Fotografia dokumentacyjna WNHS-ODKS-FOTDOK
Utrwalanie obrazu jest dziś podstawowym narzędziem badawczym niemal w każdej dziedzinie, a fotografia dokumentacyjna w zakresie sztuk wizualnych ma szczególne znaczenie w procesie ochrony dziedzictwa kultury - może wiernie rejestrować obiekty pozwalając na zachowanie treści wyrażonych przez twórcę; może też wpływać na sposób interpretacji obiektu.
Zajęcia mają przygotować studentów do prawidłowego wykonywania zdjęć obiektów rozumianych jako dobra kultury. Pozwolą zdobyć taki zakres wiedzy i umiejętności, który uczyni ich fotografie pożytecznym narzędziem dokumentacyjnym, badawczym i popularyzatorskim.
Na zajęciach poruszany jest szeroki zakres tematów: prawo autorskie, prawo właścicielskie, etyka pracy z obiektami sztuki, w tym historycznymi i zagrożonymi zniszczeniem, znaczenie fotografii dokumentacyjnej w zastosowaniu badawczym i popularyzatorskim, podstawy optyki i rejestracji oraz przetwarzania obrazu cyfrowego.
Ważną częścią zajęć jest zdobycie umiejętności praktycznych, dlatego większość zajęć odbywa się w warunkach "naturalnych", w jakich w zdecydowanej ilości przypadków przyjdzie później pracować absolwentom, niezależnie, czy fotografia dokumentacyjna będzie ich głównym zadaniem, czy narzędziem pomocniczym zdobywaniu i utrwalaniu wiedzy z zakresu ochrony dziedzictwa kultury.
W cyklu 2021/22_L:
Dokumentacja fotograficzna obiektów sztuki jest kluczowa, by popularyzować i zachować wiedzę o dorobku szeroko rozumianej kultury. Rządzi się ona jednak szczególnymi zasadami, gdzie dowolność i swoboda twórcza mają ograniczone znaczenie w pracy. Celem fotografii dokumentacyjnej jest przede wszystkim jak najwierniejsze oddanie charakteru i cech fotografowanego dzieła/ obiektu. Nie oznacza to jednak mechanicznego kopiowania. W wielu działaniach fotografa dokumentującego obiekty kultury wymagane są umiejętności i uważne spojrzenie, które pozwalają odsłaniać ciekawe konteksty. |
W cyklu 2022/23_L:
Dokumentacja fotograficzna obiektów sztuki jest kluczowa, by popularyzować i zachować wiedzę o dorobku szeroko rozumianej kultury. Rządzi się ona jednak szczególnymi zasadami, gdzie dowolność i swoboda twórcza mają ograniczone znaczenie w pracy. Celem fotografii dokumentacyjnej jest przede wszystkim jak najwierniejsze oddanie charakteru i cech fotografowanego dzieła/ obiektu. Nie oznacza to jednak mechanicznego kopiowania. W wielu działaniach fotografa dokumentującego obiekty kultury wymagane są umiejętności i uważne spojrzenie, które pozwalają odsłaniać ciekawe konteksty. |
W cyklu 2023/24_L:
Dokumentacja fotograficzna obiektów sztuki jest kluczowa, by popularyzować i zachować wiedzę o dorobku szeroko rozumianej kultury. Rządzi się ona jednak szczególnymi zasadami, gdzie dowolność i swoboda twórcza mają ograniczone znaczenie w pracy. Celem fotografii dokumentacyjnej jest przede wszystkim jak najwierniejsze oddanie charakteru i cech fotografowanego dzieła/ obiektu. Nie oznacza to jednak mechanicznego kopiowania. W wielu działaniach fotografa dokumentującego obiekty kultury wymagane są umiejętności i uważne spojrzenie, które pozwalają odsłaniać ciekawe konteksty. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EW1 - student rozumie różnicę pomiędzy fotografią dokumentacyjną a interpretacyjną
EW2 - student rozumie podstawy techniczne i fizyczne procesu rejestracji, zachowania i przetwarzania obrazu cyfrowego
EW3 - student może ocenić prawidłowo wykonane zdjęcie zarówno pod względem ekspozycji, parametrów rejestracji, jak i kompozycji obrazu
EW4 - student ma wiedzę, jak zachowywać się w miejscu, gdzie są eksponowane, prezentowane dobra kultury i jak się z nimi obchodzić
EU1 - student potrafi ocenić warunki i dostosować do nich parametry fotografowania.
EU2 - student potrafi wykonać zdjęcie, które zaprezentuje obiekt ze wszystkimi jego detalami w naturalnych kolorach
EU3 - student potrafi prawidłowo opracować cyfrowo zdjęcie, by nadawało się do celów dokumentacyjnych.
EK1 - student współpracuje z innymi osobami w zespole i dzieli się obowiązkami w przypadku, gdy grupa osób pracuje w dokumentowanym obiekcie.
Kryteria oceniania
Ocenie będzie podlegać zaangażowanie studentów (obecność), ale przede wszystkim efekt w postaci przygotowanego zestawu fotografii dokumentujących obiekt zabytkowych z jego ujęciami ogólnymi i detalami. Przygotowanie zestawu obejmuje poza wykonaniem zdjęć, również selekcję i obróbkę cyfrową.
Literatura
brak
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: