Sztuka nowoczesna WNHS-ODKS-SzNOWć
Podczas ćwiczeń studenci prowadzą dyskusję z grupą na temat wybranego tekstu, co stanowi idealną okazję do przepracowania i pełniejszego zrozumienia zawartej w nim problematyki. Dyskusję kontroluje prowadzący przedmiot, sprawdzając jej rozwój i przebieg.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student:
- posiada uporządkowaną wiedzę o sztuce polskiej końca XIX w., XX i XXI wieku
- ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi.
- orientuje się w przebiegu rozwoju relacji sztuki z polityką od końca XIX w. po czasy współczesne XXI w.
- zna fachowe słownictwo, specjalistyczną terminologią z zakresu
sztuki najnowszej
- ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- potrafi wykorzystać w praktyce naukowej wiedzę o sztuce końca XIX w., XX i XXI w.
- operuje fachowym słownictwem, specjalistyczną terminologią z zakresu sztuki najnowszej
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę dzieł sztuki z końca XIX w., XX i XXI w.
- potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę
- posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej.
KOMPETENCJE
Student:
- rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy
specjalistów w przypadku napotkanych trudności
- jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności.
- posiada kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego
postępowania w środowisku pracy i poza nim.
OPIS ECTS (2 pkt.)
Nakład pracy studenta:
30 godzin - udział w ćwiczeniach
30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym
zajęcia, przygotowanie się do zajęć oraz przygotowanie zadań
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:
1. obecności na zajęciach, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność; nieobecność w dniu przeprowadzenia grupowej dyskusji na temat wybranego tekstu nie może być nieusprawiedliwiona, konieczne jest wówczas dostarczenie usprawiedliwienia/ zwolnienia lekarskiego
2. pozytywnej oceny przyznanej za moderowanie grupowej dyskusji na temat wybranego tekstu oraz streszczenie tego tekst, które powinno liczyć od 5 500 do 6 000 znaków ze spacjami. Streszczenie należy dostarczyć prowadzącemu zajęcia tydzień po przeprowadzonej dyskusji.
W czasie pandemii zajęcia prowadzone są online w czasie rzeczywistym
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- Janusz Wałek, Przyczynki do Melancholii, w: Melancholia Jacka Malczewskiego, red. P. Juszkiewicz, Poznań 2002, s. 33-44.
- Stanisław Czekalski, Hermeneutyka Melancholii, czyli przypowieść o powstaniu malowanych przeciw obrazowi, w: ibidem, s. 81-103.
- Piotr Piotrowski, Od Melancholii do Żniwiarek, w: idem, Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007, s. 11-49.
- Piotr Piotrowski, Auschwitz versus Auschwitz, w: Sztuka według polityki, op. cit., 124-138.
- Piotr Piotrowski, Agorafobia po komunizmie, w: Sztuka według polityki, op. cit., 227-244
- Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999
- Timothy James Clark, Picasso i Prawda. Mural, w: Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku, red. J. Mytkowska i K. Szostkowska-Beylin, Warszawa 2019, s. 34-59.
- Dorota Jarecka, „Krajobraz jeden”. Grupa Krakowska i problem antyfaszyzmu, w: ibidem, s. 102-123.
- Piotr Słodkowski, Widzieć Arsenał! Napiętnowani jako świadectwo pozagładowej egzystencji Żydów polskich, w: Nigdy więcej, op. cit., s. 124-135.
- Lechosław Lameński, Szczep Rogate Serce, „Biuletyn Historii Sztuki” 1974, nr 3 (36), s. 302-322.
- Tomasz Gryglewicz, Bunt studencki marca 1968 w Krakowie i jego konsekwencje artystyczne, „Quart” 2011, nr 3, s. 64-71.
- M. Jachuła, Grupa Malarzy Realistów, w: Figury i figuracje, red. M. Kitowska Łysiak i in., Warszawa 2006, s. 321-330.
- Wiktoria Szczupacka, Retrospektywa kontra archiwum, „Szum” 2018, nr 21, s. 94-99.
- Ewa Toniak, Zaczarowana historia albo o antytezowaniu abstrakcji, „Szum” 2018, nr 21, 100-107.
- Jarosław Jakimczyk, Wprowadzenie, w: tenże, Najweselszy barak w obozie. Tajna policja komunistyczna jako krytyk artystyczny i kurator sztuki w PRL, Warszawa 2015, s. 15-58.
- Paweł Rojek, Sztuka, prawica, dialog. Trzy konserwatywne strategie wobec sztuki współczesnej, w: Pomiędzy nacjonalizmem a federalizmem. Literatura – religia – naród, Lublin 2019, s. 171-192.
- Ewa Sułek, Chłopak z pianinem. O sztuce i wojnie na Ukrainie, PWN 2018
- Andrzej Szczerski, Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, Kraków 2018
- Wojciech Włodarczyk, Artysta nowoczesny jako t.w., w: „Miejsce: studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI wieku” 2015 nr 1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: