Ekologia WNHS-ODKS-EKOLOGIAw
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów:
1) zasoby i ich wykorzystywanie;
2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne;
3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne;
4) biomy;
5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne
Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami:
6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo);
7) oddziaływania nieantagonistyczne;
8) altruizm.
Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza:
9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji;
10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej;
11) ekosystem – funkcjonowanie
12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean;
13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność;
14) metabolizm biocenozy
Cykl zagadnień kończy podsumowanie:
15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody
W cyklu 2021/22_L:
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: |
W cyklu 2022/23_L:
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: |
W cyklu 2023/24_L:
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: |
W cyklu 2024/25_L:
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: |
E-Learning
W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Bezpośredni nakład pracy
Udział w zajęciach 30 godzin
Praca własna:
1.Przygotowanie raportów dotyczących
wykonanych doświadczeń 10 godzin
2.Przygotowanie do egzaminu 20 godzin
razem 30 godzin
Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 60 godzin/2ECTS
| W cyklu 2022/23_L: Bezpośredni nakład pracy
Udział w zajęciach 30 godzin
Praca własna:
1.Przygotowanie raportów dotyczących
wykonanych doświadczeń 10 godzin
2.Przygotowanie do egzaminu 20 godzin
razem 30 godzin
Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 60 godzin/2ECTS
| W cyklu 2024/25_L: Bezpośredni nakład pracy
Udział w zajęciach 30 godzin
Praca własna:
1.Przygotowanie raportów dotyczących
wykonanych doświadczeń 10 godzin
2.Przygotowanie do egzaminu 20 godzin
razem 30 godzin
Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 60 godzin/2ECTS
| W cyklu 2023/24_L: Bezpośredni nakład pracy
Udział w zajęciach 30 godzin
Praca własna:
1.Przygotowanie raportów dotyczących
wykonanych doświadczeń 10 godzin
2.Przygotowanie do egzaminu 20 godzin
razem 30 godzin
Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 60 godzin/2ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W - 1: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: fakty, teorie, metody w ekologii oraz złożone zależności zachodzące w przyrodzie.
W - 2: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu związki i zależności między ekologią i różnymi dyscyplinami biologicznymi oraz humanistycznymi
W – 5: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rzeczywistość przyrodniczą świata jako zbiór różnorodnych wartości poznawczych, obejmujących wartości ekonomiczne, estetyczne i edukacyjne
W – 8: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zaburzenia funkcjonowania ekosystemów, wynikające z zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej
Umiejętności:
U – 7: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz rozwiązuje złożone problemy w zmiennych warunkach, interpretuje obserwacje oraz pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski
U – 8: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz rozwiązuje złożone problemy w zmiennych warunkach, samodzielnie planuje proces uczenia się, oraz stawia w oparciu o logiczne przesłanki hipotezy, poprzez które uzasadnia swoje stanowisko wobec obserwowanych zjawisk ekologicznych.
U – 9: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz rozwiązuje złożone problemy dotyczące środowiska przyrodniczego i pracując w zespole oraz wykorzystując doświadczenie innych specjalistów podejmuje działania na rzecz jego ochrony.
Kompetencje:
K – 3: student odpowiedzialnie pełni role zawodowe, właściwie postępuje z powierzonym sprzętem oraz szanuje pracę własną i zespołu
K – 4: student odpowiedzialnie pełni role zawodowe, wykazuje inicjatywę w planowaniu zadań badawczych, efektywnie współpracuje z zespołem pełniąc w nim różne role
Kryteria oceniania
egzamin końcowy- test oraz pytania otwarte
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp.
Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp.
literatura uzupełniająca
Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594
Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568
Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba
Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005
Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004
W cyklu 2021/22_L:
Literatura obowiązkowa: Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005 Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004 |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura obowiązkowa: Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005 Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004 |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura obowiązkowa: Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005 Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004 |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura obowiązkowa: Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005 Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004 |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły średniej |
W cyklu 2022/23_L:
średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły średniej |
W cyklu 2023/24_L:
średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły średniej |
W cyklu 2024/25_L:
średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły średniej |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: