Ochrona przyrody WNHS-ODKS-OP
1. Definicja ochrony środowiska i ochrony przyrody, motywy ochronne - 2 godz.
2. Historia ochrony przyrody i ewolucja idei - 2 godz.
3. Różnorodność biologiczna jako główny cel ochrony przyrody - 2 godz.
4. Biologiczne i humanistyczne przesłanki ochrony przyrody - 2 godz.
5. Ochrona in situ, ex situ, introdukcja, reintrodukcja, restytucja - polska praktyka - 2 godz.
6. Gatunki obce i inwazje przyrodnicze - 2 godz.
7. Ochrona obszarowa - 2 godz.
8. Ochrona indywidualna ochrona gatunkowa - 2 godz.
9. Problemy dotyczące realizacji ochrony przyrody - 2 godz.
10. Konflikty ekologiczne – przyczyny, sposoby ich rozwiązania - 2 godz.
11. Turystyka a ochrona przyrody - 2 godz.
12. Podmioty ochrony przyrody (organy, instytucje, ruchy i organizacje ekologiczne) - 2 godz.
13. Polskie prawo dotyczące ochrony przyrody (wybrane ustawy, rozporządzenia i akty prawa miejscowego) - 2 godz.
14. Konwencje międzynarodowe i deklaracje w sprawie ochrony bioróżnorodności - 4 godz.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 – identyfikuje podstawowe procesy wpływające na różnorodność biologiczną,
EK_2 – wyjaśnia zależności między ochroną przyrody a innymi dyscyplinami nauk przyrodniczych,
EK_3 – zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody
Umiejętności:
EK_4 – dobiera materiały źródłowe dotyczące ochrony przyrody,
EK_5 – analizuje informacje dotyczące ochronie przyrody
Kompetencje:
EK_6 - jest otwarty na argumenty w kwestii sposobu ochrony przyrody,
ECTS:
udział w zajęciach - 30
przygotowanie do zajęć - 40
przygotowanie do zaliczenia - 20
SUMA GODZIN 90 [90 : 30 (25) = 3]
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność i aktywność na zajęciach wg skali:
15-14 = 5
13 = 4,5
12-11 = 4
10 = 3,5
9-7 = 3
6-0 = 2
(w przypadku mniejszej liczby zrealizowanych zajęć skala ulegnie zmianie na końcu semestru)
2. ocena z egzaminu (2-5).
Ocena końcowa jest średnią oceny z obecności na zajęciach i oceny z egzaminu końcowego.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Czartoszewski J. W., (red.), 2003, Konflikty społeczno-przyrodnicze, Verbinum, Warszawa.
Latawiec M, 2011, Analiza historyczna ustawowych form ochrony przyrody w Polsce, Warszawa
Latawiec M., 2017, Idea ochrony przyrody a Raport Brundtland, w: R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, Warszawa, 85-98.
Dobrzański G., Dobrzańska B., Kiełczewski D., 1997, Ochrona środowiska przyrodniczego. Białystok.
Górka K., Poskrobko B., Radecki W., 2001, Ochrona środowiska. Problemy społeczne, ekonomiczne i prawne. Warszawa.
Grzegorczyk M, (red.), 2007, Integralna ochrona przyrody, Kraków.
Macnaghten P., Urry J., 2005, Alternatywne przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie i społeczeństwie, Warszawa.
Pullin A. S., 2005, Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Warszawa.
Radziejowski J. 2011, Obszary chronionej przyrody. Historia, stan obecny, wyzwania przyszłości, Warszawa
Symonides E., 2014, Ochrona przyrody, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: