Ekologia krajobrazu WNHS-ODKS-EKOKRAJO
Ekologia krajobrazu integruje wiedzę z zakresu ekologii, ochrony przyrody i geografii. W centrum zainteresowań ekologii krajobrazu jest oddziaływanie człowieka na krajobrazy oraz wspomaganie procesu podejmowania decyzji w zakresie ochrony przyrody. W ramach realizowanego przedmiotu przedstawione są pojęcia z zakresu ekologii krajobrazu, zasady funkcjonowania ponad-ekosystemalnych układów ekologicznych, aktualne metody badawcze i podstawowe sposoby ochrony oraz kształtowania krajobrazu ekologicznego.
W cyklu 2023/24_L:
Ekologia krajobrazu integruje wiedzę z zakresu ekologii, ochrony przyrody i geografii. W centrum zainteresowań ekologii krajobrazu jest oddziaływanie człowieka na krajobrazy oraz wspomaganie procesu podejmowania decyzji w zakresie ochrony przyrody. W ramach realizowanego przedmiotu przedstawione są pojęcia z zakresu ekologii krajobrazu, zasady funkcjonowania ponad-ekosystemalnych układów ekologicznych, aktualne metody badawcze i podstawowe sposoby ochrony oraz kształtowania krajobrazu ekologicznego. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
udział w wykładzie: 15 godz.
udział w ćwiczeniach: 15 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz.
przygotowanie referatu: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu: 25 godz.
suma godzin: 85
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Wiedza:
ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu ekologii krajobrazu, nie rozumie związku struktury i funkcji krajobrazu
ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu terminologię z zakresu ekologii krajobrazu, posiada ograniczoną wiedzę na temat struktury i funkcji krajobrazu, w ograniczonym stopniu potrafi ocenić efekty oddziaływania człowieka na krajobraz.
ocena 4 (db): student zna terminologię z zakresu ekologii krajobrazu, posiada ogólną wiedzę o zagadnieniach funkcjonowania krajobrazu i ekologicznych skutkach działalności człowieka, jest świadomy aktualnych kierunków badawczych i dyskusji związanych z stosowaniem osiągnięć dziedziny w praktycznej ochronie przyrody.
ocena 5 (bdb): student ma pełną wiedzę o terminologii i polu zainteresowań ekologii krajobrazu, umie analizować ekologiczne efekty działalności człowieka, potrafi ocenić przydatność modeli ekologicznych i GIS w planowaniu przestrzennym i ochronie przyrody.
Umiejętności
ocena 2 (ndst): student nie potrafi korzystać z źródeł informacji o ekologii krajobrazu, nie potrafi korzystać z tekstów naukowych
ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu korzysta z literatury, przygotowuje prezentacje z wykorzystaniem ograniczonych źródeł informacji.
ocena 4 (db): student korzysta z literatury, w tym w j. angielskim, przygotowuje prezentacje z wykorzystaniem wielu źródeł informacji, krytycznie selekcjonuje informacje
ocena 5 (bdb): student swobodnie korzysta z literatury, w tym w j. angielskim, dokonuje analizy i syntezy informacji, krytycznie selekcjonuje źródła informacji przy przygotowywaniu prezentacji.
Na ocenę składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda dodatkowa nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia
2. ocena z ćwiczeń: aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach) oraz prezentacja na zadany temat
Literatura
Podstawowa
Richling A., Solon J. 2002. Ekologia krajobrazu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Turner M. G., Gardner R. H., O’Neill R. V. 2001. Landscape ecology in theory and practice: pattern and process. Springer, New York.
Krebs C. J. 1996. Ekologia. PWN, Warszawa.
Uzupełniająca
Hilty J. A., Lidicker W. Z., Merenlender A. M. 2006. Corridor Ecology. The science and practise of linking landscapes for biodiversity conservation. Island Press, Washington.
Knutson R.M. 1987. Flattened fauna. A field guide to common animals of roads, streets and highways. Ten speed press. Berkeley.
Jędrzejewski W., Ławreszuk D. (red.) 2009. Ochrona łączności ekologicznej w Polsce. ZBS PAN, Białowieża
W cyklu 2023/24_L:
Podstawowa Richling A., Solon J. 2002. Ekologia krajobrazu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Uzupełniająca Hilty J. A., Lidicker W. Z., Merenlender A. M. 2006. Corridor Ecology. The science and practise of linking landscapes for biodiversity conservation. Island Press, Washington. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: