Pradzieje ziem polskich WNHS-ODK-PZP
. Wprowadzenie: omówienie warunków zaliczenia, zakresu tematyki związanej z przedmiotem; periodyzacji i chronologii pradziejów aż po OWR;
2. Przybliżenie zakresu, metod i specyfiki badań oraz roli archeologii oraz nauk pomocniczych w dążeniach do poznawania najodleglejszej przeszłości człowieka
3. W świecie prymarnych. Antropogeneza – drzewo rodowe człowieka;
4. Antropogeneza – nowe odkrycia, nowe hipotezy;
5. Zarys geologii czwartorzędu; początki kultury ludzkiej - paleolit dolny i środkowy;
6. Kultury paleolitu górnego;
7. Kultury paleolitu schyłkowego oraz mezolitu na terenie ziem polskich;
8. Początki rolnictwa na Bliskim Wschodzie; Rozprzestrzenianie społeczności rolniczych na tereny Europy
9. Początki neolitu na ziemiach Polski – kultury pochodzenia południowego;
10. Rozkwit osadnictwa społeczności rolniczych; Schyłek neolitu na ziemiach Polski
11. Epoka brązu w Polsce na tle przemian w Kotlinie Karpackiej; Trzciniecki krąg kulturowy a kultury mogiłowe
12. Kultura łużycka na tle kultur pól popielnicowych w Europie; Scytowie
13. Krąg halsztacki; cywilizacja celtycka w Europie
14. Ziemie polskie w okresie wpływów rzymskich
15. Podsumowanie zajęć
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna problematykę badań oraz posiada wiedzę o najstarszych etapach rozwoju ludzkości, aż po początki rozwoju cywilizacji; rozumie i posługuje się również fachową terminologią związaną z Prahistorią Ziem Polskich;
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w sposobach analizy i interpretacji archeologicznych zabytków, jednocześnie jest gotowy do samodzielnego procesu rozwijania swoich umiejętności przy wsparciu naukowego opiekuna; rozumie też i dąży do samokształcenia wiedząc, jak bardzo wiedza na temat najstarszych etapów rozwoju ludzkości zmienia się wraz z kolejnymi odkryciami.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa (OK) składa się z ocen cząstkowych:
-Znajomość literatury (ZL) = 0,2
- Obserwacja i aktywność (PZ) = 0,1
- Test wiedzy czyli Egzamin (E) = 0,7
OK = E x 0,7 + ZL x 0,2 + PZ x 0,1
(dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności)
Uszczegóławiając:
- na ocenę bdb - Student osiągnie wszystkie efekty uczenia się założone dla przedmiotu wówczas, gdy będzie znał i posługiwał się w wypowiedziach podstawową terminologią antropologiczną, paradygmatami badawczymi i koncepcjami opracowanymi przez poszczególnych autorów, wykaże się znajomością literatury, będzie włączał się w elementy dyskusji podczas zajęć a Jego postawa będzie świadczyła o poszanowaniu dla inności i bogactwie wynikającym z kulturowej różnorodności;
- na ocenę dobrą, Student osiągnie również prawie wszystkie zamierzone efekty uczenia się, ale w bardziej skromnym zakresie, np. bez wskazań na autorów koncepcji naukowych itp.
- ocena dostateczna zostanie osiągnięta wówczas, gdy wiedza i umiejętności Studenta będą opanowane tylko w stopniu pozwalającym na uzyskanie oceny pozytywnej z przedmiotu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura obowiązkowa
J. Dąbrowski, Polska przed trzema tysiącami lat. Czas kultury łużyckiej, Warszawa 2009;
P. Kaczanowski, J.K. Kozłowski, Najdawniejsze dzieje ziem polskich. Kraków 1997.
P. Kaczanowski, J.K. Kozłowski, Wielka historia polski, tom 1, Kraków 1998;
J. Kolendo, Kontakty Rzymu z Barbarzyńcami Europy Środkowej i Wschodniej, w: A. Bursche, R. Chowaniec, W. Nowakowski (red.), Świat antyczny i Barbarzyńcy. Teksty, zabytki, refleksja nad przeszłością 1, Warszawa 1998, s. 15-28;
J. Kruk, Milisauskas S. Rozkwit i upadek społeczeństw rolniczych neolitu, 1999;
J.K. Kozłowski (red.), Prehistoria, t. 1. Encyklopedia historyczna świata; Kraków 1999;
Prahistoria Ziem Polskich, t. IV, V, Ossolineum 1979, 1981;
S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska (red.), Przeszłość społeczna próba konceptualizacji (rozdziały: D. Minta-Tworzewska, Źródło, ślad, artefakt, rzecz, przedmiot; Z. Kobyliński, sytuacja epistemologiczna archeologa a metodyka i metodologia badań archeologicznych; W. Rączkowski, metody w archeologii; P. Urbańczyk, Stratygrafia; K.A. Kaszycka, Antropogeneza), Poznań 2012;
Z. Woźniak, Osadnictwo celtyckie w Polsce, Wrocław- Warszawa- Kraków 1970;
Dodatkowo:
Dunbar R., Człowiek. Biografia, Kraków 2020;
Y. N. Harari, Sapiens. Od zwierząt do bogów, Warszawa 2019;
+ dodatkowa literatura przedmiotu przedstawiana w trakcie wykładów
|
W cyklu 2025/26_Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
Uwagi
|
W cyklu 2025/26_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: