Historia sztuki nowożytnej polskiej WNHS-ODKS-HSNPć
Zajęcia dotyczą sztuki polskiej epoki renesansu, baroku i klasycyzmu. Studenci zapoznają się z czołowymi dziełami sztuki tego okresu, w kontekście przemian politycznych, społecznych i kulturowych epoki. Poznają także działalność najwybitniejszych artystów tych epok. Studenci przy okazji mają możliwość ugruntowania terminologii z zakresu architektury, malarstwa i rzeźby.
Obiekty omawiane są także pod kątem ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce z uwzględnieniem problematyki konserwacji i archeologii oraz zależności między nimi.
Podczas zajęć studenci nabywają umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do interpretowania i analizowania zabytków. Przyswajają także
umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat dóbr kultury, oraz konstruowania wypowiedzi na temat dzieł sztuki i ochrony dóbr kultury.
W cyklu 2021/22_L:
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami sztuki polskiej w okresie od początku XVI wieku do połowy wieku XIX, czyli obejmującymi epokę nowożytną. Do zagadnień tych należą najważniejsze problemy z plastyki, rzeźby i architektury nowożytnej, obejmujące również twórczość najwybitniejszych artystów działających w tym okresie. Studenci poznają dzieła sztuki pod kątem faktografii, reprezentowanych stylów, i ewentualnych źródeł inspiracji, jak również pod kątem treści ideowych dzieł sztuki. |
W cyklu 2022/23_Z:
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami sztuki polskiej w okresie od początku XVI wieku do połowy wieku XIX, czyli obejmującymi epokę nowożytną. Do zagadnień tych należą najważniejsze problemy z plastyki, rzeźby i architektury nowożytnej, obejmujące również twórczość najwybitniejszych artystów działających w tym okresie. Studenci poznają dzieła sztuki pod kątem faktografii, reprezentowanych stylów, i ewentualnych źródeł inspiracji, jak również pod kątem treści ideowych dzieł sztuki. |
W cyklu 2023/24_Z:
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami sztuki polskiej w okresie od początku XVI wieku do połowy wieku XIX, czyli obejmującymi epokę nowożytną. Do zagadnień tych należą najważniejsze problemy z plastyki, rzeźby i architektury nowożytnej, obejmujące również twórczość najwybitniejszych artystów działających w tym okresie. Studenci poznają dzieła sztuki pod kątem faktografii, reprezentowanych stylów, i ewentualnych źródeł inspiracji, jak również pod kątem treści ideowych dzieł sztuki. Zagadnienia omawiane są także pod kątem problematyki konserwatorskiej. |
W cyklu 2024/25_Z:
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami sztuki polskiej w okresie od początku XVI wieku do połowy wieku XIX, czyli obejmującymi epokę nowożytną. Do zagadnień tych należą najważniejsze problemy z plastyki, rzeźby i architektury nowożytnej, obejmujące również twórczość najwybitniejszych artystów działających w tym okresie. Studenci poznają dzieła sztuki pod kątem faktografii, reprezentowanych stylów, i ewentualnych źródeł inspiracji, jak również pod kątem treści ideowych dzieł sztuki. Zagadnienia omawiane są także pod kątem problematyki konserwatorskiej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 2 ECTS
30 godzin pracy w sali w bezpośrednim kontakcie z wykładowcą
30 godzin pracy wlasnej studenta w tym lektura opracowań do referatu
Razem: 60 godzin. : 30 godzin =2 pkt ECTS
| W cyklu 2024/25_Z: 2 ECTS
30 godzin pracy w sali w bezpośrednim kontakcie z wykładowcą
30 godzin pracy wlasnej studenta w tym lektura opracowań do referatu
Razem: 60 godzin. : 30 godzin =2 pkt ECTS
| W cyklu 2022/23_Z: 2 ECTS
30 godzin pracy w sali
30 godzin pracy wlasnej
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA.
ODKiŚ1_W03: Absolwent zna i rozumie elementarne fakty i pojęcia z zakresu ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce z uwzględnieniem problematyki konserwacji i restauracji dzieł sztuki. Ma wiedzę o o rozwoju sztuki nowożytnej w Polsce.
UMIEJĘTNOŚCI.
ODKiŚ1_U01: Absolwent potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków.
ODKiŚ1_U09: Absolwent posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat dóbr kultury, a także konstruować logiczne wypowiedzi na temat ochrony dóbr kultury.
2 ECTS: 30 godzin zajęć z udziałem wykładowcy w bezpośrednim kontakcie i 30 godzin samodzielnej pracy studenta, w tym lektura książek i przygotowanie się do referatu.
60 godzin : 30 godz. = 2 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę. Ocenę otrzymuje się na podstawie samodzielnie przygotowanego referatu (jednego lub dwóch w zależności od liczebności grupy).
Na ocenę bardzo dobrą:
Student sprawnie i erudycyjnie prezentuje referat na zadany temat, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Płynnie prezentuje własne poglądy i opinie na zadany temat.
Na ocenę dobrą:
Student wymienia większość elementarnych faktów i pojęć dotyczących zadanego tematu. Student poprawnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków.
Prezentuje poprawnie własne poglądy i opinie na temat dóbr kultury, a także poprawnie konstruuje logiczne wypowiedzi na temat ochrony dóbr kultury.
Na ocenę dostateczną:
Student na poziomie dostatecznym wymienia elementarne fakty i pojęcia związane z zadanym referatem w oparciu o jedną publikację. Absolwent dostatecznie wykorzystuje wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. Nie umie zaprezentować własnych poglądów i opinii na temat dóbr kultury.
Literatura
Literatura podstawowa:
Sztuka świata, t. 7 i 8, wyd. Arkady, Warszawa 1994
Sztuka polska, t. 3, 4, 5, wyd. Arkady, Warszawa 1993 i Warszawa 2006
Literatura uzupełniająca:
J. Ostrowski, Portret w dawnej Polsce, Warszawa 2019
A. Miłobędzki, Architektura polska XVII w., t.1-2, Warszawa 1980.
The Dictionary of art, ed. J. Turner, New York 1998.
K. Mikocka-Rachubowa, Rzeźba włoska w Polsce około 1770-1830, t. 1-2, Warszawa 2016.
K. Mikocka-Rachubowa, Andre Le Brun, t. 1-2, Warszawa 2010.
A. Bernatowicz, Malarze w Warszawie czasów Stanisława Augusta, Warszawa 2016.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Wymagania wstępne: podstawowa znajomości historii powszechnej, znajomość historii sztuki wcześniejszych epok. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wymagania wstępne: podstawowa znajomości historii powszechnej, znajomość historii sztuki wcześniejszych epok. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wymagania wstępne: podstawowa znajomości historii powszechnej, znajomość historii sztuki wcześniejszych epok. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. |
W cyklu 2024/25_Z:
Wymagania wstępne: podstawowa znajomości historii powszechnej, znajomość historii sztuki wcześniejszych epok. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: