Podstawy planowania przestrzennego w praktyce konserwatorskiej WNHS-ODKS-PPPKć
Semestr II – ćwiczenia (L – 30h)
1. Przygotowanie projektu decyzji o warunkach zabudowy z określeniem szczegółowym uwarunkowań ochrony dziedzictwa i zabytków – przygotowanie metodyczne i zakres podawanych treści
2. Sposoby formułowania szczegółowych ustaleń konserwatorskich w języku planistycznym, posługiwanie się zunifikowanym językiem graficznym
3. Kwerenda i przygotowanie analizy historycznej
4. Przygotowanie analizy formalno-prawnej
5. Przygotowanie analizy przestrzennej
6. Analiza zasady dobrego sąsiedztwa w praktyce
7. Formułowanie zasad ochrony konserwatorskiej w formule projektu decyzji o warunkach zabudowy.
Ćwiczenia obejmują wyjścia terenowe i omawianie uwarunkować oraz zaleceń konserwatorskich w lokalizacjach zabytkowych wybranych przez studentów lub prowadzącego.
W cyklu 2021/22_Z:
Semestr I – konwersatorium (Z – 30h) |
W cyklu 2021/22_L:
Semestr I – konwersatorium (Z – 30h) |
W cyklu 2022/23_L:
Semestr I – konwersatorium (Z – 30h) |
W cyklu 2023/24_L:
Semestr II – ćwiczenia (L – 30h) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedzy:
1. student ma uporządkowaną wiedzę na temat terminologii związanej z planowaniem przestrzennym i najważniejszych dokumentów planistycznych, które potrafi scharakteryzować.
2. Rozumie powiązania planowania przestrzennego z przemianami historycznymi i stylami architektonicznymi, ma podstawową wiedzę aby rozpoznać i scharakteryzować styl danego obiektu i określić ustalenia konserwatorskie do ochrony jego bryły i parametrów urbanistycznych;
3. Umie scharakteryzować rolę konserwatora w praktyce planistycznej.
umiejętności:
1. Posiada podstawową umiejętność korzystania z wielu źródeł historycznych dla wykonania analiz planistycznych;
2. Student potrafi przeanalizować kompozycję przestrzenną zabytku w różnych stylach i opisać jej podstawowe parametry i wskaźniki;
3. Potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w dziedzinie konserwacji i planowania przestzrennego.
kompetencji społecznych:
1. Staje się świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, szukania obiektów analogicznych stylowo, opierania się w pracy zawodowej na wykorzystywaniu wiedzy historycznej w praktyce konserwatorskiej i planistycznej.
2. Dostrzega relacje interdyscyplinarne wielu nauk, konieczność współpracy na tym polu z wieloma zawodami np. historykami, architektami, konserwatorami, prawnikami itp.
3. Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, przemian historycznych i regionalnych różnic w kształtowaniu się układów zabytkowych na przestrzeni czasu i zależnie od lokalizacji i określania ich w ustaleniach konserwatorskich
Kryteria oceniania
Ćwiczenie na ocenę w grupie 2-3 osobowej - przygotowanie wytycznych konserwatorskich i ustaleń szczegółowych parametrów urbanistycznych w lokalizacji nowej inwestycji w tkance zabytkowego miasta.
Weryfikacja osiąganych przez studenta efektów kształcenia polega na ocenie zadania praktycznego wykonywanego na zajęciach i weryfikacji listy obecności.
Kryteria oceny:
- na ocenę 2 (nast..): nie umie zaprezentować przyswojonego materiału lub jest on nie na temat; uzyskano mniej niż 50 % wymaganych punktów.
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje część przyswojonego materiału; uzyskano co najmniej 50 % wymaganych punktów.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje przyswojony materiał oraz potrafi go porównać; uzyskano co najmniej 65 wymaganych punktów.
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowany w trakcie zajęć materiał, potrafi go porównać i przeanalizować; uzyskano co najmniej 85 % wymaganych punktów.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Welc-Jędrzejewska J. (koordynator), Ewa Kulesza-Szerniewicz, Beata Makowska, Ewa Stieler, Elżbieta Jagielska, 2011: Problematyka ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. NID, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
1) Hełdak M., 2012: Decyzje planistyczne a przemiany krajobrazu kulturowego obszarów wiejskich, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław
2) Janikowski R., Krzysztofek K. (red.), 2009: Kultura a zrównoważony rozwój. PK UNESCO, Warszawa.
3) Kłosek-Kozłowska D., 2007: Ochrona wartości kulturowych miast a urbanistyka, Wyd. Oficyna Politechniki Warszawskiej, Warszawa
4) Królikowski J. (red.), 2010: Kultura przestrzeni gminy, Wyd. SGGW, Warszawa
5) Majdecki L. 1993, Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, Warszawa
6) Myczkowski Z. z zespołem, 2005: Zasady tworzenia parku kulturowego, zarządzania nim oraz sporządzania planu jego ochrony, opracowanie na zlecenie KOBIDZ, Kraków
7) Ustawy, rozporządzenia, zarządzenia, konwencje, dyrektywy dotyczące planowania przestrzennego i zabytków – pełny wykaz obowiązujących aktualnie przepisów prawnych jest przekazywany na zajęciach i co roku weryfikowany pod kątem aktualizacji i zmian w przepisach.
W cyklu 2021/22_Z:
1) Hełdak M., 2012: Decyzje planistyczne a przemiany krajobrazu kulturowego obszarów wiejskich, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław |
W cyklu 2021/22_L:
1) Hełdak M., 2012: Decyzje planistyczne a przemiany krajobrazu kulturowego obszarów wiejskich, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław |
W cyklu 2022/23_L:
1) Hełdak M., 2012: Decyzje planistyczne a przemiany krajobrazu kulturowego obszarów wiejskich, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław |
W cyklu 2023/24_L:
1) Hełdak M., 2012: Decyzje planistyczne a przemiany krajobrazu kulturowego obszarów wiejskich, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: