Cyfryzacja dziedzictwa kulturowego WNHS-ODKS-CDK
Wykład dotyczy zagadnień cyfryzacji, a zarazem digitalizacji dziedzictwa kulturowego, zaprezentowania historii cyfryzacji, zagadnień teoretycznych i prawnych. Zajęcia stanowią teoretyczne wprowadzenie do zajęć praktycznych – ćwiczeń, z prezentacja wybranych przykładów nt. cyfryzacji zasobów kulturowych. Podczas wykładów zostaną omówione m.in. standardy digitalizacji, dobre praktyki, wytyczne i zalecenia. Wykład ma na celu zaznajomienie uczestników z zaletami digitalizacji, jak i słabymi stronami np. wykluczenie cyfrowe. Zajęcia zaprezentują również praktyczne aspekty cyfryzacji np. w Polsce w odniesieniu do badań, zarządzania, monitorowania, jak i popularyzacji dziedzictwa kulturowego.
Bloki tematyczne: (1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego: cyberspołeczeństwo, społeczeństwo informacyjne, zwrot cyfrowy, cybercepcja, nowe technologie, podstawowe pojęcia nt. digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz cele cyfryzacji, instytucje, finansowanie, pracownie digitalizacji, odbiorcy zasobów cyfrowych, zasoby cyfrowe w ochronie zabytków; (2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp.: badania, dokumentacja, inwentaryzacja, sprzęt, infrastruktura, specjaliści, proces digitalizacji, zasoby cyfrowe (jakość danych itp.), sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe; (3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.); (4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja: - zasoby w sieci, on-line, wymiana i udostępnianie danych, - nowe media, Internet 1.0 - 5.0, wirtualna rzeczywistość, body immersion, rozszerzona rzeczywistość, mieszana rzeczywistość. - wirtualne muzea, wystawy, nauka obywatelska; (5) przykłady cyfryzacji i digitalizacji dziedzictwa kulturowego.
Integralnym elementem zajęć jest również zapoznawanie uczestników z materiałami audio-video on-line, jak i udział w wybranych inicjatywach, związanych tematycznie z zajęciami (np. webinaria, konferencje itp.).
Udział w zajęciach: 60 godz.
Przygotowanie do zajęć i do egzaminu: 65 godz.
Łącznie: 125 godz. = 5 ECTS
W cyklu 2021/22_L:
Wykład dotyczy zagadnień cyfryzacji, a zarazem digitalizacji dziedzictwa kulturowego, zaprezentowania historii cyfryzacji, zagadnień teoretycznych i prawnych. Zajęcia stanowią teoretyczne wprowadzenie do zajęć praktycznych – ćwiczeń, z prezentacja wybranych przykładów nt. cyfryzacji zasobów kulturowych. Podczas wykładów zostaną omówione m.in. standardy digitalizacji, dobre praktyki, wytyczne i zalecenia. Wykład ma na celu zaznajomienie uczestników z zaletami digitalizacji, jak i słabymi stronami np. wykluczenie cyfrowe. Zajęcia zaprezentują również praktyczne aspekty cyfryzacji np. w Polsce w odniesieniu do badań, zarządzania, monitorowania, jak i popularyzacji dziedzictwa kulturowego. Bloki tematyczne: (1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego: cyberspołeczeństwo, społeczeństwo informacyjne, zwrot cyfrowy, cybercepcja, nowe technologie, podstawowe pojęcia nt. digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz cele cyfryzacji, instytucje, finansowanie, pracownie digitalizacji, odbiorcy zasobów cyfrowych, zasoby cyfrowe w ochronie zabytków; (2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp.: badania, dokumentacja, inwentaryzacja, sprzęt, infrastruktura, specjaliści, proces digitalizacji, zasoby cyfrowe (jakość danych itp.), sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe; (3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.); (4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja: - zasoby w sieci, on-line, wymiana i udostępnianie danych, - nowe media, Internet 1.0 - 5.0, wirtualna rzeczywistość, body immersion, rozszerzona rzeczywistość, mieszana rzeczywistość. - wirtualne muzea, wystawy, nauka obywatelska; (5) przykłady cyfryzacji i digitalizacji dziedzictwa kulturowego. Integralnym elementem zajęć jest również zapoznawanie uczestników z materiałami audio-video on-line, jak i udział w wybranych inicjatywach, związanych tematycznie z zajęciami (np. webinaria, konferencje itp.). Udział w zajęciach: 60 godz. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i rozumie elementarne fakty i pojęcia z zakresu ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce z uwzględnieniem problematyki konserwacji i archeologii oraz zależności między nimi. W tym ma wiedzę o rozwoju sztuki od starożytności do współczesności.
W zakresie poszczególnych specjalizacji w obszarze ochrony dóbr kultury i historii sztuki zna i rozumie elementarne fakty oraz zależności między nimi.
Udział w zajęciach: 60 godz.
Przygotowanie do zajęć i do egzaminu: 65 godz.
Łącznie: 125 godz. = 5 ECTS
Kryteria oceniania
Osiągnięcie efektów kształcenia - student potrafi:
- niedostateczny/2 - brak podstawowej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia.
- dostateczny/3 - posiadanie podstawowej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia / poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami, zna definicje oraz podstawową terminologię
- dobry/4 – posiadanie wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia / poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami, zna definicje oraz podstawową terminologię, a także potrafi zestawiać informacje i dokonywać podsumowania określone zagadnienia
- bardzo dobry/5 - posiadanie wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia, poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami, zna definicje oraz podstawową terminologię, a także potrafi zestawiać informacje i dokonywać podsumowania określone zagadnienia / samodzielnie dobiera elementy niezbędne do rozwiązania zadanego problemu
Obecność obowiązkowa (dopuszczalna ilość nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.
Udział w wykładach, warsztatach, szkoleniach itp. on-line organizowanymi poza UKSW (terminy i szczegóły zostaną określone podczas zajęć).
Elementy składowe zaliczenia końcowego – system zaliczania: obecność oraz egzamin końcowy.
Sposób weryfikacji – egzamin (pisemny / test).
Test dla systemu zdalnego - na platformie Moodle on-line lub w siedzibie uczelni.
Literatura
PODSTAWOWA LITERATURA
Maj A., 2010, "Media w podróży", ExMachina, Katowice.
Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, red. G. Płoszajski, Warszawa 2008.
Zapłata R., 2016, „Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach” - Warszawa /UKSW.
Zapłata R., 2013, Nieinwazyjne metody w badaniu i dokumentacji dziedzictwa kulturowego – aspekty skanowania laserowego w badaniach archeologicznych i architektonicznych, Warszawa, Wydawca Fundacja Hereditas.
Zapłata R., 2016, Autentyzm zabytkowej architektury i palimpsest w przestrzeni historycznej – nowe media a prezentacja dziedzictwa kulturowego / Authenticity of historic architecture and palimpsest in the historical space – new media and presentation of the cultural heritage, „Architectus”, nr 1 (45), s. 97-114.
Zybertowicz A. z zespołem: Maciej Gurtowski, Katarzyna Tamborska, Mateusz Trawiński, Jan Waszewski. „Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat”. Kraków: Wydawnictwo Kasper 2015.
„Raport o digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009-2020", 2009, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Dobre praktyki w zakresie wykonywania dokumentacji zabytków architektury współczesnymi metodami naziemnej rejestracji cyfrowej, 2017, Narodowy Instytut Dziedzictwa, Warszawa.
Karta Londyńska. Zasady dotyczące komputerowych metod wizualizacji dziedzictwa kulturowego. 2009 - https://wnhip.uni.wroc.pl/Instytut-Historii-Sztuki/Badania-menu-dolne/Projekty-badawcze/KARTA-LONDYNSKA
Laserowi Odkrywcy. Nieinwazyjne badanie i dokumentowanie obiektów archeologicznych i historycznych województwa świętokrzyskiego, 2014, red. Zapłata R., Szady B., Stereńczak K., Stare Babice.
* Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach.
W cyklu 2021/22_L:
PODSTAWOWA LITERATURA Gołembnik, A., 2014, Rola nowych technik dokumentacyjno-pomiarowych w interdyscyplinarnych działaniach badawczo-konserwatorskich. Wiadomości Konserwatorskie, Nr 40, 83–93. Maj A., 2010, "Media w podróży", ExMachina, Katowice. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, red. G. Płoszajski, Warszawa 2008. Zapłata R., 2016, „Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach” - Warszawa /UKSW. Zapłata R., 2013, Nieinwazyjne metody w badaniu i dokumentacji dziedzictwa kulturowego – aspekty skanowania laserowego w badaniach archeologicznych i architektonicznych, Warszawa, Wydawca Fundacja Hereditas. Zapłata R., 2016, Autentyzm zabytkowej architektury i palimpsest w przestrzeni historycznej – nowe media a prezentacja dziedzictwa kulturowego / Authenticity of historic architecture and palimpsest in the historical space – new media and presentation of the cultural heritage, „Architectus”, nr 1 (45), s. 97-114. Zybertowicz A. z zespołem: Maciej Gurtowski, Katarzyna Tamborska, Mateusz Trawiński, Jan Waszewski. „Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat”. Kraków: Wydawnictwo Kasper 2015. „Raport o digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009-2020", 2009, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Publikacje dotyczące digitalizacji NiMOZ. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Digitalizacja dóbr kultury w Polsce, 2015, Najwyższa Izba Kontroli, Warszawa - https://www.nik.gov.pl/plik/id,10408,vp,12737.pdf Dobre praktyki w zakresie wykonywania dokumentacji zabytków architektury współczesnymi metodami naziemnej rejestracji cyfrowej, 2017, Narodowy Instytut Dziedzictwa, Warszawa. Karta Londyńska. Zasady dotyczące komputerowych metod wizualizacji dziedzictwa kulturowego. 2009 - https://wnhip.uni.wroc.pl/Instytut-Historii-Sztuki/Badania-menu-dolne/Projekty-badawcze/KARTA-LONDYNSKA Laserowi Odkrywcy. Nieinwazyjne badanie i dokumentowanie obiektów archeologicznych i historycznych województwa świętokrzyskiego, 2014, red. Zapłata R., Szady B., Stereńczak K., Stare Babice. * Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Tryb zajęć e-learningowy - platforma Moodle / MS Teams oraz UMAIL. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: