Międzynarodowe prawo ochrony środowiska WNHS-ODKS-MPOŚ
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=40059
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=23064 (w cyklu 2021/22_L)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=23064 (w cyklu 2022/23_L)
Założenia:
Przedstawienie zagadnień dotyczących ochrony środowiska regulowanych w prawie międzynarodowym oraz wpływu tego prawa na prawo krajowe.
Cel wykładu:
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawami prawnymi ochrony środowiska w ujęciu międzynarodowym.
Zakres zagadnień omawianych podczas wykładu dotyczących kwestii ogólnych:
- relacja prawa międzynarodowego do prawa krajowego i unijnego
- rozwój międzynarodowego prawa ochrony środowiska
- instytucje międzynarodowe zajmujące się ochroną środowiska
- międzynarodowe instrumenty ochrony środowiska
oraz kwestii dotyczących ochrony poszczególnych komponentów środowiska: atmosfery i klimatu, różnorodności biologicznej oraz dotyczące gospodarowania odpadami.
W cyklu 2021/22_L:
Założenia: Cel wykładu: Zakres zagadnień omawianych podczas wykładu dotyczących kwestii ogólnych: |
W cyklu 2022/23_L:
Założenia: Cel wykładu: Zakres zagadnień omawianych podczas wykładu dotyczących kwestii ogólnych: |
W cyklu 2023/24_L:
Założenia: Cel wykładu: Zakres zagadnień omawianych podczas wykładu dotyczących kwestii ogólnych: |
W cyklu 2024/25_L:
Założenia: Cel wykładu: Zakres zagadnień omawianych podczas wykładu dotyczących kwestii ogólnych: |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A. Wiedza
1. Zna cechy szczególne międzynarodowego prawa ochrony środowiska i potrafi interpretować jego regulacje
2. Rozumie i wyjaśnia związki i zależności między międzynarodowym prawem ochrony środowiska a prawem krajowym
B. Umiejętność
3. Potrafi wskazać i scharakteryzować instrumenty prawa międzynarodowego w ograniczaniu antropopresji
4. Potrafi przyporządkować instrumenty prawa międzynarodowego do zdefiniowanej sytuacji
5. Potrafi wymienić i scharakteryzować działalność instytucji międzynarodowych zajmujących się ochroną środowiska
C. Kompetencje społeczne
5. Ma świadomość znaczenia międzynarodowych norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska
6. Potrafi pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Opis ECTS:
aktywność Studenta liczba godzin/nakład pracy
udział w wykładzie 30
konsultacje 10
praca własna nad aktami 15
przygotowanie do egzaminu 20
SUMA GODZIN 75
LICZBA ECTS 3
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
ocena niedostateczna
A. Wiedza
1. Nie zna cech szczególnych prawa międzynarodowego ochrony środowiska i nie potrafi interpretować jego regulacji
2. Nie zna relacji i zależności między międzynarodowym prawem ochrony środowiska a prawem krajowym
B. Umiejętności
3. Nie potrafi scharakteryzować instrumentów prawa międzynarodowego w ograniczaniu antropopresji
4. Nie potrafi przyporządkować instrumentów prawa międzynarodowego do zdefiniowanej sytuacji
5. Nie potrafi wymienić i scharakteryzować działalność instytucji międzynarodowych zajmujących się ochroną środowiska
C. Kompetencje
6. Nie ma świadomości znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska
7. Nie potrafi pracować indywidualnie oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej
ocena dostateczna:
A. Wiedza
1. Zna podstawowe cechy szczególnych prawa międzynarodowego ochrony środowiska i dostatecznie potrafi interpretować jego regulacje
2. Słabo zna relacje i zależności między międzynarodowym prawem ochrony środowiska a prawem krajowym
B. Umiejętności
3. Charakteryzuje ogólnie podstawowe instrumenty prawa międzynarodowego w ograniczaniu antropopresji
4. Potrafi przyporządkować podstawowe instrumenty prawa międzynarodowego do zdefiniowanej sytuacji
5. Wymienia i scharakteryzuje ogólnie działalność najbardziej znanych instytucji międzynarodowych zajmujących się ochroną środowiska
C. Kompetencje
6. Ma dostateczną świadomość znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska
7. Dostatecznie potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać zespołowo
Ocena dobra:
A. Wiedza
1. Zna cechy szczególnych prawa międzynarodowego ochrony środowiska i potrafi interpretować jego regulacje
2. Zna podstawowe relacje i zależności między międzynarodowym prawem ochrony środowiska a prawem krajowym
B. Umiejętności
3. Charakteryzuje podstawowe instrumenty prawa międzynarodowego w ograniczaniu antropopresji
4. Potrafi przyporządkować instrumenty prawa międzynarodowego do zdefiniowanej sytuacji
5. Wymienia i scharakteryzuje działalność najbardziej znanych instytucji międzynarodowych zajmujących się ochroną środowiska
C. Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia prawa międzynarodowego ochrony środowiska dla ochrony środowiska, zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności
7. Potrafi dobrze pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz potrafi współdziałać w pracy zespołowej
ocena bardzo dobra:
A. Wiedza
1. Bardzo dobrze zna cechy szczególne prawa międzynarodowego ochrony środowiska i potrafi interpretować jego regulacje
2. Zna podstawowe relacje i zależności między międzynarodowym prawem ochrony środowiska a prawem krajowym
B. Umiejętności
3. Szczegółowo charakteryzuje instrumenty prawa międzynarodowego w ograniczaniu antropopresji, umie ocenić ich adekwatność skuteczność
4. Potrafi przyporządkować instrumenty prawa międzynarodowego do zdefiniowanej sytuacji i wskazać prawidłowe rozwiązanie określonego problemu
5. Wymienia i scharakteryzuje działalność instytucji międzynarodowych zajmujących się ochroną środowiska - rozumie ich rolę i znaczenie w ochronie środowiska
C. Kompetencje
6. Ma wysoką świadomość znaczenia regulacji międzynarodowych dla realizacji ochrony środowiska, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie aspektu prawnego
7. Sprawnie pracuje indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziała w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Konwencja o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r.
Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, sporządzona w Bazylei dnia 22 marca 1989 r.
Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzona w Nowym Jorku dnia 9 maja 1992 r.
Konwencja o różnorodności biologicznej, sporządzona w Rio de Janeiro dnia 5 czerwca 1992 r.
Konwencja o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, sporządzona w Aarhus dnia 25 czerwca 1998 r. (Dz.U. 2003 nr 78 poz. 706)
J. Ciechanowicz-McLean, Międzynarodowe prawo ochrony środowiska, lexisNexis 2001
M.M. Kenig-Witkowska, Międzynarodowe prawo środowiska. Wybrane zagadnienia systemowe, Warszawa 2011
W cyklu 2021/22_L:
Konwencja o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r. Dodatkowa literatura |
W cyklu 2022/23_L:
Konwencja o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r. Dodatkowa literatura |
W cyklu 2023/24_L:
Konwencja o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r. Dodatkowa literatura |
W cyklu 2024/25_L:
Konwencja o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r. Dodatkowa literatura |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
brak |
W cyklu 2022/23_L:
brak |
W cyklu 2023/24_L:
brak |
W cyklu 2024/25_L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: