Antropologia kryzysu ekologicznego WNHS-ODKS-AKEKO
Treści merytoryczne:
1/ Problematyka przedmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.)
- charakterystyka zagrożeń środowiska przyrodniczego
- charakterystyka zagrożeń środowiska kulturowego
- semantyczna, epistemologiczna i historyczna identyfikacja akryzysu ekologicznego.
2/ Problematyka podmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.)
- biologiczny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku
- człowiek istotą z natury ryzykowną
- człowiek istotą z natury kulturową
- racjonalny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku
- nowożytny program panowania człowieka nad przyrodą.
3/ Problematyka poszukiwania etosu ekologicznego przetrwania ludzkości (10 godz.)
- H. Jonasa postulat fizjocentrycznej zasady przetrwania
- L. Schäfera postulat antropocentrycznej zasady przetrwania
- K. Lorenza postulat etologicznej zasady przetrwania
- antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego
W cyklu 2021/22_L:
1/ Problematyka przedmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.) - charakterystyka zagrożeń środowiska przyrodniczego - charakterystyka zagrożeń środowiska kulturowego - semantyczna, epistemologiczna i historyczna identyfikacja akryzysu ekologicznego. 2/ Problematyka podmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.) - biologiczny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku - człowiek istotą z natury ryzykowną - człowiek istotą z natury kulturową - racjonalny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku - nowożytny program panowania człowieka nad przyrodą. 3/ Problematyka poszukiwania etosu ekologicznego przetrwania ludzkości (10 godz.) - H. Jonasa postulat fizjocentrycznej zasady przetrwania - L. Schäfera postulat antropocentrycznej zasady przetrwania - K. Lorenza postulat etologicznej zasady przetrwania - antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna terminologię używaną w ochronie dóbr kultury i historii sztuki,
w tym w konserwacji zabytków.
Zna terminologię używaną w ochronie przyrody. Rozumie
podstawowe zjawiska przyrodnicze.
Zna i rozumie elementarne fakty i pojęcia z zakresu ochrony dóbr
kultury i nauk o sztuce z uwzględnieniem problematyki konserwacji
i archeologii oraz zależności między nimi. W tym ma wiedzę o
rozwoju sztuki od starożytności do współczesności.
Zna i rozumie elementarne zasady inwentaryzacji i digitalizacji w
instytucjach związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego i
powiązanych z nimi bibliotekach i archiwach.
W zakresie poszczególnych specjalizacji w obszarze ochrony dóbr
kultury i historii sztuki zna i rozumie elementarne fakty oraz
zależności między nimi.
W zakresie poszczególnych specjalizacji w obszarze ochrony
środowiska zna i rozumie elementarne fakty i pojęcia oraz zależności
między nimi.
Zna i rozumie elementarne regulacje prawne i dobre praktyki w
zakresie prawa autorskiego, prawa ochrony przyrody, prawa ochrony
zabytków.
Zna i rozumie elementarne fakty, pojęcia i zasad działań
administracyjnych oraz zasady bezpieczeństwa w zarządzaniu
instytucjami związanymi z ochroną szeroko pojętej kultury i ochrony
środowiska.
Ma elementarną wiedzę w zakresie najważniejszych nurtów i
koncepcji filozofii europejskiej od czasów starożytnych po
współczesność oraz rozumie zależności między nimi, a także
rozumie elementarne fakty i pojęcia w obszarze norm etycznych
obowiązujących w ochronie środowiska przyrodniczego oraz
ochronie zabytków.
Umiejętności:
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i
analizowania zabytków.
Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować
właściwą terminologię używaną w ochronie dziedzictwa
kulturowego.
Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować
właściwą terminologię używaną w ochronie dziedzictwa
przyrodniczego.
Potrafi wykorzystać zdobyte umiejętności i wiedzę w praktycznych
działaniach związanych z ochroną dóbr kultury w tym z
działalnością oświatową i popularyzatorską.
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktycznych działaniach
związanych z ochroną przyrody w tym z działalnością oświatową i
popularyzatorską.
Posiada umiejętność współdziałania ze służbami cywilnymi,
wojskowymi, przedstawicielami wymiaru sprawiedliwości i
urzędnikami państwowymi w zakresie przeciwdziałania sytuacjom
zagrażającym dziedzictwu kulturowemu, także w kontekście
analizowania zjawisk społecznych.
Ma umiejętności językowe w zakresie dóbr kultury i środowiska,
zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego
Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Potrafi pracując w zespole i wykorzystując doświadczenie innych
specjalistów sprawnie podejmować działania na rzecz ochrony
dziedzictwa kulturowego.
Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na
temat dóbr kultury, a także skonstruować logiczne wypowiedzi w
mowie i w piśmie w języku polskim i obcym na temat ochrony dóbr
kultury oraz przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i
poprawnie opracowanymi fotografiami.
Kompetencje społeczne:
Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy z zakresu ochrony
dóbr kultury i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i
konsultacji specjalistycznych w codziennej działalności.
Jest gotowy do samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w
codziennej działalności wynikających ze świadomość
interdyscyplinarności wiedzy z zakresu ochrony środowiska.
Jest gotowy do brania odpowiedzialności za dziedzictwo minionych
epok.
Kryteria oceniania
Metody oceny: Kolokwium ustne. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektura.
ECTS:
udział w konwersatorium - 30
przygotowanie do konwersatorium - 10
konsultacje - 5
przygotowanie do kolokwium - 15
SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2]
LICZBA ECTS – 2
Literatura
Łepko Z., Antropologia kryzysu ekologicznego w świetle współczesnej literatury niemieckiej, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2003.
Łepko Z., Ekologiczny postulat nauki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 27 (2010), ss. 77-86.
Łepko Z., W sprawie polityki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 29(2011), ss. 75-88.
Łepko Z., Anthropological Aspects of the Oikos Crisis, in in Joshtrom Isaac Kureethadam, Zbigniew Łepko, Ryszard F. Sadowski (ed), Return to The OIKOS. Ways to Recover Our Common Home, edited by, LAS, Rome 2016, ss. 25-40.
Bołoz W., Jaromi S., Karaczun Z., Łepko Z., Papuziński A., Sadowski R., Ekofilozoficzne przesłanie encykliki Laudato Si’, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 14(2016)4, ss. 109-128.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Wykład zakłada wstępną znajomość problematyki z zakresu ekologii i antropologii kulturowej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: