Digitalizacja dziedzictwa kulturowego WNHS-ODKS-DDK
Zajęcia „Digitalizacja” poświęcone są podstawowym zagadnieniom związanym z zabezpieczaniem i upowszechnianiem dziedzictwa kulturowego poprzez digitalizację. Problematyka zajęć koncentruje się na organizacyjnych, prawnych i praktycznych aspektach realizacji projektów z zakresu digitalizacji. Zajęcia obejmują również wizyty (w obecnym semestrze co do zasady wirtualne) w instytucjach wiodących w zakresie praktyk digitalizacji.
Zakres zajęć:
1. Podstawowa terminologia z zakresu digitalizacji;
2. Najważniejsze unormowania prawne polskie i międzynarodowe regulujące proces digitalizacji;
3. Omówienie wzorcowych projektów digitalizacyjnych polskich i zagranicznych;
4. Realizacja procesu digitalizacji w otoczeniu instytucjonalnym;
5. Digitalizacja a prawa autorskie;
6. Metadane;
7. Języki informacyjno-wyszukiwawcze w procesie digitalizacji;
8. Podstawowe aspekty techniczne digitalizacji obiektów dwuwymiarowych i trójwymiarowych;
9. Kwestie etyczne związane z digitalizacją.
Dzięki zajęciom student/ka poznaje podstawową terminologię dotyczącą digitalizacji oraz potrafi wskazać akty prawne, definiujące wybrane zagadnienia. Zdobywa wiedzę na temat celów digitalizacji i metod dostosowanych do kategorii digitalizowanych obiektów. Uczy się identyfikować najistotniejsze kwestie i momenty krytyczne, związane z procesem digitalizacji w instytucji kultury, dokonywać analizy takiego procesu i proponować rozwiązania. Poznaje podstawowe zagadnienia z zakresu prawa autorskiego, mające wpływ na proces digitalizacji. Uczy się opracowywania metadanych dla wskazanej grupy obiektów. Nabywa podstawową wiedzą na temat rozwiązań technicznych, stosowanych w procesach digitalizacji obiektów 2D oraz 3D. Uczy się opracowywać podstawowe wytyczne w zakresie digitalizacji dla instytucji kultury.
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2025/26_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2025/26_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
Student/ka:
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i
analizowania zabytków.
Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować
właściwą terminologię używaną w ochronie dziedzictwa
kulturowego.
OPIS ECTS
Udział w wykładzie
30 godz.
Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej
15 godz.
Samodzielna lektura
20 godz.
Łącznie
65 godz. / 2 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie ustalonego z prowadzącym zajęcia prezentowanego podczas zajęć projektu zaliczeniowego, obecności i aktywności na zajęciach.
Obecność obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
1. Bunsch E., 2018, Problematyka tworzenia wizualnej i pomiarowej dokumentacji ruchomych zabytków archeologicznych, „Archaeologica hereditas 14. Znaleziska archeologiczne: problemy konserwacji, inwentaryzacji i przechowywania”, s. 159-169.
2. Gołembnik, A., 2014, Rola nowych technik dokumentacyjno-pomiarowych w interdyscyplinarnych działaniach badawczo-konserwatorskich.
Wiadomości Konserwatorskie, Nr 40, 83–93..
3. Mejzner M., Rymar H., Smoter Z., Szczepańska B., Tarkowski A., Urban D., Zawadzka Z., 2014, Prawne aspekty digitalizacji i udostępniania zbiorów muzealnych przez internet, Warszawa.
4. Bunsch E., Sitnik R, 2011, Proces digitalizacji 3D. Od założeń do dokumentacji cyfrowej, „Muzealnictwo”, 52, s. 48-53.
5. Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – digitalizacja i nieinwazyjne badanie dziedzictwa kulturowego in situ. Publikacja okolicznościowa związana z konferencją „Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń”, Warszawa 24 listopada 2015 r., red. R. Zapłata, Warszawa - https://www.academia.edu/38540996/Cyfryzacja_w_naukach_o_przesz%C5%82o%C5%9Bci_i_ochronie_zabytk%C3%B3w_digitalizacja_i_nieinwazyjne_badanie_dziedzictwa_kulturowego_in_situ
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
6. Niewęgłowski A., 2021, Digitalizacja materiałów archiwalnych w świetle prawa autorskiego. Zagadnienia wybrane, "ARCHEION", 122, s. 365-392 - https://www.ejournals.eu/Archeion/2021/122/art/20580/
7. Sobczak J., Gołda-Sobczak M., Digitalizacja i udostępnienie w Internecie dorobku kulturowego oraz ochrona zasobów cyfrowych, [w:]Prawo wobec kultury i sztuki, red. K. Chałubińska-Jentkiewicz, K. Kakareko, J. Sobczak, Warszawa 2018, s. 85–102 - http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2354-0214-year-2013-volume-1-issue-4-article-5483
8. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, 2008, Płoszajski G. (red.), Warszawa.
9. Dzięglewski, Mariusz, Guzik, Aldona, Juza, Marta, 2017, Digitalizacja dziedzictwa kulturowego w Polsce. Repozytoria cyfrowe jako potencjalne źródło dostępu do zasobów kulturowych, „Studia Humanistyczne AGH” 16, nr 2 - http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_7494_human_2017_16_2_89-105
10. Zapłata R., 2017, Badania i modele cyfrowe zabytków architektury – wybrane zagadnienia, „Quart”, Nr 1-(43-44), s. 124-137 Zapłata R., 2017, Badania i modele cyfrowe zabytków architektury – wybrane zagadnienia, „Quart”, Nr 1-(43-44), s. 124-137.
* Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: