzone są w formule ćwiczeń, która zakłada aktywność studentów. Wykładowca na kilku pierwszych zajęciach wprowadza studentów w specyfikę kierunku. Studenci następnie są zobowiązani do aktywnego przygotowywania się na zajęcia. Na podstawie wyznaczonych lektur, wskazanej literatury fachowej i samodzielnie wyszukanych publikacji naukowych przygotowują referaty, prezentacje i prace pisemne, z których ocena jest komponentem oceny zaliczeniowej. |
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia prowadzone są w formule ćwiczeń, która zakłada aktywność studentów. Wykładowca na kilku pierwszych zajęciach wprowadza studentów w specyfikę kierunku. Studenci następnie są zobowiązani do aktywnego przygotowywania się na zajęcia. Na podstawie wyznaczonych lektur, wskazanej literatury fachowej i samodzielnie wyszukanych publikacji naukowych przygotowują referaty, prezentacje i prace pisemne, z których ocena jest komponentem oceny zaliczeniowej. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zajęcia prowadzone są w formule ćwiczeń, która zakłada aktywność studentów. Wykładowca na kilku pierwszych zajęciach wprowadza studentów w specyfikę kierunku. Studenci następnie są zobowiązani do aktywnego przygotowywania się na zajęcia. Na podstawie wyznaczonych lektur, wskazanej literatury fachowej i samodzielnie wyszukanych publikacji naukowych przygotowują referaty, prezentacje i prace pisemne, z których ocena jest komponentem oceny zaliczeniowej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Praca w bezpośrednim kontakcie / udział bezpośredni 30 godz. – uczestnictwo w zajęciach, konsultacje, zaliczenie zajęć itp..
Praca własna / 30 godzin – samodzielne przygotowanie się do zaliczenia, samodzielna lektura, przygotowanie i prezentacja pracy, przygotowanie się do zajęć.
Suma godzin: 60 = 2 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 30 godz. | W cyklu 2024/25_Z: Praca w bezpośrednim kontakcie / udział bezpośredni 30 godz. – uczestnictwo w zajęciach, konsultacje, zaliczenie zajęć itp..
Praca własna / 30 godzin – samodzielne przygotowanie się do zaliczenia, samodzielna lektura, przygotowanie i prezentacja pracy, przygotowanie się do zajęć.
Suma godzin: 60 = 2 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 30 godz. | W cyklu 2022/23_Z: Praca w bezpośrednim kontakcie / udział bezpośredni 30 godz. – uczestnictwo w zajęciach, konsultacje, zaliczenie zajęć itp..
Praca własna / 30 godzin – samodzielne przygotowanie się do zaliczenia, samodzielna lektura, przygotowanie i prezentacja pracy, przygotowanie się do zajęć.
Suma godzin: 60 = 2 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 30 godz.
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
W09 - student/ka (1) definiuje podstawowe terminy dotyczące filozofii, etyki oraz ODKiŚ (2) nazywa, a zarazem (3) rozumie zależności między ww. oraz fakty i pojęcia w odniesieniu do norm etycznych, związane z ODKiŚ;
U02 – student/ka (4) posługuje się językiem specjalistycznym z zakresu ODKiŚ, a także (5) potrafi stosować odpowiednią terminologię stosowaną w ochronie dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego.
Kryteria oceniania
Efekt W09:
- dostateczny/3 – posiada (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) podstawową wiedzę z zakresu najważniejszych nurtów i koncepcji filozoficznych, a zarazem wykazuje znajomość (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) pojęć i faktów w obszarze norm etycznych obowiązujących w ochronie środowiska przyrodniczego oraz ochronie zabytków;
- dobry/4 – posiada podstawową wiedzę z zakresu najważniejszych nurtów i koncepcji filozoficznych, a zarazem wykazuje znajomość pojęć i faktów w obszarze norm etycznych obowiązujących w ochronie środowiska przyrodniczego oraz ochronie zabytków;
- bardzo dobry/5 – posiada pełną wiedzę z zakresu najważniejszych nurtów i koncepcji filozoficznych, a zarazem wykazuje pełną znajomość głównych pojęć i faktów w obszarze norm etycznych obowiązujących w ochronie środowiska przyrodniczego oraz ochronie zabytków.
Efekt U03:
- dostateczny/3 – posiada (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) umiejętność posługiwania się – na poziomie podstawowym - językiem specjalistycznym, a także (z pomocą i podpowiedzią nauczyciela) umiejętność stosowania podstawowej - właściwej terminologii używanej w ochronie dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego;
- dobry / 4 – posiada umiejętność posługiwania się – na poziomie podstawowym - językiem specjalistycznym, a także umiejętność stosowania podstawowej - właściwej terminologii używanej w ochronie dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego;
- bardzo dobry / 5 – posiada biegłą umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym, a także umiejętność płynnego i obszernego stosowania właściwej terminologii używanej w ochronie dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Gadecki B., 2019, Objaśnienie podstawowych pojęć związanych z przedmiotem badań – rozdział / fragment on-line - https://www.ksiegarnia.beck.pl/media/product_custom_files/1/2/12242-ochrona-podwodnego-dziedzictwa-kultury-aspekty-prawnokarne-i-kryminologiczne-bartlomiej-gadecki-darmowy-fragment.pdf
Gebuza A., 2019, Ewolucja pojęcia dóbr kultury w konwencjach UNESCO - https://doi.org/10.34616/23.19.058
Lewicki, J., 2016. Razem czy osobno, czyli o potrzebie zintegrowanej ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego w działalności urzędów konserwatorskich. „Ochrona Dziedzictwa Kulturowego”, [online] Nr 1, s. 85–92. Dostępny w: http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-b942b50a-ad8b-485d-bc8c-311b81e6b2c6
Szmygin B. (red.), 2015, Vademecum Konserwatora Zabytków. Międzynarodowe Normy Ochrony Kultury, Warszawa – PKN ICOMOS - http://bc.pollub.pl/Content/12727/PDF/vaddemecumpl.pdf
Zapłata R., Juszczyk K., Stereńczak K., 2021, Zrównoważony rozwój – obszary leśne i dziedzictwo kulturowe, [w:] Dziedzictwo kulturowe w kontekście wyzwań zrównoważonego rozwoju, red. M. Pawleta, A. Marciniak, Kraków, s. 155-189.
Literatura uzupełniająca:
Lewicki J., 2014, "Nowy kierunek kształcenia konserwatorskiego, czyli o udanym połączeniu ochrony zabytków z ochroną przyrody", s. 87-98 - http://bc.pollub.pl/Content/7894/PDF/nauczanie.pdf
Rakoczy B., 2015, Ochrona lasu jako zabytku w prawie polskim / rozdział on-line - https://www.ksiegarnia.beck.pl/media/product_custom_files/1/3/13084-ochrona-dziedzictwa-kulturalnego-i-naturalnego-perspektywa-prawna-i-kryminologiczna-bartlomiej-gadecki-darmowy-fragment.pdf
Zalasińska K., 2020, Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Komentarz, Warszawa – on-line darmowe fragmenty - https://www.ksiegarnia.beck.pl/19325-ustawa-o-ochronie-zabytkow-i-opiece-nad-zabytkami-komentarz-katarzyna-zalasinska#opis
Zapłata R., Bałazy R., Lewicki J., Zawiła-Niedźwiecki T. 2015. Dziedzictwo kulturowe w lasach. Zabytki architektury, przemysłu, historyczne fortyfikacje i zasoby archeologiczne. Trudne wyzwania i interdyscyplinarne strategie ochrony, [w:] Materiały trzeciego panelu ekspertów w ramach prac nad Narodowym Programem Leśnym. Dziedzictwo. Lasy i gospo-darka leśna w kulturze i dziedzictwie narodowym, red. D. J. Gwiazdowicz, K. Rykowski. Sę-kocin Stary, xxx Instytut Badawczy Leśnictwa, 340-353 - https://www.researchgate.net/publication/301215643_Dziedzictwo_kulturowe_w_lasach_Zabytki_architektury_przemyslu_historyczne_fortyfikacje_i_zasoby_archeologiczne_Trudne_wyzwania_i_interdyscyplinarne_strategie_ochrony
* Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach.
W cyklu 2021/22_Z:
E. Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007. |
W cyklu 2022/23_Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Gadecki B., 2019, Objaśnienie podstawowych pojęć związanych z przedmiotem badań – rozdział / fragment on-line - https://www.ksiegarnia.beck.pl/media/product_custom_files/1/2/12242-ochrona-podwodnego-dziedzictwa-kultury-aspekty-prawnokarne-i-kryminologiczne-bartlomiej-gadecki-darmowy-fragment.pdf Gebuza A., 2019, Ewolucja pojęcia dóbr kultury w konwencjach UNESCO - https://doi.org/10.34616/23.19.058 Krajowy program ochrony zabytków i opieki nad zabytkami nad zabytkami na lata 2019-2022 - http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20190000808/O/M20190808.pdf Lewicki, J., 2016. Razem czy osobno, czyli o potrzebie zintegrowanej ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego w działalności urzędów konserwatorskich. „Ochrona Dziedzictwa Kulturowego”, [online] Nr 1, s. 85–92. Dostępny w: http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-b942b50a-ad8b-485d-bc8c-311b81e6b2c6 Lewicki J., 2014, "Nowy kierunek kształcenia konserwatorskiego, czyli o udanym połączeniu ochrony zabytków z ochroną przyrody", s. 87-98 - http://bc.pollub.pl/Content/7894/PDF/nauczanie.pdf Mitkowska, A., Drapella-Hermansdorfer, A., 1982. Ochrona przyrody i ochrona zabytków - konflikt czy współdziałanie? Ochrona Zabytków, (3-4), s. 222–225 - http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-f90b53a2-eae2-4ceb-baaa-30a680e60a47 Rakoczy B., 2015, Ochrona lasu jako zabytku w prawie polskim / rozdział on-line - https://www.ksiegarnia.beck.pl/media/product_custom_files/1/3/13084-ochrona-dziedzictwa-kulturalnego-i-naturalnego-perspektywa-prawna-i-kryminologiczna-bartlomiej-gadecki-darmowy-fragment.pdf Szmygin B. (red.), 2015, Vademecum Konserwatora Zabytków. Międzynarodowe Normy Ochrony Kultury, Warszawa – PKN ICOMOS - http://bc.pollub.pl/Content/12727/PDF/vaddemecumpl.pdf Zapłata R., Juszczyk K., Stereńczak K., 2021, Zrównoważony rozwój – obszary leśne i dziedzictwo kulturowe, [w:] Dziedzictwo kulturowe w kontekście wyzwań zrównoważonego rozwoju, red. M. Pawleta, A. Marciniak, Kraków, s. 155-189. Franciszek, 2015, Encyklika Laudatio si’ - http://www.vatican.va/content/francesco/pl/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa znajomość najnowszej historii powszechnej. |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowa znajomość najnowszej historii powszechnej. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: