Historia sztuki XIX-XXI wiek WNHS-ODKS-HS19/21
Przedmiotem zajęć będzie przedstawienie wybranych zjawisk zachodzących w sztuce XIX, XX i XXI wieku, wraz z kontekstem politycznym i społecznym. Zajęcia mają na celu zapoznanie studentki/studenta z podstawową wiedzą o dokonujących się zmianach w polu sztuki nowoczesnej i współczesnej, z uwzględnieniem plastyki europejskiej XIX-XXI wieku w tym sztuki na terenie Polski. Sztuki amerykańskiej XX-XXI wieku. Przedstawiona zostanie faktografia dotycząca najważniejszych zjawisk artystyczny, jednocześnie nacisk kładziony będzie na zrozumienie specyfiki poszczególnych tendencji oraz ich wzajemnych powiązań.
METODA
Wykład problemowy, zajęcia w terenie przed obiektami i dziełami sztuki.
W cyklu 2021/22_Z:
Przedmiotem zajęć będzie przedstawienie wybranych zjawisk zachodzących w sztuce XIX, XX i XXI wieku, wraz z kontekstem politycznym i społecznym. Zajęcia mają na celu zapoznanie studentki/studenta z podstawową wiedzą o dokonujących się zmianach w polu sztuki nowoczesnej i współczesnej, z uwzględnieniem plastyki europejskiej XIX-XXI wieku w tym sztuki na terenie Polski. Sztuki amerykańskiej XX-XXI wieku. Przedstawiona zostanie faktografia dotycząca najważniejszych zjawisk artystyczny, jednocześnie nacisk kładziony będzie na zrozumienie specyfiki poszczególnych tendencji oraz ich wzajemnych powiązań. METODA |
W cyklu 2022/23_L:
Przedmiotem zajęć będzie przedstawienie wybranych zjawisk zachodzących w architekturze polskiej końca XVIII, XIX i XX wieku, wraz z kontekstem politycznym i społecznym. Zajęcia mają na celu zapoznanie studentki/studenta z podstawową wiedzą o dokonujących się zmianach w polu architektury nowoczesnej i współczesnej. Przedstawiona zostanie faktografia dotycząca najważniejszych zjawisk artystycznych, jednocześnie nacisk kładziony będzie na zrozumienie specyfiki poszczególnych tendencji oraz ich wzajemnych powiązań. Zajęcia odbywają się w terenie przed zabytkami architektury końca XVIII w. – XX w. |
W cyklu 2023/24_L:
Przedmiotem zajęć będzie przedstawienie wybranych zjawisk zachodzących w architekturze polskiej końca XVIII, XIX i XX wieku, wraz z kontekstem politycznym i społecznym. Zajęcia mają na celu zapoznanie studentki/studenta z podstawową wiedzą o dokonujących się zmianach w polu architektury nowoczesnej i współczesnej. Przedstawiona zostanie faktografia dotycząca najważniejszych zjawisk artystycznych, jednocześnie nacisk kładziony będzie na zrozumienie specyfiki poszczególnych tendencji oraz ich wzajemnych powiązań. Zajęcia odbywają się w terenie przed zabytkami architektury końca XVIII w. – XX w. -21 II, 28 II, 6, 13, 20, 27 III, 3, 10,17, 24 IV, 1, 8, 15, 22, 29 V, 5,12 VI 2024. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Udział w zajęciach 30 godzin
praca własna z literaturą ok. 15 godzin
przygotowanie do egzaminu ok. 15 godzin
SUMA GODZIN ok. 75 godzin
WIEDZA
Absolwent ma podstawową wiedzę o najważniejszych zjawiskach w architekturze europejskiej (w tym polskiej) i amerykańskiej w XIX i XX wieku.
Kryteria oceniania
ZALICZENIE ZAJĘĆ
Egzamin ustny
SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE EGZAMINU I UZYSKANIA ZALICZENIA
1. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na zajęciach (dopuszczam dwie nieobecności bez konsekwencji)
W przypadkach indywidualnych (zdrowotnych i losowych), zgłoszonych w pierwszym możliwym terminie po ich zaistnieniu (także drogą mailową), możliwe jest ustalenie indywidualnych kryteriów obecności. Przy więcej niż 2 nieusprawiedliwionych nieobecnościach student może nie zostać dopuszczony do egzaminu.
2. Egzamin składa się z dwóch części - pierwszą jest rozpoznanie reprodukcji na podstawie udostępnionej wcześniej prezentacji wybranych dzieł.
W przypadku niepełnych danych (wymagane to: autor imię i nazwisko, tytuł, rok) przyznawane jest po 1/3 punktu, w przypadku niepodania autora pracy 0 pkt niezależnie od pozostałych informacji.
Materiał do "slajdówki" https://1drv.ms/b/s!AjY-ZoSJ8c0moPoz7LPqpMi6sR-9OA
Do zaliczenia tej części wymagane jest uzyskanie 75%
3. Część drugą egzaminu stanowi wypowiedź polegająca na omówieniu problemowej tezy dotyczącej przedmiotu zajęć na podstawie informacji przekazanych podczas wykładów oraz na podstawie literatury obowiązkowej.
W wypowiedzi ustnej studentka/student musi wykazać się umiejętnością:
- chronologicznego umieszczenia w czasie wskazanego kierunku w sztuce (np. impresjonizm, styl międzynarodowy, konceptualizm)
- wskazać jego podstawowe cechy charakterystyczne
- wymienić najważniejszych przedstawicieli oraz najważniejsze dzieła
Na ocenę bdb studentka/student musi potrafić również wyjaśnić genezę kierunku, wskazać zależności z innymi kierunkami (np. dokonać porównania dwóch kierunków), omówić jego specyfikę i znaczenie w sztuce XIX i XX wieku.
Kryteria oceniania:
Podstawą oceny jest materiał przekazany podczas wykładów oraz poznany samodzielnie przez studenta na podstawie samodzielnej lektury.
Wiedza:
ocena 2 (ndst.): student nie zna podstawowej terminologii; nie ma znajomości podstawowych problemów współczesnej sztuki XIX i XX wieku i nie potrafi umieścić ich w układzie historycznym; nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów sztuki XIX i XX wieku.
ocena 3 (dst.): student zna podstawowym stopniu terminologię; ma podstawową wiedzę o kierunkach rozwoju sztuki XIX i XX wieku.
ocena 4 (db.): student zna podstawową terminologię; ma orientację w podstawowych zagadnieniach sztuki XIX i XX wieku i potrafi je, w ogólnym stopniu, umieścić w układzie chronologicznym.
ocena 5 (bdb.): student zna terminologię; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; ma wiedzę na temat najważniejszych zagadnień sztuki XIX i XX wieku i ich chronologii. Jego wiedza oparta jest zarówno o tok wykładów, jak i literaturę przedmiotu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
Sztuka świata t. 8-10 (sztuka w tym architektura europejska i amerykańska).
David Cottington, Sztuka nowoczesna. Krótkie wprowadzenie, tłum. Jarosław Pawłowski, Łódź 2017.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (pozycje nieobowiązkowe, dla zainteresowanych poszczególnymi problemami)
Dantini Michele, Sztuka współczesna, Warszawa 2007.
Kotula Adam, Krakowski Piotr, Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa 1972, 1978 (opracowanie ogólne).
Krakowski Piotr, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981.
Marchetti Franceska Castri red., Malarstwo amerykańskie, Warszawa 2005.
Piotrowski Piotr, Awangarda w cieniu Jałty: sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Poznań 2005.
Richardson Tony, Stangos Nikos, Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980.
W cyklu 2021/22_Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Sztuka świata t. 8-10 (sztuka w tym architektura europejska i amerykańska). David Cottington, Sztuka nowoczesna. Krótkie wprowadzenie, tłum. Jarosław Pawłowski, Łódź 2017. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (pozycje nieobowiązkowe, dla zainteresowanych poszczególnymi problemami) Maja Fowkes, Reuben Fowkes, Central and Eastern European Art. Since 1950 World of Art, London 2020. Dantini Michele, Sztuka współczesna, Warszawa 2007. Kotula Adam, Krakowski Piotr, Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa 1972, 1978 (opracowanie ogólne). Krakowski Piotr, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981. Marchetti Franceska Castri red., Malarstwo amerykańskie, Warszawa 2005. Piotrowski Piotr, Awangarda w cieniu Jałty: sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Poznań 2005. Richardson Tony, Stangos Nikos, Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980. |
W cyklu 2022/23_L:
Stanisław Lorenz, Andrzej Rottermund, Klasycyzm w Polsce, Warszawa 1984. |
W cyklu 2023/24_L:
Stanisław Lorenz, Andrzej Rottermund, Klasycyzm w Polsce, Warszawa 1984. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
W cyklu 2022/23_L:
Zajęcia terenowe są planowane są w następujących terminach: 15, 22, 29 III, 12,19, 26 IV, 10, 17, 24, 31 V, 7 VI. Dokładne godziny będą podawane przed zajęciami w zależności od możliwych terminów wyjść terenowych. W wypadku niemożności wyjścia w środy, po uzgodnieniu ze studentami możliwy jest inny termin zajęć terenowych. |
W cyklu 2023/24_L:
Zajęcia terenowe są planowane są w następujących terminach: 21 II, 28 II, 6, 13, 20, 27 III, 3, 10,17, 24 IV, 1, 8, 15, 22, 29 V, 5,12 VI 2024. Dokładne godziny będą podawane przed zajęciami w zależności od możliwych terminów wyjść terenowych. W wypadku niemożności wyjścia w środy, po uzgodnieniu ze studentami możliwy jest inny termin zajęć terenowych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: