Historia sztuki średniowiecznej WNHS-ODKS-HSŚ
Podczas wykładu zaprezentowane zostaną najważniejsze dzieła architektury sakralnej, malarstwa, rzeźby i rzemiosła artystycznego od schyłku cesarstwa rzymskiego, przez renesans karoliński, sztukę Ottonów, sztandarowe dzieła romanizmu i gotyku, w tym gotyku międzynarodowego. Studenci poznają różnice pomiędzy architekturą romańską a gotyckimi katedrami, także rozwój tych stylów w krajach europejskich w kontekście historycznym i społecznym. Wykład kończy się zarysem dzieł późnośredniowiecznej sztuki burgundzkiej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
2 pkt ECTS to 30 h uczestnictwa studentów w wykładzie oraz 30 godzin lektury zadanych tekstów.
Student zna i rozumie elementarne fakty i pojęcia z zakresu ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce z uwzględnieniem problematyki konserwacji i archeologii oraz zależności między nimi. W tym ma wiedzę o rozwoju sztuki od starożytności do współczesności.
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. Jest gotowy do brania odpowiedzialności za dziedzictwo minionych epok. Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat dóbr kultury, a także skonstruować logiczne wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym na temat ochrony dóbr kultury oraz przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami. Ma poczucie odpowiedzialności za dziedzictwo minionych epok.
Kryteria oceniania
Student ma obowiązek 100% uczestnictwa w wykładach. W przypadku nieobecności usprawiedliwienie jest możliwe po okazaniu stosownego zwolnienia lekarskiego lub innego rodzaju zaświadczenia/usprawiedliwienia.
Egzamin w formie ustnej obejmuje wiedzę przekazaną podczas wykładu oraz wiedzę zdobytą podczas lektury zadanych tekstów. Student otrzymuje cztery pytania: jedno pytanie teoretyczne i trzy pytania polegające na rozpoznaniu losowo wybranych obiektów sztuki i przedstawieniu go w świetle historii oraz zjawisk artystycznych.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
- Bochnak A., Historia sztuki średniowiecznej, Warszawa 1973
- Duby G., Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, przeł. K. Dolatowska, Warszawa 1986
- Huizinga J., Jesień średniowiecza, Warszawa 1974
- Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970
- Meyer P., Historia sztuki europejskiej, t. 1, Warszawa 1973 (stosowne fragmenty)
- Sauerländer W., Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978
- N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 2012.
- Sztuka świata, t. 3 i 4, Warszawa. (stosowne fragmenty)
- Sztuka romańska. Architektura, rzeźba, malarstwo, Olsztyn 2000.
- Gotyk. Architektura, rzeźba, malarstwo, Warszawa 2000 (stosowne fragmenty).
LITERATURA UZUEŁNIAJĄCA
- Mayr-Harting H., Ottonian book illumination: an historical study, t. 1-2, London 1991.
- Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 1, Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich, Warszawa 2008 [wybrane zagadnienia]
- Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 2, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430-1500, Warszawa 2011 [wybrane zagadnienia]
- Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 3, Wspólnota rzeczy : sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380-1520, Warszawa 2015 [wybrane zagadnienia]
- Białostocki J., Spory o późny gotyk, [w:] Późny gotyk. Studia nad sztuką przełomu średniowiecza i czasów nowych. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Wrocław 1962, red. J. Białostocki, Warszawa 1963, s. 18-82
- Dobrzeniecki T., Średniowieczne źródła Piety, [w:] Treści dzieła sztuki. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, grudzień 1966, Warszawa 1969
- Filarska B., Początki sztuki chrześcijańskiej, Lublin 1986
- Kłoczowski J., Franciszkanie a sztuka europejska XIII wieku, [w:] Sztuka i ideologia XIII wieku. Materiały Sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, 5 i 6 IV 1971 r., red. P. Skubiszewski, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974, s. 165-178
- Panofsky E., Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa 1971 [artykuły dotyczące sztuki średniowiecznej]
- Secomska K., Mistrzowie i książęta. Malarstwo francuskie XV i XVI wieku, Warszawa 1989
- Skubiszewska M., Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1981
- Skubiszewski P., Malarstwo karolińskie i przedromańskie, Warszawa 1973
- Skubiszewski P., Sztuka Europy Łacińskiej od VI do IX w., Lublin 2001
- Vegh J., Malarstwo niderlandzkie XV wieku, Warszawa 1977
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
wymagana jest podstawowa znajomość historii średniowiecznej Europy |
W cyklu 2022/23_Z:
Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu historii średniowiecznej Europy |
W cyklu 2023/24_L:
Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu historii średniowiecznej Europy Zajęcia terenowe: Galeria Sztuki Średniowiecznej - Muzeum Narodowe w Warszawie 26.04.2024 - godz. 13.00 - 15.30 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: