Podstawy konserwacji architektury i urbanistyki WNHS-ODKS-PKAiU2
Zajęcia mają charakter zajęć wykładowych i terenowych, zarówno w instytucjach związanych z ochroną zabytków jak i w konserwowanych i remontowanych budynkach i ich zespołach. Studenci będą oglądać i analizować efekty prac konserwatorskich i zwiedzać pracownie konserwatorskie w:
- Wydział Konserwacji ASP
- Muzeum w Łazienkach i Muzeum w Wilanowie, Muzeum Azji i Pacyfiku
- Stare i Nowe Miasto, Krakowskie przedmieście i Nowy Świat - efekty prac konserwatorskich.
- Urząd konserwatora Zabytków.
Zajęcia terenowe są planowane w proponowanych terminach: 1, 18, 25 III, 1,8, 15, 29 IV, 6,13, 20, 27 V,3,10,17 VI 2025. Uwaga – terminy mogą ulec zmianie. Dokładne godziny będą podawane przed zajęciami w zależności od możliwych terminów wyjść terenowych. W wypadku niemożności wyjścia w środy, po uzgodnieniu ze studentami możliwy jest inny termin zajęć terenowych.
Pogłębiane ematy:
1. Podstawowe pojęcia z konserwacji architektury - definicje, szczególnie konserwacja i restauracja, także podstawowe pojęcia z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Wpis do rejestru zabytków i do ewidencji - co jest chronione, różnice w podejściu projektowym.
2. Podstawowe pojęcia z planowania przestrzennego, w tym Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, studium uwarunkowań; Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego i studium uwarunkowań i ich rola w konserwacji architektury i urbanistyki.
3. Rodzaje badań i analiz zabytku architektury (z podziałem na badania nieniszczące i niszczące wg Marii Brykowskiej; szczególnie badania stratygraficzna obecność polichromii rodzaje, badania architektoniczne - wymogi, co wyjaśniają). + Kolejność prowadzenia prac projektowych w zabytku (tu wg rysunku z pracy J. Tajchmana).
4. Pomiary zabytków - metody, zakresy prac, wymogi oraz Wzmacnianie fundamentów i murów - metody omówienie, zalety i wady.
5. Problemy konserwatorskie elewacji oraz stolarka okienna i drzwiowa - rodzaje, metody konserwacji + Metody czyszczenia elewacji - zalety i wady.
6. Wzmacnianie konstrukcji i murów, izolacje, rodzaje prac konserwatorskich.
W cyklu 2024/25_L:
Zajęcia mają charakter zajęć wykładowych i terenowych, zarówno w instytucjach związanych z ochroną zabytków jak i w konserwowanych i remontowanych budynkach i ich zespołach. Studenci będą oglądać i analizować efekty prac konserwatorskich i zwiedzać pracownie konserwatorskie w: |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ODKiŚ1_W05 W zakresie poszczególnych specjalizacji w obszarze ochrony dóbr kultury i historii sztuki zna i rozumie elementarne fakty oraz zależności między nimi.
ODKiŚ1_W09 Ma elementarną wiedzę w zakresie najważniejszych nurtów i koncepcji filozofii europejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz rozumie zależności między nimi, a także rozumie elementarne fakty i pojęcia w obszarze norm etycznych obowiązujących w ochronie środowiska przyrodniczego oraz ochronie zabytków.
ODKiŚ1_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków.
Kryteria oceniania
Podstawą weryfikacji efektów uczenia się jest rozmowa o przerobionym materiale i test końcowy.
Opis ECTS [1 ECTS = 30-25 godz.]:
-praca w bezpośrednim kontakcie (uczestnictwo w zajęciach): 30 godz.
-praca własna (samodzielna lektura, przygotowanie do egzaminu): 20-30 godz.
suma godzin: 60-50=2 pkt. ECTS
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Podstawowa
- Zakładka ze strony NID Zabytki w Polsce - podpunkty dotyczące prac praktycznych w architekturze i zasad konserwatorskich oraz notatki z wykładów.
- Ochrona i konserwacja zabytków - podpunkty dotyczące prac praktycznych w architekturze i zasad konserwatorskich.
Uzupełniająca:
- Władysław Borusiewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Warszawa 1985.
- Edmund Małachowicz, Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2007.
- Vademecum konserwatora zabytków ze strony ICOMOS-u.
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
Większość zajęć będzie miała charakter zajęć terenowych., zarówno w instytucjach związanych z ochroną zabytków jak i w remontowanych budynkach i ich zespołach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: